30 282 läst ·
94 svar
30k läst
94 svar
Byggbolag börjar använda konkurs för att undkomma extrakostnader.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
man skriver väl inte ett avtal med ett helt nytt bolag? samt kollar väl referenser på byggaren.. men visst är det skräp.. men så länge nån nappar så fortsätter det..
*korr stavning*
*korr stavning*
Det här kommer ju upp titt som tätt i "Fuskbyggarna". Jag har alltid tyckt att det är konstigt att det finns ett så uppenbart kryphål i lagen som dessutom utnyttjas frekvent utan att någon ens försöker göra något åt det.
Varje avtal man skriver med ett AB är ju i praktiken värdelöst. Man kanske skulle vända på steken och skapa ett par AB för sin renovering, där det som skriver avtal med hantverkarna bara hyr huset av det andra.
Man tycker att KO eller villaägarna eller någon borde lobba för att få till en förändring, men det kanske är juridiskt komplicerat, vad vet jag?
Varje avtal man skriver med ett AB är ju i praktiken värdelöst. Man kanske skulle vända på steken och skapa ett par AB för sin renovering, där det som skriver avtal med hantverkarna bara hyr huset av det andra.
Man tycker att KO eller villaägarna eller någon borde lobba för att få till en förändring, men det kanske är juridiskt komplicerat, vad vet jag?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Visst finns det specifika försäkringar som existerar just pga detta problem? I min branch finns tätskiktsgarantier som täcker "allt" även om företaget gått i konkurs eller inte har råd att åtgärda.
Detta är såklart ingen ursäkt för det som sker men åtminstone en potentiell lösning.
Detta är såklart ingen ursäkt för det som sker men åtminstone en potentiell lösning.
Nu är dom ekonomisk starka. dom köper upp tomter, dom har ett hus företag som bygger blockhus, med monteringshall och hela rubbet, det är själva monteringen dom har det "andra" bolaget till , den som monterar huset, där alla garantier på utfört arbete gäller inom. Nu vet jag inte om Garbo försäkringen får ta smällen från två årsbesiktningen.M Mikasw skrev:
Så det är inte enstaka små jobb dom tar på sig, utan hela produktionen av hus, den är uppdelad i två, där dom själva kan rekommendera monteringen av sitt egna hus, samt att dom redan köpt/äger tomterna.
Löner och sådant betalas, bara besiktningar och garantier dom inte vill ha, dom tar första innan inflytt men inte två års besiktningen om det blivit för mycket anmärkningar på dessa hus. oftast 3-4 st hus åt gången
Nu är det vanliga barnfamiljer dom riktar sig emot, blir dom hotade i sitt andra bolag så kan dom lätt peka ut kund för polis , samt beskriva händelse förloppet , så hot behöver dom inte oroa sig för, jag ser att det skrivs på nätet om dom, men tydligen inget folk reflekterar över, oftast skriver dom om fel bolag den som gått i konkurs, inte om själva aktören ,hjärnan bakom allt. att det är räknat/uttänkt redan från start.dd88 skrev:
Detta är dock inte helt riskfritt, har (hade) en bekant i en annan bransch som gjorde samma sak, slutade med att han blev illa misshandlad och fick bilen uppbränd, levde under hot i flera år och under tiden gick det bara utför. Hela cirkusen påverkade familjen till den grad att dom skilde sig, han flyttade och nu har jag ingen kontakt med honom längre.
Allt för att ha lurat fel person på en hundring.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Värmehjälpen? Vilket namnM Mikasw skrev:
https://www.vvsforum.se/nyheter/2017/april/tragisk-olycka-bakom-konkurs/
Nu när jag googlar upp dom så har dom fler företag, en med just personaluthyrning samt fordonsuthyrning i samma.
så jag förstår att kunder lätt kan bli vilse ledda.Moderbolaget omsätter mellan 35-50 milj så pengar har dom.
så jag förstår att kunder lätt kan bli vilse ledda.Moderbolaget omsätter mellan 35-50 milj så pengar har dom.
