H
Vet ett par byggare som lämnar 30 dagar offert på jobb, och typ skriver att material är dagspris just nu.
Eller endast arbete och kund får köpa material själv med eller utan byggarens rabatt för att inte kunden ska tro att dom blir lurade.
Detta är just nu med dessa höga priserna som dom gör så

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
En fråga bara,

TS skriver att vederbörande har fått ett prisförslag via mail och lite senare skriver offert...
Finns det ens en riktig offert?

Viktor.J Viktor.J skrev:
En förtydligande fråga;
Är det så att ni fick en offert i Februari, ni vill acceptera den i Augusti och det är nu när ni vill acceptera offerten som byggaren säger att de inte längre kan stå för offerten p.g.a. dyrare materialpriser ?

Om det är så så har byggaren helt rätt. Det finns väl inget som säger att en byggare måste acceptera alla offerter de skickar ut.

Om det däremot är så att ni accpeterade offerten i augusti och arbetet påbörjades och byggaren nu, ett par veckor senare, kommer på att avtalet inte går att följa så är läget annorlunda.

Så ett förtydligande hade varit på sin plats.
Jo det måste en byggare, en offert är juridiskt bindande

wildeside wildeside skrev:
Tog det 6 månader att få veta vad markjobbet skulle kosta?
Tyckte du att det är en själig tid för att offerera (veta vad det kommer att kosta) för ett markjobb?
Skulle tro att en seriös markfirma kan hosta upp en offert lite snabbare än så oavsett hur marken är.
Praxis inom företag är 30 dagar netto på en offert om inget annat anges.
Hur f tänker folk
Fel. Finns ingen praxis som anger 30 dagar, praxis är troligen inom 3 månader om det överhuvudtaget går att fastställa praxis.

• Haha
matsgran
  • Laddar…
Står det i offerten när byggaren ska börja och när det ska vara färdigt?
Om inte, så kanske han går med på dina krav.
Väntar ett halvår och ser om priserna går ner igen. Om inte, så bygger han lite när han råkar få material över från andra jobb.

Det finns nog ingen praxis, utan om det behöver avgöras juridiskt så tar man hänsyn till omständigheterna. T ex hur lång anbudstiden är, hur lång tid man behöver för att utvärdera offerterna etc. En så 'simpel' sak som lite arbete runt en villa där man kan få in offerter från olika konkurrenter på ett par veckor och innehållet i offerterna ryms på en A4'a borde inte behöva så lång tid jämfört med en större upphandling där det kan ta flera månader bara att skriva offerterna.

P
A astarmo skrev:
Hej alla,

Har en fråga till Er som kanske kan detta bättre än mig.

I början av året så förde vi samtal med flera husbyggare gällande bygget av vårt hus.
Till slut valde vi en lokal förmåga.

Bidragande faktor till varför vi valde just de var bla de prisförslagen för tilläggsarbeten som de gav oss innan vi skrev på. T.ex. så mailade jag de och frågade vad det skulle kosta att bygga ett större förråd, jag fick ett svar med ett prisförslag av de, detta hände i februari.

Nu när det är dags att köra igång med markarbeten så säger byggaren att han inte kan stå för det priset då materialpriser har skjutit i höjden.

I mailet skrev han inte hur länge offerten gällde och vi antog självklart att den gällde mitt i byggprocessen. Vi accepterade priset när det var dags för det momentet så att säga.
Vi valde de bla trots allt på grund av deras prissättning så detta känns inte rätt alls.

Nu känns det som om offerterna innan avtalspåskrift var lockpriser och nu när vi har skrivit på så vill de inte stå för de. Det får man väl inte höra tänker jag?

De får väl inte backa från en offert som man nu då har accepterat? Eller?

Jag blir inte klok på detta…
Inte konstigt att många byggare och hantverkare inte vill ha privatkunder.
Det blir ofta missförstånd och problem.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
Villa vista Villa vista skrev:
Jo det måste en byggare, en offert är juridiskt bindande
Inte för tid och evighet, 6 månader är FÖR länge.

P Peter787 skrev:
Inte för tid och evighet, 6 månader är FÖR länge.
Jag håller med.

MultiMan
P Peter787 skrev:
Det är nog ett lite orättvist och onödigt synsätt. Mycket få jag känner, inklusive mig själv då, tror att en 6 månader gammal prisuppgift gäller fortfarande. Det måste vara väldigt ovanligt med den typen av kunder. Om inte blir jag mer mörkrädd än vad jag redan är över tillståndet i samhället.

• Gilla
matsgran och 6 till
  • Laddar…
S
A astarmo skrev:
vi accepterade den i augusti och vi ingick därmed ett avtal så som vi ser det…
Tycker du det är rimligt då om jag råkar hitta på en 20 år gammal offert liggande i nån låda där de glömt skriva tidsfrist, att jag kan tacka ja till den offerten idag och få ett nytt tak för 30 000 eller vad det nu kostade för 20 år sedan.

Tänk efter lite :)

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker du det är rimligt då om jag råkar hitta på en 20 år gammal offert liggande i nån låda där de glömt skriva tidsfrist, att jag kan tacka ja till den offerten idag och få ett nytt tak för 30 000 eller vad det nu kostade för 20 år sedan.

Tänk efter lite :)
Det är väldigt orimligt dock så är den situationen helt ojämförbar med den som vi befinner oss i. 6 månader i ett bygga-hus sammanhang är inte så länge i min värld.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är nog ett lite orättvist och onödigt synsätt. Mycket få jag känner, inklusive mig själv då, tror att en 6 månader gammal prisuppgift gäller fortfarande. Det måste vara väldigt ovanligt med den typen av kunder. Om inte blir jag mer mörkrädd än vad jag redan är över tillståndet i samhället.
Det finns inget att vara mörkrädd för. Det offererade priset avser tilläggsarbeten som kan uppstå och beställas till under byggets gång. Nu vi mitt i bygget, att jag väljera att beställa detta till det offererade priset inom den aktuella tidsramen är fullt rimligt tycker jag.

• Haha
matsgran
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Kan man inte hantera en kundgrupp skall man hålla sig borta från den för allas bästa.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
En fråga bara,

TS skriver att vederbörande har fått ett prisförslag via mail och lite senare skriver offert...
Finns det ens en riktig offert?
Menar du att det finns formkrav för offert för att de skall vara riktiga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.