15 482 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Byggahus testar borrmaskin med slagfunktion
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Nu har jag skickat iväg grejerna med posten. Om allt går bra kommer ni få en avi på måndag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu har det lilla underverket anlänt
Anlänt och anlänt förresten.
En resa fram och tilbaka till "Posten" är fyra mil här i civilisationens mitt.
Efter den obligatoriska första uppladdningen har den fått pröva sig fram lite försiktigt med att dra i några ø5 x 80 skruv.
Den uppgiften löste den med den äran. Den är lätt och behändig att arbeta med, men samtidigt riktigt stark!
I morgon kan det bli tillfälle för lite borrning.
Sedan, framåt veckändan, när den är inkörd, kan det bli dags att prova slagborrfunktionen.
Här har ju luftats lite negativa åsikter om dess förmåga i det gebitet, så förväntningarna är lågt ställda.
Men jag råkar ha ett gammalt ø6 mm hårdmetallborr.
Det är max diameter för slagborrning enligt instruktionsboken, så det skall provas i lite olika stenmaterial, från granit till Leca. Skall verkligen bli intressant att se vad en så liten maskin klarar av!
Fortsättning följer...
Anlänt och anlänt förresten.
En resa fram och tilbaka till "Posten" är fyra mil här i civilisationens mitt.
Efter den obligatoriska första uppladdningen har den fått pröva sig fram lite försiktigt med att dra i några ø5 x 80 skruv.
Den uppgiften löste den med den äran. Den är lätt och behändig att arbeta med, men samtidigt riktigt stark!
I morgon kan det bli tillfälle för lite borrning.
Sedan, framåt veckändan, när den är inkörd, kan det bli dags att prova slagborrfunktionen.
Här har ju luftats lite negativa åsikter om dess förmåga i det gebitet, så förväntningarna är lågt ställda.
Men jag råkar ha ett gammalt ø6 mm hårdmetallborr.
Det är max diameter för slagborrning enligt instruktionsboken, så det skall provas i lite olika stenmaterial, från granit till Leca. Skall verkligen bli intressant att se vad en så liten maskin klarar av!
Fortsättning följer...
Är tanken att man ska recensera i denna tråd eller i en separat? Pga semester har jag inte hunnit testa så mycket men första intrycken är ganska bra. Det smidiga formatet har gjort att jag kunnat skruva på ställen där man inte kommer åt med min DeWalt. Den är dock klen i skruvläget ("knattrar" även på hårdaste läget) så jag har kört den i borrläge. Batteritiden var lite för klen men det är väl naturligt med ett så litet batteri. Hade varit bra med två. Återkommer när jag testat mer!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har inte heller "hunnit" testa så mycket som tänkt. Skyller också på sommaren.BiFuel skrev:
Men jag tycker egentligen tvärt om mot BiFuel.
Vridmomentet räcker bra till för mitt skruvande.
Och jag tycker faktiskt det är skönt att den lilla sötnosen inte är starkare.
Med min klena fysik riskerar jag annars bara att få ont i handlederna om maskinen är starkare än mig.
Vikten, drygt ett kilo är inta mycket, men i alla fall märkbart, lättare än den gamla "stora" maskinen.
Laddningen är så snabb att flera batterier inte behövs. I alla fall inte med min arbetstakt
Som andra förutsåg händer det inte mycket när man prövar slagborrsfunktionen i granit.
Blir bara ett litet märke.
I betonghålsten (gråsuggor) är det dock inga problem att äta sig ner med 6 mm borr.
Skall snart utsätta den för elddopet, att borra för expanderspik i garageplattan.
Nu har jag testat den lite mer. En sak som jag tänkt på är hur gedigen jag faktiskt tycker att den känns för att vara grön Bosch. Sedan är det lätt beroendeframkallande med det smidiga formatet! Min DeWalt får allt som oftast ligga och vila. Om det inte ska dras 6*80 mm skruvar eller liknande.
Igår provade jag också borrfunktionen nere i vår källare. En IKEA-hylla skulle upp på väggen som är murad (antar jag). Jag började med ett tunnare borr för att förborra men det gick bättre att köra med 8 mm med en gång. Kanske pga mina billiga borrstål som är rätt kassa. Hålen vidgades sedan med 10 mm borr. Det gick förvånansvärt bra att borra och det var grymt skönt att slippa mecka med sladd där nere i allmänna röran. Man märkte att det saknas lite tyngd i maskinen så det blev till att lägga lite egen tyngd bakom. Batteriet käkades också upp ganska fort, men då hade jag skruvat en del innan.