KnockOnWood skrev:
Nu har man fördelar i att just anställa "ny inkomna" , man får stora delar av lön och arbetsgivaravgifter betalda av staten, lite så man använder det andra bolaget till, blir en "känslig"tvist när något går fel och bolaget väljer konkurs, sedan får man inte hänga ut en viss folk grupp i Sverige. vilket underlätta för dom, nu blandar dom personalen. så upplägget är bra och verkar fungera.M Mikasw skrev:
Tänkte du gav värmehjälpen in i inlägget? Även jag har drivit ett företag där med känt namn.
Nu förstår jag inte alls. Man får inte misshandla någon. Det är den som misshandlar som är skyldig.M Mikasw skrev:
Är det något speciellt du syftar på i de refererade skrifterna?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Visst kan man säga att det är en lucka i lagstiftningen, men tar man som köpare lite personligt ansvar vid stora affärer är det lätt att undvika de värsta minorna. Gör en enkel kreditupplysning av bolaget. Kolla att det bolag du skriver avtal med är samma som det du kontrollerat.
Det kräver lite större engagemang än konsumenttjänstlagen normalt kräver, men väljer man att vara sin egen byggherre är det kanske inte orimligt.
Det kräver lite större engagemang än konsumenttjänstlagen normalt kräver, men väljer man att vara sin egen byggherre är det kanske inte orimligt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där är vad vidskepliga skulle kalla för karma.dd88 skrev:
Detta är dock inte helt riskfritt, har (hade) en bekant i en annan bransch som gjorde samma sak, slutade med att han blev illa misshandlad och fick bilen uppbränd, levde under hot i flera år och under tiden gick det bara utför. Hela cirkusen påverkade familjen till den grad att dom skilde sig, han flyttade och nu har jag ingen kontakt med honom längre.
Allt för att ha lurat fel person på en hundring.
Nu har dom oftast startat bolaget ett tag innan, dom använder den i sitt nuvarande bolag, siffror och sådant ser bra ut, inga skulder, inga anmärkningar , Kreditbolagen ser inget konstigt. Moderbolaget stöttar och får hyfsade siffror i det nystartade bolaget, så den ser bra ut på pappret ,Lite det här jag tog upp med exempelvis UC , han kunde snabbt kolla upp bolaget jag hänvisa till och det nystartade bolag, han såg inget konstigt. Enda han kände till av min berättelse var att i England hade just det här problemet, men aldrig sett eller hör om det i Sverige. Men här verkar det mer lagligt att göra så här, allt läggs ner vid en konkurs, bolagen visar lite likviditetsproblem mot slutet först , då blir konkursen som ett vanligt avslut. Just nu under 2018 gick 602 byggföretag i konkurs det är ca 2 st per dagen, och antalen ökar nu under 2019 trots en bra konjunktur.Nötegårdsgubben skrev:
Visst kan man säga att det är en lucka i lagstiftningen, men tar man som köpare lite personligt ansvar vid stora affärer är det lätt att undvika de värsta minorna. Gör en enkel kreditupplysning av bolaget. Kolla att det bolag du skriver avtal med är samma som det du kontrollerat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Jag säger inte att folk inte blir lurade, eller att konkurser inte är ett problem i byggbranschen. Men den som kollar ett bolag i förväg och ser att det har en stabil omsättning och visar ett hälsosamt resultat sen några år tillbaka gör mycket för att minska sin risk.
Ja visst är det så, man kan se vad som verkar fungera och fungerar, men ta exempelvis Myresjöhus , en av landets största leverantörer samt Älvsbyhus, , där är problemen stora, kunder får inte rätt fast huset exempelvis satt sig , fuktproblem osv.Nötegårdsgubben skrev:
Ändå är dom landets ledande leverantörer av hus. länk hur dom lätt plockar bort exempelvis ARN, samt linje från byggahus.
Det jag hänvisar till är att fler och fler börjar göra som dom, sätten skiljer sig men resultatet detsamma.
https://www.lfs-web.se/hus-husleverantor.htm
https://www.byggahus.se/forum/threads/aelvsbyhus-fuskbygger.271549/
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag har svårt att tro att detta är vanligt förekommande åtminstone. Dock finns det alltid rötägg i alla branscher.