Fråga ditt försäkringsbolag vad som gäller vid skada (i annan del av badrummet)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
PatrikBoström1974 PatrikBoström1974 skrev:
Det är sant, risken för att det någonsin kommer bli en vattenskada där är väldigt låg då det är långt till duschen. Så det är ju mer om det påverkar vid en värdering. Jag har ställt frågan till en mäklare vi känner också så får vi se. Vi planerar dock att bo här länge men man vet ju aldrig….

Det korta svaret är att det inte är utfört enligt säkert vatten. Det innebär att vid en eventuell skada så kommer försäkringsbolaget inte att betala full ersättning. Därför ska du ringa till ditt försäkringsbolag och rådgöra.

Ett prisavdrag är en självklarhet, du ska inte betala något innan detta är utrett.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
G
Det är sant, risken för att det någonsin kommer bli en vattenskada där är väldigt låg då det är långt till duschen. Så det är ju mer om det påverkar vid en värdering. Jag har ställt frågan till en mäklare vi känner också så får vi se. Vi planerar dock att bo här länge men man vet ju aldrig….
Ingen kommer se att det är fel gjort om man inte lyfter på muggen.

Våtrumsintyget skriver ju firman ut själva då det är upp till dom om dom vill ljuga eller inte.

Jag hade dock undrat vad annat dom misslyckas med om man inte ens klarar av att sätta ett plaströr på rätt ställe..

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Problemet är ju inte visuellt, utan hur de monterat manschetten och kan garantera tätskiktets funktion.

Har du frågat entreprenören hur de hanterat att manschetten inte kunde monteras enligt anvisningarna?

Personligen hade jag inte varit nöjd över det där. Hade hellre tagit dåliga fogsprång eller andra visuella fel än vetskapen att tätskiktet inte är gjort korrekt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vid en värdering; Helt omöljligt skulle jag säga: Antagligen inget alls på priset men kanske längre tid att sälja ?

Du får antagligen en säker-vatten, men med en avvikelse.
I det fall där en spekulant tittar i papperen (och inte nöjer sig med att dom finns) så kanske denne tycker det är en issue eller inte. Så i värsta fall förlorar ni den spekulanten; det kan göra något med en budgivning, eller inte, omöjligt att säga något om.

Så länge det kan lösas snyggt skulle jag nog säga att det i inte påverkar. Särskilt om ni säljer om några år...det betyder inte att ni inte bör framföra problemet till entrepenören och prata om en kompensation

Upptäckte idag att det blir svårt att montera toaletten då avloppsröret sitter väldigt nära väggen (har köpt en Burlington sekelskifte med röret rakt ut bakåt).
Vad är problemet om du ska ha ett synligt vinklat rör bakom toaletten?
Läser runt och inser att branschreglerna kräver 6,0cm från tätskikt vilket betyder 5cm från kakel. Vi har 2,5cm.
Hur har dom löst tätningen runt röret och tätskiktet mot väggen?
Är detta allvarligt? Vad ska man göra? Är orolig för att det skulle påverka värderingen av huset vid eventuellt försäljning.
Det kan ju vara bra gjort med fungerande tätskikt även om utförandet inte följer standard.

Lixom det skulle kunna vara rätt avstånd men de gjort fel med tätning runt röret i alla fall.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns det några bilder från arbetets gång där man kan se hur de gjort?

Ett intyg med listade avvikelser och en försäkran att avvikelsen inte innebär någon ökad risk för vattenskada och att full garanti ändå lämnas.

Det borde ju lugna både kund och försäkringsbolag.

Kan firman inte lämna ett sånt intyg får de väl göra om jobbet eller lämna en mycket stor rabatt för att slippa göra om jobbet.

Klart man får ersättning vid skada men inte om de kan bevisa att skadan orsakats av just avvikelsen. Det är ju inte så att allt blir oförsäkrat bara för att man har en avvikelse.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Först och främst: Jag kan inget eller väldigt lite om vvs, vatteninstallationer osv rent tekniskt. Så lämnar den biten därhän.

Men vad gäller påverkan på värdering och affär vet i katten.

Om besiktningsmannen inte missar det blir det en anmärkning i protokollet. Någon petig köpare kanske skräms bort men många ser det säkerligen som en litet fel. Det andra huset de är spekulanter på kanske har ett halvdant tak, slitna fönster eller dräneringsbehov inom kort?

Därtill tror jag de flesta husköpare inte är i närheten av lika noggrana som forumets medlemmar.

Allt ovan är såklart mina fria spekulationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.