Hej alla kunniga

Jag har råkat ut för kommunen från %€#"& vad gäller de handlingar de kräver till bygganmälan (trots att Boverket säger att många av dokumenten de kräver inte behövs).
Snackade med en byggkille som skulle uppföra en Attefallare i samma kommun, som hade fått ge upp och istället byggde ett förråd, för att det VAR FÖR SVÅRT med bygganmälan och han är ändå proffs och har kunnigt folk omkring sig...

Jag har just klarat av att göra en energiberäkning (jag som inte ens kan räkna) och måste nu ge mig i kast med V/A ritningar!

Är det någon som vet vad de förväntar sig av sådana ritningar?
Räcker det med anslutningspunkter till det kommunala V/A-systemet och hur det är draget i mark, eller måste man redovisa alla genomföringar i huset, med dimensioner och allt annat (som jag inte vet)?

Snälla hjälp!
Bönar Malin
 
Claes Sörmland
Typiskt sett är det en ritning på huset och omgivning med färgade streck för att indikera rörens dragning. De avslutas med ringar dit de går och indikerar du vad det är t ex "SV" för spillvatten (=avlopp) och diameter på röret där t ex "110" står för rördiameter 110 mm.

Bildgoogla VA-ritning så ser du hur det ser ut.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Hos mig ville kommun ha ritning på var vattnet ansluter huset och ledningarna i tomtmark och vägen mot den allmänna ledningsanslutningen vid tomtgräns.
Samt utritat var vattenmätaren sitter i huset, planskiss.
Jag ritade allt själv med papper och penna, godkännt.
Pe32 och PVC 110 skrev jag.
Har aldrig hört att man måste rita ledningarna i huset..
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett är det en ritning på huset och omgivning med färgade streck för att indikera rörens dragning. De avslutas med ringar dit de går och indikerar du vad det är t ex "SV" för spillvatten (=avlopp) och diameter på röret där t ex "110" står för rördiameter 110 mm.

Bildgoogla VA-ritning så ser du hur det ser ut.
Tack!
Så du tror inte att de måste beskriva själva genomföringarna och hur de ser ut, i huset?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hos mig ville kommun ha ritning på var vattnet ansluter huset och ledningarna i tomtmark och vägen mot den allmänna ledningsanslutningen vid tomtgräns.
Samt utritat var vattenmätaren sitter i huset, planskiss.
Jag ritade allt själv med papper och penna, godkännt.
Pe32 och PVC 110 skrev jag.
Har aldrig hört att man måste rita ledningarna i huset..
Duktigt!!

Ska försöka göra detsamma :oops: men det är ju som att be en fisk göra en fjällvandring...:rofl:
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.