Medlemmen phl visar här i en film hur du borrar ett snyggt hål i kakel.

[video=youtube;Y-P4jsIISV8]https://www.youtube.com/watch?v=Y-P4jsIISV8[/video]

• Gilla
KTM RTR och 2 till
  • Laddar…
Informativ video ph! Gillar speciellt ditt musikval!

Video är helt klart nästa nivå för forumet! En bild säger mer än tusen ord och en film säger mer än tusen bilder.

Varför inte ha tävling med schyssta priser för att få fart på filmandet?

• Gilla
ekblom
  • Laddar…
Det kunde kanske varit på sin plats att varna folk med säker-vatten-väggar från att borra vidare på andra sidan tätskiktet. För den konstruktionen avråds uttryckligen från att borra vidare med för bakomvarande skiva lämplig borr.

Jag tycker att phl varnar rätt tydligt, i och med att han speciellt påpekar att man bör konsultera GVK och/eller BKR innan man tar hål i kaklet.

För övrigt handlar filmen om hur man tar hål i kakel utan att det flisar och blir elände, inte hur man skall borra i en våtrumsvägg.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Att fokusera på själva håltagandet i kaklet snarare än det kringliggande är ett medvetet val. Faktum är att alla branchregler, rekommendationer, monteringanvisningar och försäkringsbolag gör det där till en enda sörja. Inte en dålig sörja, en svår sörja. Säker vatteninstallations regler för Våtrumsväggen 2012 tycker jag verkar sunda. Tyvärr är det långt ifrån alltid det går att uppfylla kraven på något vettigt at skruva i bakom skivmaterialen. Personligen tycker jag det bästa sättet att undvika riskerna med håltagning i tätskikt är att låta bli att borra en massa hål. Tänker då främst på våtzon 1.

Jag undrar varför phl inte nämner att man först av allt bör sätta dit en tape på kaklet innan man börjar borra. Visserligen ser man att han använder tape men det borde framhållas tydligt, det är ju tapen som gör att borren inte glider åt sidan.

Kanske glömde det i sin vana som hantverkare :-) i en mycket bra instruktionsfilm.

Jag är varken hantverkare eller filmklippare till yrket. Tejpmonteringen och muntlig motivering till varför den används klipptes bort för att korta ner klippet :(

Var inte ledsen, det var en bra film och strongt att vara först ut!

phl skrev:
Jag är varken hantverkare eller filmklippare till yrket. Tejpmonteringen och muntlig motivering till varför den används klipptes bort för att korta ner klippet :(
Aha. Jag tyckte också det var konstigt att tejpmonteringen inte var med. Ska höra med filmavdelningen om det inte går att klippa tillbaka tejpen!

Rubriken på tråden är Borra i kakel och då tyckte jag att fokus borde vara på just borrningen, det är ju inte alltid det finns ett tätskikt bakom kakel att ta hänsyn till. Att sen phl nämner den saken är naturligtvis bara ett plus.

Tilläggas kan att det går utmärkt att borra i kakel och klinker med vanliga metallborrar som kan köpas för några kronor styck. En borr per dimension som behövs håller normalt sett för alla hål i ett helt badrum. Släng borrarna efteråt.

Visst går det men jag kan inte rekommendera det till "vem som helst". Råkar borret vara kasst är det tråkigt med ett dåligt hål dom resultat. Går dock utmärkt att skärpa metallborren på ett litet diamantbryne.

Borra i kakel "the extended version" är här. Ersatte även klippet här högst upp med denna. På youtube ligger även den gamla versionen kvar.

[video=youtube;Y-P4jsIISV8]https://www.youtube.com/watch?v=Y-P4jsIISV8[/video]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.