11 108 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Byggarna har satt fönster på fel plats
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
oceanis; enligt ursprungsfrågan; "Jag upptäckte att byggaren har satt fönster fel. Vi har nämligen samma fönster, men vissa med "sun cool light" för de partier som är mot hetaste solen. Dom ser exakt likadana ut, det finns märkning vilket som är vad. I fönsterspecifikation så finns dom i olika sektioner, de med samma dimension."
Entrprenören måste ju ha gått igenom handlingarna. En undring-finns avtal?
1. de har olika märkning. Varför då om de har lika format?
2. de är specade olika. Varför då?
3. det är entreprenören som bygger, inte beställaren och det är entrerprenörens skyldighet att ta reda på vad som gäller för entreprenaden och ställa frågor.
För att undvika ytterligare kommentarer / funderingar om vad som gäller skalll man vara medveten om att detta ärene handlar om en konsumenttjänst enl konsumenttjänstlagen (eller ABS09 alt hantverkarformuläret) med de lagkrav som där gäller.
3. det är entreprenören som bygger, inte beställaren och det är entrerprenörens skyldighet att ta reda på vad som gäller för entreprenaden och ställa frågor.
För att undvika ytterligare kommentarer / funderingar om vad som gäller skalll man vara medveten om att detta ärene handlar om en konsumenttjänst enl konsumenttjänstlagen (eller ABS09 alt hantverkarformuläret) med de lagkrav som där gäller.
Tycker att detta är tveksamt. Vid en fackmannamässig projektering så markeras fönsterlittera på planritning och utöver det så begär man att fönstertillverkaren märker fönstren med motsvarande littera. Om detta är gjort men fönstren ändå hamnar fel så har entreprenören gjort fel.
Om endast fönstren har olika märkning medan det på ritning (bygghandling) saknas information om placering så tycker jag det är beställaren som får bita i det sura äpplet.
Visst tusan kunde man hoppas att någon hade lyft frågan, men följesedlar är ingen bygghandling och utgör ingen instruktion om hur entreprenören ska bygga.
Om endast fönstren har olika märkning medan det på ritning (bygghandling) saknas information om placering så tycker jag det är beställaren som får bita i det sura äpplet.
Visst tusan kunde man hoppas att någon hade lyft frågan, men följesedlar är ingen bygghandling och utgör ingen instruktion om hur entreprenören ska bygga.
Tror att TS skrev fel någonstans, då det i ett inlägg stod att fönstren var med samma dimension men i ett annat att det var olika dimensioner.
Personligen tycker jag inte att man kan räkna med att snickaren skall tänka på att fönstren har olika specifikation, om inte ens TS som beställare av arbetet har tänkt på detta och meddelat snickaren det.
Är det fasta fönsterpartier eller fönster i bågar? Går det inte att bara flytta bågarna?
Personligen tycker jag inte att man kan räkna med att snickaren skall tänka på att fönstren har olika specifikation, om inte ens TS som beställare av arbetet har tänkt på detta och meddelat snickaren det.
Är det fasta fönsterpartier eller fönster i bågar? Går det inte att bara flytta bågarna?
seniorkonsult skrev:oceanis; enligt ursprungsfrågan; "Jag upptäckte att byggaren har satt fönster fel. Vi har nämligen samma fönster, men vissa med "sun cool light" för de partier som är mot hetaste solen. Dom ser exakt likadana ut, det finns märkning vilket som är vad. I fönsterspecifikation så finns dom i olika sektioner, de med samma dimension."
Motfråga till din punkt 3:
Bör inte beställaren vara tydlig? Var du tydlig när du beställde jobbet att det är några fönster med denna specialbehandling? Eller utgick du ifrån att någon annan skall ta ansvar för det du beställer från ett annat ställe?
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Nja, beställaren är konsument och är enligt lagen "okunnig". Återigen, olika märkning måste det väl finnas någon orsak till? Likaväl som att något kan vara öppningsbart eller fast trots att de har lika storlek? Ska inte byggaren fråga då heller? Entreprenörentar ansvar för det som överlämnas även om nu beställaren köpt produkterna.
Är det rätt tolkat att TS har lämnat en packlista samt en ritning där det står att några fönster ska vara av avvikande sort? Jag tycker inte detta är ett korrekt förfarande.
När vi bytte fönster så var vi övertydliga med snickarna vilka fönster som skulle gå exakt var. Om inte hade det gått åt skogen med värmeskydd, spaltventiler, öppningsbarhet etc.
Jag tycker TS ska klaga hos firman men får han mothugg så är det väl bara att växla fönstren själv eller be någon annan göra det.
När vi bytte fönster så var vi övertydliga med snickarna vilka fönster som skulle gå exakt var. Om inte hade det gått åt skogen med värmeskydd, spaltventiler, öppningsbarhet etc.
Jag tycker TS ska klaga hos firman men får han mothugg så är det väl bara att växla fönstren själv eller be någon annan göra det.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Är det självklart att snickaren skall ersätta detta även om denne gjort fel.
