Cellplast innehåller så stor andel luft att en extra spalt inte gör någon större skillnad för isoleringsförmågan. Däremot blir det mycket svårare att tillverka styva paneler med en luftspalt.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Luftspalt ger ingen bättre isolering, snarare tvärtom . Däremot att använda 2 skickt som läggs omlott kan göra det tätare , lite beroende på hur det byggs .

Okej, så säg att jag kör med 90cm xps cellplast med fasadplåt på ena sidan och mdf/plywood på andra. Som jag limmar ihop med PU-lim. Hur brett isär tror ni jag behöver reglarna? Jag har planerat 90x90 stolpar i hörnen för att ta största vikten från taket samt loftet, det ska också vara en stolpe i mitten längst fram.

man borde ju kunna köra lite bredare än 60 cm

Jag antar att du menar 90 mm XPS? Jag tycker det verkar lite väl tjockt. Om du inte har tänkt använda stugan som permanentboende under vintern så borde det räcka med 45 mm. Husvagnar har oftast inte mer än ca 30 mm tjocka väggar även om dom kallas vinterbonade..

Ja 90mm var det jag menade.

tanken är att huset ska fungera som permanentboende året om i stockholmsklimat så jag har gärna hyffsat isolerat.

dock hur brett mellan reglarna?

Höghållfastshetsklassad xps är väl tillsammans med en tunn plåt på utsidan och en tunn plyfa på insidan såpass stabilt att det knappt behövs några reglar? Titta bara hur prefabhus är byggda? Sedan hade jag funderat länge och väl på hur man får dit en skorsten och en värmebuffring? Värmebuffring väger en del och skorstenen behöver man kunna plocka bort för transport. Sedan tillkommer vatten och gråvattenhantering samt dess vikt. Jag rekommenderar förutom husvagn/bilar även båtar för inspiration och inköpsställen.
Sedan om det är tanken att stealtha så är det väl enklare med gummiduk på reglar ytterst? Med cellplast därinnanför.

VidarH VidarH skrev:
Höghållfastshetsklassad xps är väl tillsammans med en tunn plåt på utsidan och en tunn plyfa på insidan såpass stabilt att det knappt behövs några reglar? Titta bara hur prefabhus är byggda? Sedan hade jag funderat länge och väl på hur man får dit en skorsten och en värmebuffring? Värmebuffring väger en del och skorstenen behöver man kunna plocka bort för transport. Sedan tillkommer vatten och gråvattenhantering samt dess vikt. Jag rekommenderar förutom husvagn/bilar även båtar för inspiration och inköpsställen.
Sedan om det är tanken att stealtha så är det väl enklare med gummiduk på reglar ytterst? Med cellplast därinnanför.
ja förhoppningsvis kommer jag undan med ganska få reglar. Skorstenen tänkte jag försöka bygga såpass låg att den inte behöver monteras bort vid transport och tankar etc är det bara att tömma när det är dags att rulla vidare :)

En pelletskamim, som findus byggt här på forumet, så klarar du dig lätt året runt

nino nino skrev:
En pelletskamim, som findus byggt här på forumet, så klarar du dig lätt året runt
oj, det låter spännande, du orkar inte skriva en länk?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Om det nu bara är att tömma tankarna när du ska rulla vidare så låter det som om du står på en camping? För det är inte alltid så lätt att ställa sig vid en dagvattenbrunn, och då är det förmodligen inte helt lagligt för gråvattentömning... Skorsten har jag sett lösningar där man plockar loss det yttre rökröret och sätter dit en hatt med hjälp av snabblås för transport.
Sedan vet jag inte hur många regelverk och krav som ställs på ett flakbygge från bilprovningen?

Redigerat:
VidarH VidarH skrev:
Om det nu bara är att tömma tankarna när du ska rulla vidare så låter det som om du står på en camping? För det är inte alltid så lätt att ställa sig vid en dagvattenbrunn, och då är det förmodligen inte helt lagligt för gråvattentömning... Skorsten har jag sett lösningar där man plockar loss det yttre rökröret och sätter dit en hatt med hjälp av snabblås för transport.
Sedan vet jag inte hur många regelverk och krav som ställs på ett flakbygge från bilprovningen?
på bilprovningen är det något av en gråzon, det är ju antingen bara en last eller så är det en husbil. Jag ska försöka regga den som husbil/personbil 2.

ja man blir lite låst med vart man står men hur mycket man får ha i tankarna få vi se när huset är klart, och hur mycket vikt vi har över.

IOM att takstolar har någon standard på 120cc så underbar jag om jag mha egna sandwichpaneler kan trycka iväg så att väggreglarna också är 120cc och då hamnar rakt under takstolarna där största belastningen är?

Behöver den registreringsbesiktas? Vad är det för bil idag?

Finns det någon som vet vart man kan hitta expanderande lim/ PU-lim i större förpackning, typ hink? Det kommer annars bli rätt kostsamt att köpa en lite 750ml flaska för typ varje panel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.