När jag kom in en bit stötte jag på sten och då tog det stopp men det gör det även med min gamla sladdmaskin. Behöver nog bättre borrstål.
Hur som helst så sitter hyllan nu på plats!
Jag får återkomma med bilder när jag är vid datorn.
Jag är väldigt nöjd med denna smidiga lilla kompis.
Igår provade jag också borrfunktionen nere i vår källare. En IKEA-hylla skulle upp på väggen som är murad (antar jag). Jag började med ett tunnare borr för att förborra men det gick bättre att köra med 8 mm med en gång. Kanske pga mina billiga borrstål som är rätt kassa. Hålen vidgades sedan med 10 mm borr. Det gick förvånansvärt bra att borra och det var grymt skönt att slippa mecka med sladd där nere i allmänna röran. Man märkte att det saknas lite tyngd i maskinen så det blev till att lägga lite egen tyngd bakom. Batteriet käkades också upp ganska fort, men då hade jag skruvat en del innan.
När jag kom in en bit stötte jag på sten och då tog det stopp men det gör det även med min gamla sladdmaskin. Behöver nog bättre borrstål.
Hur som helst så sitter hyllan nu på plats!
Jag får återkomma med bilder när jag är vid datorn.
Jag är väldigt nöjd med denna smidiga lilla kompis.
OK, då ska vi se om vi lyckas med lite bilder också 
Här har vi nykomlingen och den gamla trotjänaren som ärligt talat börjat bli ganska sliten.
Ett typexempel på när Boschen är lysande. Här bortmontering av en bit plyfa som hållt fast en presenning. Hade aldrig fått in DeWalten här. Skönt också att den är relativt lätt när man jobbar i obekväma ställningar.
Gårdagens projekt... även om jag faktiskt kunde skruva i vissa skruvar med den kan inte en denna lilla mirakelmaskin få en IKEA-ritning begriplig...
Borrning i full gång. Testade först med 6 mm, gick sedan upp till 8 och 10 mm utan problem. Fick som sagt lägga lite egentyngd bakom.
Uppdraget utfört. Fyra 10mm-hål borrade och hyllan uppsatt. Bry er inte om hur kablar (högtalarkabel) och resten av källaren ser ut...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi nykomlingen och den gamla trotjänaren som ärligt talat börjat bli ganska sliten.
Logga in
Skapa konto
Ett typexempel på när Boschen är lysande. Här bortmontering av en bit plyfa som hållt fast en presenning. Hade aldrig fått in DeWalten här. Skönt också att den är relativt lätt när man jobbar i obekväma ställningar.
Logga in
Skapa konto
Gårdagens projekt... även om jag faktiskt kunde skruva i vissa skruvar med den kan inte en denna lilla mirakelmaskin få en IKEA-ritning begriplig...
Logga in
Skapa konto
Borrning i full gång. Testade först med 6 mm, gick sedan upp till 8 och 10 mm utan problem. Fick som sagt lägga lite egentyngd bakom.
Logga in
Skapa konto
Uppdraget utfört. Fyra 10mm-hål borrade och hyllan uppsatt. Bry er inte om hur kablar (högtalarkabel) och resten av källaren ser ut...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En liten uppdatering igen från mig:
Att slagborra i garageplattan för expanderspik 8 mm visade sig lönlöst.
Det blev bara en liten grop i betongen, som väntat. Ingen tyngd bakom slagen helt enkelt.
You don't send a boy to do a man's job som det heter
Det blev att ta fram den gamla 220V maskinen, också en grön Bosch för övrigt, men med 500 W effekt.
Den får inte jobba mycket numera, men har kraften kvar.
Att slagborra i gråsuggor och liknande har ju dock gått bra.
Som Bifuel skrev är den lilla godingen liten och smidig att hantera vid borrning och skruvning.
Jag har inte upplevt några begränsningar styrkemässigt.
Tycker snarare att det är skönt att den inte är överstark, då jag har ganska klena handleder.
Och är det grövre skruv, som 6-8 mm, brukar jag för det mesta förborra ändå.
