Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det finns, som jag ser det, olika grader av "off topic"
Jag är nog själv skyldig till en del inlägg i gränslandet emellanåt, och är medveten om det.
Men ibland finns det varierande synsätt på en fråga eller ett problem. Och om inte tråden växlar spår helt och hållet (eller urartar) så är det just dessa vinklingar som ger liv åt resonemanget.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter och förslag Bigfoot.

Håller med om att det är skillnad på hur väl olika delforum fungerar och att särskilt Juridik behöver en uppryckning. Jag söker en moderator dit nu på en gång och ska även fundera på hur vi kan förbättra kvaliteten där utöver det.

B Bigfoot skrev:
Jag tycker mig även märka att på sista tiden har det blivit fler forummedlemmar som i varierande grad drabbats av "jag tänker inte sluta skriva i den här tråden förrän jag fått sista ordet"-syndromet. När två sådana kommer in i samma tråd och råkar ha motsatt uppfattning så är den tråden mer eller mindre körd. Förr var det mera "vi är tydligen överens om att inte vara överens" och sedan var det klart.
Det där är inte bara på sista tiden. Det händer då och då att sådana individer blir aktiva i forumet. Någon fick helt enkelt lämna forumet för att hen inte gick att tala till rätta. Rapportera gärna tråden när det uppstår så att vi kan åtgärda.

B Bigfoot skrev:
Jag tycker även att "kränkthets-/PK-faktorn" har blivit högre. Ibland är det ju motiverat att ta illa upp, men man borde kunna acceptera (men inte nödvändigtvis gilla) att t.ex. ordet "kärringen" för vissa bara är en synonym till "min fru" och inte nödvändigtvis betyder "en gnällig mindre värd honvarelse som jag har all rätt att förtrycka".
Det kanske är så att vi har fler kvinnor som diskuterar aktivt idag. Jag tycker att man ska tänka på hur uttrycker sig och tänka på att 30% av alla som läser här är kvinnor. Allt låter mycket värre i skrift än om man säger det till någon. Mycket av det man skriver anonymt i ett forum skulle man heller inte säga om man stod öga mot öga med någon.

B Bigfoot skrev:
Inför en regel att klagomål enbart ska framföras till moderator (eller i pm till den man stör sig på om man vill reda ut det själv). D.v.s. i exemplet där någon använde ordet "kärringen" så ska detta rapporteras till moderator om man tycker det är oacceptabelt, istället för att det ska börja tjafsas i tråden.
Den regeln har vi redan och enligt den ska man inte starta den här typen av trådar utan maila eller skicka pm om synpunkterna till mig. Stänger därför tråden efter detta.

§ 7 Frågor
Har du en fråga som rör forumets moderering, inriktning, utveckling eller underhåll, maila då direkt till support@byggahus.se. Den typen av frågor kommer inte att besvaras i forumet.

Vill i samband med detta påminna alla om att läsa våra diskussionsregler, särskilt:

§ 4.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker. All diskussion i Byggahus forum ska innehålla ämnen som rör bygge och renovering, inget annat.

§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

Länk till diskussionsreglerna

Vidare synpunkter tas alltså direkt till mig på marlen@byggahus.se eller pm, tack!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.