A AndersBlomberg skrev:
Med andra ord så hade försäkringsbolaget byggt en ny byggnad på 168kvm på de ritningar som finns tillgängliga enligt detaljplanen i staden som i det här fallet är Stockholms Stad.
Ja, du fortsätter att hävda det. Men enda källorna det har länkats till i den här tråden säger motsatsen.
Dvs om det finns dokumentation som visar hur huset har sett ut och om det går att få bygglov för ett sånt hus så bygger försäkringsbolaget upp det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersBlomberg skrev:
Alltid bra att vara källkritisk och företrädaren är ju inte med i tråden, inte den skadereglerare som jag hänvisar till heller.

I mitt fall så hade föregående ägare till min fastighet byggt en lastkaj till huset på ca 20kvm där han struntat i att söka bygglov. När vi köpte fastigheten drygt 30 år senare så kände varken mäklaren eller vi till detta utan detta påpekades av en granne.

När vi kontaktat Lantmäteriet så visade det sig att förra ägaren inte heller hade redovisat korrekt yta för huset vilket var ca 30% större än skatteverkets siffror för fastighetsskatten.

Min familj som vill vara korrekta och trygga när det gäller den biten och boytan som var 168kvm justerades till 213kvm och lastkajen som det en gång i tiden var har vi byggt om till en del av köket och även installerat en toalett i ville vi gärna göra legitim försäkringsmässigt.

Med andra ord så hade försäkringsbolaget byggt en ny byggnad på 168kvm på de ritningar som finns tillgängliga enligt detaljplanen i staden som i det här fallet är Stockholms Stad.

Om försäkringsbolaget kan få bygglov dvs behöva söka nytt bygglov för ytterligare ytor som dessutom går utanför detaljplanen så får du ett problem som du inte vill ha.

I mitt fall så rymdes den utbyggnad som gjordes 1974 inom planen så att det gick bra att få den godkänd 30 år senare.
Du blandar två olika saker, vad som försäkringsbolag ersätter och vad som får återuppbyggas gällande bostadhus på fastigheten när bygglov söks.
Du har rätt i att du får problem om det inte ges bygglov för den yta som huset hade utan en mindre byggnad. Men det har inget att göra med försäkringsbolaget utan du som fastighetsägare som inte får bygga identisk ny byggnad.
Hur det sedan ersätts blir en fråga mellan dig och försäkringsbolag. Oftast får fastighetsägaren betala en egen del beroende av husets ålder/status jämfört med vad nybyggnation kostar. Så försäkringsersättningen kan kompensera delar av t.ex. åldersavdrag.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, du fortsätter att hävda det. Men enda källorna det har länkats till i den här tråden säger motsatsen.
Dvs om det finns dokumentation som visar hur huset har sett ut och om det går att få bygglov för ett sånt hus så bygger försäkringsbolaget upp det.
Har husägaren betalt premie för ytan som är svartbygge och får bygglov efter skada eller brand så bygger säkert försäkringsbolaget enligt bygglovet. Nu är jag tveksam till att gemene man berättar om sitt svartbygge till försäkringsbolaget.

A AndersBlomberg skrev:
... Nu är jag tveksam till att gemene man berättar om sitt svartbygge till försäkringsbolaget.
Varför? Det är inga problem att försäkra ett svartbygge.
Självklart försäkrar man den faktiska byggytan. Det enda som krävs för att få ut ersättning från försäkringen är att du kan bevisa att den faktiskt existerar. T.ex med fotografier.
Men det är inte säkert att ersättningen blir i form av återuppbyggnad.

Sen finns det säkert många som har gått miste om ersättningar då de har accepterat försäkringsbolagets snålhet under skaderegleringen och inte orkat/klarat av att slåss för sin rätt.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Sen är det ganska få av alla de villor som brinner varje år som brinner upp utan att lämna några spår. Vanligtvis står grund och väggar kvar så man ser ungefär hur huset har sett ut innan man river resterna det och bygger ett nytt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AndersBlomberg skrev:
Har husägaren betalt premie för ytan som är svartbygge och får bygglov efter skada eller brand så bygger säkert försäkringsbolaget enligt bygglovet. Nu är jag tveksam till att gemene man berättar om sitt svartbygge till försäkringsbolaget.
Ointressant vad som gällt tidigare vid ansökan om bygglov för återuppförande. Bygglov ges utifrån de handlingar som lämnas in för ansökan och vad som gäller på platsen/fastigheten när beslut fattas.
Jag kanske skulle vilja ha ett nytt hus som är ännu större än försäkrat och gör då den ansökan gällande bygglov, och kan få det godkänt. Men det förändrar inte vad som försäkringsbolaget ger i ersättning, bara den kostnad jag själv får lägga till.
Håll isär vad som gäller bygglov och får byggas kontra ersättning för förstörd byggnad som försäkrats, det är två skilda saker.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ointressant vad som gällt tidigare vid ansökan om bygglov för återuppförande. Bygglov ges utifrån de handlingar som lämnas in för ansökan och vad som gäller på platsen/fastigheten när beslut fattas.
Jag kanske skulle vilja ha ett nytt hus som är ännu större än försäkrat och gör då den ansökan gällande bygglov, och kan få det godkänt. Men det förändrar inte vad som försäkringsbolaget ger i ersättning, bara den kostnad jag själv får lägga till.
Håll isär vad som gäller bygglov och får byggas kontra ersättning för förstörd byggnad som försäkrats, det är två skilda saker.
Det hänger ihop så klart. Brinner huset och en del är utan bygglov så ersätter dvs bygger försäkringsbolaget upp enligt bygglovet.

