15 482 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Byggahus testar borrmaskin med slagfunktion
Jaha, vad har jag för bra ursäkt att komma med då för att posta recensionen sent?
Ingen alls, jag kallar det för: upptagen / mycket att göra / lathet / glömska / tiden rinner som vanligt på för fort!
MEN! :wow:
Äran att få vara testpilot och åtagandet som det innebär är här, recensionen:
-----------------------------------------------------------------------------
Bosch PSB 10,8 LI-2
Jodå, dragaren har gått hårt stundtals. Tex här. Ofta parallellt med storebrorsan HILTI.
-----------------------------------------------------------------------------
Pris på internet:
Dyrast 1699:- (bygghemma.se)
Billigast 899:- (JULA)
-----------------------------------------------------------------------------
Dragaren i sig är jag väldigt nöjd med. Lätt att använda, förvånansvärt stark för sin storlek. Smidigheten kommer med storleken. Lätt att komma åt med en liten bits direkt monterad i chucken som inte storebrorsan HILTI fixar lika lätt. Men den som gillar den mest är nog min sambo. Enligt henne så är den ”hennes” numera. Inte lika tung och klumpig som maskinerna på mitt jobb, enligt den kvinnliga utsagon. Och det ligger nog en hel del sanning i det påståendet. För att vara så liten levererar den bra med prestanda.
Slagfunktionen är jag dock lite tveksam till. Den fungerar fint i porösa material som tegel, leca, puts osv. Men jag tycker den presterar för dåligt i betong. Även fast den enligt instruktion bara är upp till 6mm för slagborr. Det blir inte mycket till märke i vanlig hederlig betong hur mycket man än ”nöter”. Men med tanke på storleken så får den nästan godkänt på denna post.
Beträffande det enda batteriet som är medlevererat så skulle jag personligen uppskatta att man hade ett till i laddaren redo för vidare skruvning, när man kört slut på det första. Men det kanske är meningen att slappna av lite med en kopp kaffe i handen och begrunda sina misstag, medans den laddas på nytt. Laddtiden är ganska snabb ändå.
Så sammanfattat är min recension: För den enkla hemanvändaren kommer man långt med denna. Den är stark och smidig. Skruvar många skruvar innan den ger upp. Och klarar av att borra för plugg i dom flesta materialen utom betong. En bra dragare för dom lättare uppdragen. Klarar det mesta galant.
PLUS
Lätt
Stark
Smidig
Skaplig batteritid
Inbyggd belysning
Batteriindikator
MINUS
Slagfunktionen är godkänd men räcker inte riktigt till.
Ingen alls, jag kallar det för: upptagen / mycket att göra / lathet / glömska / tiden rinner som vanligt på för fort!
MEN! :wow:
Äran att få vara testpilot och åtagandet som det innebär är här, recensionen:
-----------------------------------------------------------------------------
Bosch PSB 10,8 LI-2
Jodå, dragaren har gått hårt stundtals. Tex här. Ofta parallellt med storebrorsan HILTI.
-----------------------------------------------------------------------------
Pris på internet:
Dyrast 1699:- (bygghemma.se)
Billigast 899:- (JULA)
-----------------------------------------------------------------------------
Dragaren i sig är jag väldigt nöjd med. Lätt att använda, förvånansvärt stark för sin storlek. Smidigheten kommer med storleken. Lätt att komma åt med en liten bits direkt monterad i chucken som inte storebrorsan HILTI fixar lika lätt. Men den som gillar den mest är nog min sambo. Enligt henne så är den ”hennes” numera. Inte lika tung och klumpig som maskinerna på mitt jobb, enligt den kvinnliga utsagon. Och det ligger nog en hel del sanning i det påståendet. För att vara så liten levererar den bra med prestanda.
Slagfunktionen är jag dock lite tveksam till. Den fungerar fint i porösa material som tegel, leca, puts osv. Men jag tycker den presterar för dåligt i betong. Även fast den enligt instruktion bara är upp till 6mm för slagborr. Det blir inte mycket till märke i vanlig hederlig betong hur mycket man än ”nöter”. Men med tanke på storleken så får den nästan godkänt på denna post.
Beträffande det enda batteriet som är medlevererat så skulle jag personligen uppskatta att man hade ett till i laddaren redo för vidare skruvning, när man kört slut på det första. Men det kanske är meningen att slappna av lite med en kopp kaffe i handen och begrunda sina misstag, medans den laddas på nytt. Laddtiden är ganska snabb ändå.
Så sammanfattat är min recension: För den enkla hemanvändaren kommer man långt med denna. Den är stark och smidig. Skruvar många skruvar innan den ger upp. Och klarar av att borra för plugg i dom flesta materialen utom betong. En bra dragare för dom lättare uppdragen. Klarar det mesta galant.
PLUS
Lätt
Stark
Smidig
Skaplig batteritid
Inbyggd belysning
Batteriindikator
MINUS
Slagfunktionen är godkänd men räcker inte riktigt till.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En liten rapport i förbifarten på vägen till ett färdigt hus
Har nu börjat skruva upp invändiga väggpaneler i sovrummen.
Dvs sätta upp det inre 45 mm gullfiberlagret och sätta upp träpanelen.
Lagom vid tretiden visade lillkompisen orange ljus, dvs den ville laddas.
Som tur är har jag bara ett batteri.
Så i med batteriet i laddaren och iväg för att ge grannen ett handtag och få en kopp kaffe.
På den tiden man körde med 220-voltsmaskiner fick man aldrig några kafferaster.
Ni som har två batterier till varje maskin, när får ni rast?
Har nu börjat skruva upp invändiga väggpaneler i sovrummen.
Dvs sätta upp det inre 45 mm gullfiberlagret och sätta upp träpanelen.
Lagom vid tretiden visade lillkompisen orange ljus, dvs den ville laddas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur är har jag bara ett batteri.
Så i med batteriet i laddaren och iväg för att ge grannen ett handtag och få en kopp kaffe.
På den tiden man körde med 220-voltsmaskiner fick man aldrig några kafferaster.
Ni som har två batterier till varje maskin, när får ni rast?
Jag tar rast när jag tycker det passar. Jag föredrar att själv planera rasterna och inte låta maskinerna göra det åt mig. Fast jag har iofs inte två batterier till varje maskin. Försöker hålla maskinerna inom en serie istället (eller egentligen två) så att batterierna passar till flera maskiner.KnockOnWood skrev:
Som hobby/amatör klarar jag mig på ett batteri i min skruvdragare då det är timmes laddtid.
Det går snabbt att ladda den när man behöver ett tömt batteriet.
Dock och så har jag den första versionen av bosch uneo och den har en laddtid på 3 timmar vilket kräver lite planering vid så lång laddtid så hade jag föredragit 2 st batterier.
Hur lång tid är det specat på skruvdragaren i testet, vad detn klarar av på ett batteri?
Det går snabbt att ladda den när man behöver ett tömt batteriet.
Dock och så har jag den första versionen av bosch uneo och den har en laddtid på 3 timmar vilket kräver lite planering vid så lång laddtid så hade jag föredragit 2 st batterier.
Hur lång tid är det specat på skruvdragaren i testet, vad detn klarar av på ett batteri?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tror att det är en timme.
Den var i alla fall fulladdad när jag kom hem från kaffet.
Grannen brukar inte orka med mig längre än en timme
Den var i alla fall fulladdad när jag kom hem från kaffet.
Grannen brukar inte orka med mig längre än en timme
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


