Casaloco
  • Gilla
Fixedgear och 1 till
  • Laddar…
F Fixedgear skrev:
Tack för ett utförligt svar! Det lugnade mig. En geotekniker hade helt klart känts bra att få dit nu.
Säg att man i detta läget då skulle bredda sulan, till säg 80cm för att ta i, skulle man då vara på den säkra sidan för "svenska förhållanden" tror du? Eller behövs det ändå en geoteknisk utredning?
Det har ju vart prat på att gjuta hel platta under men jag kan inte riktigt förstå nyttan med det, när jag tittar på lasterna så lär de vad jag förstår inte spridas ut över hela plattan ändå, utan hålla sig kring den ordinarie sulan och en bit in.
Skicka ritningarna till en konstruktör istället så räknar den snabbt ut hur stor sulan behöver vara.

• Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
F Fixedgear skrev:
Tack för ett utförligt svar! Det lugnade mig. En geotekniker hade helt klart känts bra att få dit nu.
Säg att man i detta läget då skulle bredda sulan, till säg 80cm för att ta i, skulle man då vara på den säkra sidan för "svenska förhållanden" tror du? Eller behövs det ändå en geoteknisk utredning?
Det har ju vart prat på att gjuta hel platta under men jag kan inte riktigt förstå nyttan med det, när jag tittar på lasterna så lär de vad jag förstår inte spridas ut över hela plattan ändå, utan hålla sig kring den ordinarie sulan och en bit in.
Svenska förhållanden skiljer ju sig en hel del :)
Kan ju vara allt från bästa grusås till lös lera eller fin sand men som har lös lera under sig.
Och allt det kan skilja sig på i princip en halv meter om man kommer i brytpunkten.

Men med tanke på att du redan har ett hus på platsen sen x antal år tillbaka som jag misstänker inte har sjunkit :) så "borde" befintlig konstruktion inte heller vara några problem.

Att gjuta en hel platta under förstår jag inte heller vitsen med i detta fall men någon annan kanske förstår det?

• Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
F
Vi skall titta lite på hur vi går vidare med detta och vilka förslag vi kan få från konstruktörer och entreprenörer. Tack sålänge för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.