54 063 läst ·
490 svar
54k läst
490 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Har ni några tips på bra platser för fågelskådning på Gotland? Är där kommande vecka
Stora Karlsö ska ju vara fantastiskt... Får se om jag kan ta mig dit.
Stora Karlsö ska ju vara fantastiskt... Får se om jag kan ta mig dit.
Nu är ju inte bilden super, men skulle nog säga Blåhake på denStenolofanders skrev:
[bild] Vad är det för fel på den där fågeln? Har den cancer? Sa min sambo. Bland blommande ormöga under vinbärs- och plommonbuskarna hoppade en liten fågel med blå bröst och en roströd (cancer?)fläck och ett ljust streck över ögat. Benen var långa. Bilden är tagen med mobil genom köksfönstret. Det var den 11 maj 2018, straxt öster om Vättern, sol och värme hade bytts till åska och regn. Den hann säkert dit den skulle till 17 maj.
Redigerat:
Är det någon som kan förklara vad dessa är?
Gräsandshybrider? Almedalsänder?
Edit! Gotland har hittills bjudit på strandskata, storspov, ejder, gravand, tärna, råka, knölsvan, fiskmås, skrattmås, stare, koltrast, gråsparv (som åt ur handen vid frukostbordet på uteplatsen i morse), ”stadsduva”, ringduva, sädesärla, bofink, skata, kaja, blåmes, någon/flera typer av svalor(jag är ofantligt dålig på svalor), gräsand och skarv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit! Gotland har hittills bjudit på strandskata, storspov, ejder, gravand, tärna, råka, knölsvan, fiskmås, skrattmås, stare, koltrast, gråsparv (som åt ur handen vid frukostbordet på uteplatsen i morse), ”stadsduva”, ringduva, sädesärla, bofink, skata, kaja, blåmes, någon/flera typer av svalor(jag är ofantligt dålig på svalor), gräsand och skarv
Redigerat:
Är det inte ejdrar?K Klabbarparn skrev:Är det någon som kan förklara vad dessa är?
[bild]
Edit! Gotland har hittills bjudit på strandskata, storspov, ejder, gravand, tärna, råka, knölsvan, fiskmås, skrattmås, stare, koltrast, gråsparv (som åt ur handen vid frukostbordet på uteplatsen i morse), ”stadsduva”, ringduva, sädesärla, bofink, skata, kaja, blåmes, någon/flera typer av svalor(jag är ofantligt dålig på svalor), gräsand och skarv![]()
Tycker inte det ser ut som ejdrar. Ser mer ut som gräsänder till utseende och form på näbb, plus att hanen hade den där karaktäristiska ”knorren” på bakpartiet, precis som gräsanden...Lexington skrev:
Här är ett par ejdrar jag såg tidigare igår
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gräsand/Tamanka-hybrid!K Klabbarparn skrev:Är det någon som kan förklara vad dessa är?
[bild]
Edit! Gotland har hittills bjudit på strandskata, storspov, ejder, gravand, tärna, råka, knölsvan, fiskmås, skrattmås, stare, koltrast, gråsparv (som åt ur handen vid frukostbordet på uteplatsen i morse), ”stadsduva”, ringduva, sädesärla, bofink, skata, kaja, blåmes, någon/flera typer av svalor(jag är ofantligt dålig på svalor), gräsand och skarv![]()