Satsuki
harry73 harry73 skrev:
Inga bilder tyvärr, men idag när jag skulle hämta lunch, var det en grupp fåglar som satt och pickade i ett harkadaver.
När jag kom närmare, för en iväg över vägen (ca 20m från bilen)
Den var mycket större än ormvråk eller glada, som vi har många av. Och den hade vit stjärnor.
Jag tror det var en havsörn
Såg du om den hade ”rektangulära” vingar och fjädrar som såg ut som fingrar längst ut?
Misstänker bara på beskrivningen att du har rätt om havsörn. Finns en del runt insjöarna här nere.....

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Satsuki KristinaRT skrev:
Såg du om den hade ”rektangulära” vingar och fjädrar som såg ut som fingrar längst ut?
Misstänker bara på beskrivningen att du har rätt om havsörn. Finns en del runt insjöarna här nere.....
Tyvärr såg jag inte, men vingspetserna böjde uppåt, och det finns inte så många rovfåglar som är betydligt större än en glada.

Satsuki
harry73 harry73 skrev:
Tyvärr såg jag inte, men vingspetserna böjde uppåt, och det finns inte så många rovfåglar som är betydligt större än en glada.
Sant! Häftigt att se en örn - det är inte så vanligt...

harry73
Högt besök över trädgården idag
Fåglar flyger högt på himlen över trädtopparna mot skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre fåglar flyger högt på klarblå himmel.
Skapa konto
Fågel siluett mot klarblå himmel, flyger högt över trädgården
Skapa konto

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
En hel flock med glador! Någon som plöjt i närheten?

harry73
Bara bra termik hos oss.
Det var tydligt att de lekte i vinden och att de hade kul.
Det var totalt ca 30 stycken.

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Satsuki
Visst är det gott om glador här nere men 30 st är många!!!

Idag kom en vanlig fågel i ovanlig dräkt på besök :D

Tre gråsparvar på en snötäckt mark, en fågel med ovanlig ljusbrun fjäderdräkt framträder.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
I höstas fick jag ta del av ett drama ute på en havsvik vid stugan. Såg från fönstret att det var något ute på fjärden som såg lite konstigt ut. Pga avståndet ställde jag mig vid kikaren och får se en stor rovfågel som utifrån sin storlek borde vara en örn (kan inte avgöra om det är havs- eller kungs) sitta på en trut som ligger på rygg. Rovfågeln försöker hålla fast truten och flaxar med vingarna för att lyfta från vattenytan men uppenbarligen är truten för tung. Efter ett antal försök ger örnen upp och flyger därifrån utan trut. Truten ligger kvar på ytan med benen i luften, sprattlar och verkar inte kunna vända sig om. Efter en stund har den dock lyckats vända på sig och guppar omkring. Den verkar skadad och misslyckas med att lyfta. Ser den till sist simma och försvinna bakom en udde.

Hade varit "kul" att kunnat filma händelsen men det var ingen mening utifrån långt avstånd, men det var en spännande händelse.

Trogna dagliga besökare och en ovanlig sak visade sig - solen!

Blåmes sitter på gren i solsken.
Skapa konto

En talgoxe sitter på en gren i solskenet.
Skapa konto

Fågel sittande på en gren i solljus.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Är det nötväckan du tänker på?

Saknar nötväcka hos mig i år. Synd. Men fina blåmesar och talgoxar är trogna vid matningen som vanligt. Också större hackspett och rödhake varje dag. Glad att rödhaken till slut luskade ut att den kan sitta och äta av fettbollarna. Och gärdsmyg verkar försöka överleva här över vintern. Ny för mig så det är ju superroligt. Får se om de små liven överlever de åtta minus det ska bli i helgen i Skåne. Jag gör mitt iaf med sju matstationer med solrosfrön, jordnötter och fett. Ovanligt klent med grönfinkar och bofinkar i år dock. Lite mer koltrastar kanske. Lägger ut kravodlade äpplen till dom varje dag i år.

• Älska
EvaMLin
  • Laddar…
Har ni några tips på hur man (bäst) håller fåglarna med vatten nu under vintern? I skrivande stund har vi -16 grader och det blir ju ett heltidsjobb att hålla detta isfritt.

Behöver fåglarna som stannar över vintern verkligen öppet vatten då..?

K Klabbarparn skrev:
Har ni några tips på hur man (bäst) håller fåglarna med vatten nu under vintern? I skrivande stund har vi -16 grader och det blir ju ett heltidsjobb att hålla detta isfritt.
Inga tips, men jag tror iofs inte att det är superviktigt. Satt i solstolen i minus 8 innan idag och såg blåmesen äta snö på mitt frusna vattenbad. Har de bara tillräckligt med mat så har de förhoppningsvis energi nog att tina upp lite snö.

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.