Det enda irritationsmomentet har varit fram/back-reglaget. Då jag är vänsterhänt håller jag maskinen med "fel" hand, och kommer lätt åt back-knappen. Kör avtryckaren med långfingret, så pekfingret kommer åt knappen,
och den går till låst eller backläge. Det är lite för svagt motstånd i knappen helt enkelt.
Men det är väl en vanesak. Och jag är en "slow learner"
På det hela ett mycket trevligt redskap, som jag inte skulle vilja vara utan.
OT
Nuvarande "projekt":
Isolera och sätta mellanvägg och panel i väggar och tak på den del av garaget som skall bli snickerboa.
Där jag skall bygga mina flaskskepp
Att slagborra i garageplattan för expanderspik 8 mm visade sig lönlöst.
Det blev bara en liten grop i betongen, som väntat. Ingen tyngd bakom slagen helt enkelt.
You don't send a boy to do a man's job som det heter
Det blev att ta fram den gamla 220V maskinen, också en grön Bosch för övrigt, men med 500 W effekt.
Den får inte jobba mycket numera, men har kraften kvar.
Att slagborra i gråsuggor och liknande har ju dock gått bra.
Som Bifuel skrev är den lilla godingen liten och smidig att hantera vid borrning och skruvning.
Jag har inte upplevt några begränsningar styrkemässigt.
Tycker snarare att det är skönt att den inte är överstark, då jag har ganska klena handleder.
Och är det grövre skruv, som 6-8 mm, brukar jag för det mesta förborra ändå.
Det enda irritationsmomentet har varit fram/back-reglaget. Då jag är vänsterhänt håller jag maskinen med "fel" hand, och kommer lätt åt back-knappen. Kör avtryckaren med långfingret, så pekfingret kommer åt knappen,
och den går till låst eller backläge. Det är lite för svagt motstånd i knappen helt enkelt.
Men det är väl en vanesak. Och jag är en "slow learner"
På det hela ett mycket trevligt redskap, som jag inte skulle vilja vara utan.
OT
Nuvarande "projekt":
Isolera och sätta mellanvägg och panel i väggar och tak på den del av garaget som skall bli snickerboa.
Där jag skall bygga mina flaskskepp
Nu har sommaren gått och då måste ju ni som fick maskinen ha hunnit testa som ni skrev i era motiveringar. Kan ni också delge era recensioner krilleman_215 och nino.
Får be om ursäkt att jag inte skrivit tidigare
Har mest använt den som skruvdragare och dragit 5*80 spax och då har den funkat fint och jag tycker batteriet har orkat med bra. Skruvade även en hel del golvspånskruv och även där gjorde den sitt jobb.
Borrade lite hål i en tegelvägg och där fungerade det helt ok med 6mm.
Laddaren som följer med är samma som följer med i Bosch blå "monster" box med 10,8v batterier, men tyvärr så är batterierna lite annorlunda även om jag tror det går att modda dom om man vill.
Ska lägga upp en bild på batterierna.
För en hemma fixare så skulle jag säga att det är en bra maskin som klarar det mesta, förutom då att borra i betong som jag inte ens testat...
ett extra batteri hade varit bra, för mig som har en monsterbox så blev det ju ett extra plus att det var samma laddare, tyvärr så är det ju en 1h laddare men det funkade fint att ladda batteriet i min 30min laddare.
Har mest använt den som skruvdragare och dragit 5*80 spax och då har den funkat fint och jag tycker batteriet har orkat med bra. Skruvade även en hel del golvspånskruv och även där gjorde den sitt jobb.
Borrade lite hål i en tegelvägg och där fungerade det helt ok med 6mm.
Laddaren som följer med är samma som följer med i Bosch blå "monster" box med 10,8v batterier, men tyvärr så är batterierna lite annorlunda även om jag tror det går att modda dom om man vill.
Ska lägga upp en bild på batterierna.
För en hemma fixare så skulle jag säga att det är en bra maskin som klarar det mesta, förutom då att borra i betong som jag inte ens testat...
ett extra batteri hade varit bra, för mig som har en monsterbox så blev det ju ett extra plus att det var samma laddare, tyvärr så är det ju en 1h laddare men det funkade fint att ladda batteriet i min 30min laddare.