3 291 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Bygganmälan- varför
Sida 1 av 2
Har en liten undring, varför måste man göra en bygganmälan på bygglovsfria åtgärder?Om de nu är bygglovsfria så förstår jag inte varför man måste anmäla, betala och vänta på kommunen för att få ett startdatum? Om de är bygglovsfria skall jag väl kunna göra hur jag vill utan kommunens inblandning? Annars blir de inte helt bygglovsfria då kommunen ändå har koll på vad jag gör?
Om du tittar på vilka åtgärder som är bygglovsfria men med krav på bygganmälan så får du nog svar på din fråga.
det är redan latjolajban med alla svartbyggen för att ”folk” inte bryr sig om lagstiftningen som finns.
”Varför ska jag göra si eller så när det är min fastighet?”
det är redan latjolajban med alla svartbyggen för att ”folk” inte bryr sig om lagstiftningen som finns.
”Varför ska jag göra si eller så när det är min fastighet?”
Ja din fråga handlar om den politiska bakgrunden till vår nuvarande lagstiftning. Utan att gå in på för mycket detaljer så handlar det om den utveckling som skedde på 1900-talet i Sverige. Politiken drev på för ökad myndighetskontroll vad gäller byggandet på liten och stor skala. Det resulterade i Palmes plan- och bygglag (PBL) på 80-talets mitt. Den lagstiftningen har vi grunden kvar men PBL har uppdaterats kring 2010 ("nya PBL").T Titan123 skrev:Har en liten undring, varför måste man göra en bygganmälan på bygglovsfria åtgärder?Om de nu är bygglovsfria så förstår jag inte varför man måste anmäla, betala och vänta på kommunen för att få ett startdatum? Om de är bygglovsfria skall jag väl kunna göra hur jag vill utan kommunens inblandning? Annars blir de inte helt bygglovsfria då kommunen ändå har koll på vad jag gör?
Trots den nuvarande politiska vurmen för att liberalisera och förenkla byggandet så tycks dock varje försök till reform leda till ännu fler kontrollpunkter och ännu större myndighetsstyrning. En del av detta kan säkert förklaras med den deep state som sköter utredningensväsendet men också försök att harmonisera med EU samt påtryckningar från olika branschorganisationer. Ovanpå detta så är det dessutom många som inte riktigt tror att folk i allmänhet klarar att sköta sitt byggande och renoverande utan myndighetens vakande öga. Säkert kommer en och annan av dessa individer snart att vara representerade i denna tråd. (EDIT: De är redan representerade.)
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
"Byråkrati", ett mer svårstavat ord istället för "korkat".
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Även om en hel del av reglerna runt byggen är ”korkade”, så handlar det om saker som säkerhet, miljöpåverkan, en strävan om ett inkluderande samhälle (tillgänglighet) osv.
Om jag vill bygga ett hus som kan rasa ihop i nästa höststorm, så är det inte bara min angelägenhet. Om jag vill bygga ett hus som förbrukar 100 ggr mer energi, än andra hus, så är det inte bara ett problem för mig som skall betala för energin, miljöpåverkan drabbar oss alla. Om jag tycker det är helt onödigt att en med rullstol skall kunna vistas i huset, så är det ett problem den dag min släkting inte kan hälsa på efter en trafikolycka. Det exkluderar handikappade från en del av ett normalt liv, en sorts mobbning.
Om jag vill bygga ett hus som kan rasa ihop i nästa höststorm, så är det inte bara min angelägenhet. Om jag vill bygga ett hus som förbrukar 100 ggr mer energi, än andra hus, så är det inte bara ett problem för mig som skall betala för energin, miljöpåverkan drabbar oss alla. Om jag tycker det är helt onödigt att en med rullstol skall kunna vistas i huset, så är det ett problem den dag min släkting inte kan hälsa på efter en trafikolycka. Det exkluderar handikappade från en del av ett normalt liv, en sorts mobbning.
Byggreglerna är till för att öka värdet på fastigheten vid försäljning samt att minska kostnaderna för tvister och vård.
genom att se till att huset är säljbart vid flytt eller dödsfall kan staten garantera bostäder för dess befolkning.
Om man fått bygga som man ville kunde man ha fått toastolar i köket, 22 schackmålade friggebodar på 500kvm gräsmatta, 20 meter klotterplank framför köksfönstret och anslutna elkablar hängande i roliga mönster på väggen.
Man förutsätter helt enkelt att folk bygger för sig själv och inte för nästkommande generation och det är det man försöker stävja. Nästkommande ska inte behöva få taket över sig för att förra ägaren lagade takstolarna med tändstickor, typ. Och huset ska inte behövs överges för att folk har tummen mitt i handen eller en passion för graffitti.
genom att se till att huset är säljbart vid flytt eller dödsfall kan staten garantera bostäder för dess befolkning.
Om man fått bygga som man ville kunde man ha fått toastolar i köket, 22 schackmålade friggebodar på 500kvm gräsmatta, 20 meter klotterplank framför köksfönstret och anslutna elkablar hängande i roliga mönster på väggen.
Man förutsätter helt enkelt att folk bygger för sig själv och inte för nästkommande generation och det är det man försöker stävja. Nästkommande ska inte behöva få taket över sig för att förra ägaren lagade takstolarna med tändstickor, typ. Och huset ska inte behövs överges för att folk har tummen mitt i handen eller en passion för graffitti.
fast det stämmer ju inte riktigt, vi har anmält att vi ska sätta in braskamin i befintlig murstock och fått ok. Men vi behövde inte informera om hur den ska byggas.nimhed skrev:
fast nu pratar du om bygglov låter det som och inte bygganmälan.H hempularen skrev:Även om en hel del av reglerna runt byggen är ”korkade”, så handlar det om saker som säkerhet, miljöpåverkan, en strävan om ett inkluderande samhälle (tillgänglighet) osv.
Det behövde ni nog fast ni kanske inte förstod att ni gjorde det för det är så enkelt. Det troliga är att ni anmälde till kommunen att ni ansluter braskaminen enligt den godkända installationsmetoden som tillverkaren angett. Det är då det tekniska egenskapskrav som kommunen tog ställning till.T Titan123 skrev:
Hade ni angett att ni ämnade hitta på en egen lösning och släppa ut röken i t ex vardagsrummet, jag då skulle kommunen ha agerat mot er.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Ingen vill egentligen ha ett samhälle utan regler och lagar. Ingen vill ha fritt byggande.
Du vill kunna ge nån på käften, men ingen så få sparka ner dig.
Du vill kunna bygga som du vill, men ingen vill att grannen bygger ett stort höghus som byggs längs med hela gränsen. precis på tomtgränsen.
Det ska vara tillåtet åt ena hållet inte at andra håller.
Sen för att strö ytterligare lite hat gällande bygganmälan, så är det något man kan få avslag på. Precis som bygglov.
Byråkrati, frågan är hur det skulle fungera annars.
Du vill kunna ge nån på käften, men ingen så få sparka ner dig.
Du vill kunna bygga som du vill, men ingen vill att grannen bygger ett stort höghus som byggs längs med hela gränsen. precis på tomtgränsen.
Det ska vara tillåtet åt ena hållet inte at andra håller.
Sen för att strö ytterligare lite hat gällande bygganmälan, så är det något man kan få avslag på. Precis som bygglov.
Byråkrati, frågan är hur det skulle fungera annars.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg