11 321 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Byggansvar och personskada
Sida 1 av 3
Hej jag hade ett hål i marken(nedsjunkna markplattor) som skulle åtgärdas efter 2 års besiktningen. felet skulle åtgärdas ”skyndsamt" dock senast 2020-05-13.
I juni 2021 snubblade, föll och skadade sig frugan på den nedsjunkna mark stenen. Hon fick frakturer på 3 olika ställe i ena foten samt en sprucken tand som var helt frisk innan. Hon fick dra ut tanden.
Vi skickade foto på gropen till entreprenörens försäkring.
Nu påstår försäkringen att ansvaret ligger inte på enreprenerön utan på husägaren. Huset var köpt enligt schablonen, "nyckel i handen". Räknas vi då som byggherrar i så fall? Är det så att entreprenören verkligen inte har nåt ansvar i det här fallet?
Tack på förhand.
Mvh Dragan
I juni 2021 snubblade, föll och skadade sig frugan på den nedsjunkna mark stenen. Hon fick frakturer på 3 olika ställe i ena foten samt en sprucken tand som var helt frisk innan. Hon fick dra ut tanden.
Vi skickade foto på gropen till entreprenörens försäkring.
Nu påstår försäkringen att ansvaret ligger inte på enreprenerön utan på husägaren. Huset var köpt enligt schablonen, "nyckel i handen". Räknas vi då som byggherrar i så fall? Är det så att entreprenören verkligen inte har nåt ansvar i det här fallet?
Tack på förhand.
Mvh Dragan
Nu visste att hålet fanns och borde sätt till att ingen skadade sig där, t ex genom att stänga av plattsättning.
Vem som är ansvarig för jobbet och vem som ska betala lagningen, ändrar inte ert ansvar att se till att ingen skadar sig.
Så försäkringsbolaget har rätt
Vem som är ansvarig för jobbet och vem som ska betala lagningen, ändrar inte ert ansvar att se till att ingen skadar sig.
Så försäkringsbolaget har rätt
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast om man drar parallellen med snöras från tak. Har för mig att det finns rättsfall där en firma som fått uppdrag att skotta tak, men inte utfört det hölls ansvariga för en olycka.
Kan nog vara värt att kolla med en advokat. Ev. börja med ngn gratistjänst. Ex villaägarförbundet ger viss juridisk rådgivning gratis till medlemmar.
Kan nog vara värt att kolla med en advokat. Ev. börja med ngn gratistjänst. Ex villaägarförbundet ger viss juridisk rådgivning gratis till medlemmar.
Tack för alla svar. Tycker själv att entreprenerön hade på sig 1 månad att åtgärda felet. Hade skadan uppstått under den månaden så skulle jag förstå att ansvaret inte ligger hos dom. Nu är det så att skadan har skett för mer än ett år efter besiktningen. Är det så man åtgärdar "brådskande" fall?
Tack för svaret. Enligt lagen ska det inte kosta oss en enda öre att åtgärda byggfel. Dom hade på sig en månad att åtgärda det. Hålet ligger utanför huvudentré så man kan inte stänga av ingång.harry73 skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
I det fallet så hade företaget kontrakt på att sköta snöröjningen på taket(men har för mig att det landade lite på fastighetsägaren åxå..)H hempularen skrev:Fast om man drar parallellen med snöras från tak. Har för mig att det finns rättsfall där en firma som fått uppdrag att skotta tak, men inte utfört det hölls ansvariga för en olycka.
Kan nog vara värt att kolla med en advokat. Ev. börja med ngn gratistjänst. Ex villaägarförbundet ger viss juridisk rådgivning gratis till medlemmar.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 415 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 415 inlägg
Man kan väl aldrig kräva någonting alls av någon annans försäkringsbolag?
Det man kan göra är ju att försöka kräva entreprenören på pengar/skadestånd men det är nog en svår väg.
Det minsta firman kan göra är väl att symboliskt stå för självrisken för det spelar väl egentligen ingen roll vilket bolag som betalar (dom löser ju sånt sinsemellan ändå)
Det man kan göra är ju att försöka kräva entreprenören på pengar/skadestånd men det är nog en svår väg.
Det minsta firman kan göra är väl att symboliskt stå för självrisken för det spelar väl egentligen ingen roll vilket bolag som betalar (dom löser ju sånt sinsemellan ändå)
Etreprenerön är skyldig att ha skade försäkring på sina arbetsplatser å det var dom som hänvisade oss till sina "företags skadeförsäkringar" Vi har ingen personskada försäkring i vår husförsäkring så får vi sköta det själva ned deras "företags skade försäkringen"Rickard. skrev:
Man kan väl aldrig kräva någonting alls av någon annans försäkringsbolag?
Det man kan göra är ju att försöka kräva entreprenören på pengar/skadestånd men det är nog en svår väg.
Det minsta firman kan göra är väl att symboliskt stå för självrisken för det spelar väl egentligen ingen roll vilket bolag som betalar (dom löser ju sånt sinsemellan ändå)
Ingen byggfel direkt men det är enrepreneröns skyldighet att åtgärda felen. Det står på lista med alla fel efter 2 års besiktningen. Huset är byggd 2018. Alla nybyggda hus besiktas efter 2 år å enreprenerön är skyldig att åtgärda alla fel som uppstått. Enligt lagen ska dom åtgärda fel innom en månad. Här har det gått 1,5 år å dom har inte åtgärdat fel än.plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Fast då måste det ju vara ett fel?P Petros12 skrev:Ingen byggfel direkt men det är enrepreneröns skyldighet att åtgärda felen. Det står på lista med alla fel efter 2 års besiktningen. Huset är byggd 2018. Alla nybyggda hus besiktas efter 2 år å enreprenerön är skyldig att åtgärda alla fel som uppstått. Enligt lagen ska dom åtgärda fel innom en månad. Här har det gått 1,5 år å dom har inte åtgärdat fel än.
Vad sa besiktningsmannen om hålet?
Dessutom är jag ganska säker på att det inte finns en lag som säger så... Men du får gärna överbevisa mig där...
Det är registrerad av besiktningsmannen å ligger på besiktningsprorokollet bland andra fel som ska åtgärdas.plåtrickard skrev:
Jag ringde besiktnings mannen å frågade hur lång tid har enreprenerön på sig att åtgärda felet så fick jag svar "innom en månad". Han sa också att jag måste hitta på själv ett sätt att tvinga dom på att åtgärda det. Jag kan inte förstå att dom har ingen ansvar nu efter 1,5 år. Dom skickade målare för nån vecka sedan som spacklade å målade alla sprickor i väggar så dom kommer att åtgärda allt men hur länge ska man vänta? Är man skyldig att åtgärda något innom en månad efter besiktningen å inte gjort det varför i hela världen har man ingen ansvar för det?