Kan vara så att svartbygget strider mot detaljplanen och i alla fall aldrig skulle beviljats. Exempelvis att husets markyta kontra tomten har begränsningar.

Menar du då att försäkringsbolaget skulle bygga i alla fall? Mot ersättning men att de bygger upp svartbygget igen? Aldrig i världen.

A AndersBlomberg skrev:
Det hänger ihop så klart. Brinner huset och en del är utan bygglov så ersätter dvs bygger försäkringsbolaget upp enligt bygglovet.

Kan vara så att svartbygget strider mot detaljplanen och i alla fall aldrig skulle beviljats. Exempelvis att husets markyta kontra tomten har begränsningar.

Menar du då att försäkringsbolaget skulle bygga i alla fall? Mot ersättning men att de bygger upp svartbygget igen? Aldrig i världen.
Det är väl aldrig försäkringsbolaget som "bygger" ?
Byggherre torde vara ägaren.
Försäkringsbolaget betalar ju ut pengar, även om man kanske också kan villkora så att pengar inte komemr som rena cash utan går till den entrepenör man anlitar.

Och kan man inte få bygglov för likadan byggnad så ersätter försäkringsbolaget med pengar för de delarna också, som div försäkringsrepresentanter skriver.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A AndersBlomberg skrev:

Nu blandar du åter igen ihop ersättningsfrågan med byggnation.
Jag kan välja att bygga vad som helst inom ramen för ett bygglov.
Sedan har du försäkringsersättning som ersätter med x kronor utifrån försäkringsvärdet vid skadetillfället. Kostar byggnationen mera än försäkringens ersättning så får du själv betala.
Har nog skrivit det tre gånger.
Det ska princip vara ett nytt hus för att likvärdigt ska återuppföras utan kostnad för ägaren.
Håll isär bygglovshantering och försäkringsersättning.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Fundera på hur man ersätter utanför detaljplanerat där man kan bygga till utan bygglov i omgångar?
Vårt fritidshus är dubbelt så stort gjort efter första bygglov i två omgångar och helt enligt regelverk, samt ytterligare två gäststugor som inte kräver bygglov.
Allt detta finns angivet i försäkringsmaterialet och har ett försäkringsbelopp.
Det viktiga är att du uppdaterar vad som försäkras och med ett riktigtförsäkringsvärde, samt att själv dokumentera förändringar för att kunna visa på gjorda förbättringar.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl aldrig försäkringsbolaget som "bygger" ?
Byggherre torde vara ägaren.
Försäkringsbolaget betalar ju ut pengar, även om man kanske också kan villkora så att pengar inte komemr som rena cash utan går till den entrepenör man anlitar.

Och kan man inte få bygglov för likadan byggnad så ersätter försäkringsbolaget med pengar för de delarna också, som div försäkringsrepresentanter skriver.
Självklart så är det en byggfirma som bygger. Men menar du att försäkringsbolaget ger ersättning för ett svartbygge som brunnit ner och inte kan återuppbyggas pga att bygglov saknas?

Bygglov saknas alltid när man ska bygga upp en nedbrunnen byggnad. Därför söker man rivningslov för det gamla och bygglov för ett nytt hus, lämpligtvis i ungefär samma storlek och utformning som det gamla.
Normalt sett inga problem alls.

Dvs man återanvänder inte bygglovet för nån ursprunglig liten byggnad som fanns på 40-talet och söker 7 bygglov till för alla tillbyggnader, altaner och fasadförändringar som har gjorts därefter.

Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Missförståndet gäller vad ett bygglov är. Byggnader har inga bygglov, det som har lov är att utföra vissa åtgärder, t ex att bygga en byggnad vid ett visst tillfälle.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Och det har inget med ett försäkringsvärdering vid skada t.ex. nedbrunnet hus.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Missförståndet gäller vad ett bygglov är. Byggnader har inga bygglov, det som har lov är att utföra vissa åtgärder, t ex att bygga en byggnad vid ett visst tillfälle.
Men ska vi vara ärliga blir det nu lite semantik utifrån diskussionen;)
Resultatet av ett bygglov kan bli en byggnad och som sedan kan prövas utifrån godkänt bygglov. Då prövas om uppförd byggnad följer bygglovet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.