I mitt jobb så får inte jag avdrag på lönen om jag gör ett misstag och måste lägga extra tid.
Snarare blir det betald övertid.
Är det löpande så får man väl betala för den tid som går åt för jobbet inklusive missöden inom en rimlig gräns.
I mitt jobb så får inte jag avdrag på lönen om jag gör ett misstag och måste lägga extra tid.
Är det löpande så får man väl betala för den tid som går åt för jobbet inklusive missöden inom en rimlig gräns.
Kan du hänvisa till vilken del i lagen det är du avser? Jag tror knappast du kan få detta till att snickaren borde ha avrått från att tjänsten skulle utföras...seniorkonsult skrev:Nja, beställaren är konsument och är enligt lagen "okunnig". Återigen, olika märkning måste det väl finnas någon orsak till? Likaväl som att något kan vara öppningsbart eller fast trots att de har lika storlek? Ska inte byggaren fråga då heller? Entreprenörentar ansvar för det som överlämnas även om nu beställaren köpt produkterna.
Nimajneb skrev:Är det rätt tolkat att TS har lämnat en packlista samt en ritning där det står att några fönster ska vara av avvikande sort? Jag tycker inte detta är ett korrekt förfarande.
Var ser ni att TS varit tydlig mot snickarna om att det är olika modeller?seniorkonsult skrev:Nja, beställaren är konsument och är enligt lagen "okunnig". Återigen, olika märkning måste det väl finnas någon orsak till? Likaväl som att något kan vara öppningsbart eller fast trots att de har lika storlek? Ska inte byggaren fråga då heller? Entreprenörentar ansvar för det som överlämnas även om nu beställaren köpt produkterna.
Att de var olika storlek är en sak men att de har olika ytbehandling... Är inte kunden tydlig med det tror jag att det är väldigt lätt att missa. En arbetsorder eller något annat som påvisar tydligt vad som skall göras och tänkas på.
Snickarna är människor också.
Då har du en snäll chef. Gör jag ett korkat misstag så får jag åtgärda det på egen tid.sblixten skrev:Är det självklart att snickaren skall ersätta detta även om denne gjort fel.
Sen om TS situation är ett korkat misstag vet jag inte för jag får inte fram om han varit tydlig eller inte mot snickarna.
Som jag mycket luddigt försökte uttrycka mig, specen duger inte från TS sida.sj6 skrev:Var ser ni att TS varit tydlig mot snickarna om att det är olika modeller?
Att de var olika storlek är en sak men att de har olika ytbehandling... Är inte kunden tydlig med det tror jag att det är väldigt lätt att missa. En arbetsorder eller något annat som påvisar tydligt vad som skall göras och tänkas på.
Snickarna är människor också.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
DYE_freak m fl;
Det framgår inte vilken typ och om avtal upprättats. Det talas om snickaren men jag förutsätter det är en entreprenör (näringsidkare) som anlitats. Förtydliganden enl nedan.
Konsumenttjänstlag (1985:716) (Utdrag ur)
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554).
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
2. sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
3. vad som därutöver får anses avtalat.Konsumenttjänstlag (1985:716) Utdrag ur
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554).
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
2. sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
3. vad som därutöver får anses avtalat.
Det framgår inte vilken typ och om avtal upprättats. Det talas om snickaren men jag förutsätter det är en entreprenör (näringsidkare) som anlitats. Förtydliganden enl nedan.
Konsumenttjänstlag (1985:716) (Utdrag ur)
Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
3. vad som därutöver får anses avtalat.Konsumenttjänstlag (1985:716) Utdrag ur
Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
3. vad som därutöver får anses avtalat.
Mycket text. Vem som helst kan kopiera in konsumenttjänstelagen. Vad jag frågade var vad det var i denna lagtext som du ansåg gav stöd för ditt påstående att konsumenten i lagen anses okunniga och därför inte har något ansvar för felaktig/ofullständig specifikation av vad som skall utföras. Vad som står i lagen (förenklat uttryckt) är att konsumenten skall få vad som kan förväntas med avseende på vad som har avtalats. Om konsumenten inte ens har nämnt att det finns fönster med samma dimensioner men med olika specifikationer, då anser jag inte att det kan förväntas att entreprenören skall ha ett ansvar för att upptäcka att så är fallet och försöka klura ut hur materialet skall placeras.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
DIY_freak
"Om konsumenten inte ens har nämnt att det finns fönster med samma dimensioner men med olika specifikationer"
Det är ju precis detta som konsumenten gjort, dvs talat om att det är olika fönster via spec.
Fast nu är väl hela historien o vad kunden skall säga till E överspelad på grund av tiden som gått....
"Om konsumenten inte ens har nämnt att det finns fönster med samma dimensioner men med olika specifikationer"
Det är ju precis detta som konsumenten gjort, dvs talat om att det är olika fönster via spec.
Fast nu är väl hela historien o vad kunden skall säga till E överspelad på grund av tiden som gått....