Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)

8k läst  163 svar

1. K
    Medlem · Nivå 7
    Då jag är lite av en fågelnörd, om än en rätt dåligt påläst sådan, tycker jag det vore oerhört kul att få dela och framförallt ta del av, bilder, observationer, anekdoter, vadsomhelst relaterat till fåglar med byggahus alla medlemmar (eller tja, de som önskar delta eller läsa i tråden iallafall).

Själv har jag varit lite av en fågelnörd i säkert 10-15 år, utan att egentligen lära mig läten, utseenden, att artbestämma och så vidare. Det hela intensifierades för ungefär 2-3 år sedan då jag fick en fågelguide i födelsedagspresent... Därefter följde fågeldagbok och den obligatoriska tubkikaren. Till detta är jag en någorlunda fotointresserad filur som försöker ta bilder på dessa fantastiska, bevingade varelser!

Först ut: En Ärtsångare var på besök i trädgården! Faktiskt första gången jag sett en sådan. Och anledningen till denna trådstart faktiskt! Har jag fel gällande art, vill jag väldigt gärna bli rättad!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1468.jpg

Häromdagen: Ett par Steglitser! Jag tycker de är oerhört granna fåglar!
    IMG_1466.jpg

Korpen... En av ,mina absoluta favoriter. Här på en s k birdsafari i Svartådalen, Västmanland.
    IMG_1465.jpg

Och vår bilsköna sidensvans, som är den största och egentliga anledning till varför det vildvuxna äppelträdet får stå kvar!
    image.jpeg

Med risk för att det här blir en monolog... Har vi fler fågelnördar på Byggahus? :D

Just det ja... De spektakulära observationerna idag var Svartvit flugsnappare och ärtsångare! :)

2. A
    Medlem · Nivå 15
    Och du lyckas bra med dina "försök" fina bilder!

3. K
    Medlem · Nivå 7
    Tack @Abies koreana! Jag har sett dina bilder i vad som blommar nu-tråden, så det var ingen dålig komplimang! Vissa bilder är tagna ur ett rent vad-är-det-för-fågel-syfte antingen med mobilkamera eller genom fönstret, medans vissa är tagna ute på tur i fotosyfte, så det kommer skilja en del i kvalitét, såklart!

Nu var det här inte alls tänkt som någon skryttråd för mina egna fågelbilder, utan en förhoppning till ett mecka för fågelnörderi, på det självklara forumet byggahus.se :D

4. simpa81
    Renoverare Nivå 10
    Fina bilder!

Jag håller nog koltrasten som favorit. Har ett par såna kompisar på baksidan ibland.

5. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Är också intresserad av fåglar (tack svärfar) o är ute lite då och då med kameran (sitter på mobilen nu så har tyvärr inga bilder).

Har dock haft en Kungsfiskare utanför fönstret på jobb, kom på besök några gånger i veckan, det kallar jag lyx :D

A6C2282E-9DFD-4F69-BCDC-50AE72CBABC0.jpeg

Foto taget genom fönster med mobil!

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Nivå 7
    Koltrasten! Jag håller verkligen med dig! Väldigt fin fågel som har en otroligt fin sång, vilken jag associerar med sena sommarkvällar/tidiga sommarmorgnar :)
    Lyx indeed! En, till utseendet mycket exotisk fågel! :D (jag tittade precis på wikipedia och såg att de t o m finns att se även i västmanland!?)

• Laddar…
  7. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Bara ut o leta!

Gärdsmyg är nog en av mina favoriter, o på tal om koltrasten, den blev förra eller förrförra året framröstad till Sveriges nationalfågel.

8. K
    Medlem · Nivå 7
    Ja, det vill jag också minnas!

För den vetgirige, fågel- och naturälskaren kan jag starkt (och hjärtligt varmt!) rekommendera https://sverigesradio.se/livetenligtnaturmorgon som kör fågelsångskola!

9. simpa81
    Renoverare Nivå 10
    Tips på bra prisvärd kikare då?

Skulle gärna ha en Swarovski Habicht 7x42, men är lite väl dyr.

10. K
    Medlem · Nivå 7
    Oj, ja den var lite dyr! Jag har en Nikon prostaff 7 8x42 som jag är väldigt nöjd med! Fin skärpa, snabb och lätt att fokusera med, vatten och imtät och den har ett hölje i greppvänligt gummi.

Tubkikaren jag har är en konuspot 100mm. Den köpte jag nyligen på cyberphoto när de hade kampanj... Den verkar helt ok, har inte riktigt hunnit vänja mig vid användandet av tubkikare, än!

11. simpa81
    Renoverare Nivå 10
    Ja, den kostar lite. Var en kikarnörd som tipsade mig.

12. K
    Medlem · Nivå 7
    Hur gör ni som matar fåglar i trädgården, matar ni året om eller när slutar/börjar ni?

Jag har läst att fåglarna gärna matas på våren bl a pga att ruggningen ska vara rätt energikrävande och att under häckningen är det ett bra tillskott för ungarna... Andra hävdar att detta skapar en obalans.

Vad har ni för åsikt kring detta?

13. D
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  14. A
    Medlem · Nivå 15
    Först - ett bra initiativ att du startade denna tråd Klabbarparn! Hoppas den lever till vintern för då skall jag lära mig fotografera fåglar - har jag tänkt. Har en ny kamera med tre olika objektiv och det tar tid att lära sig, i alla fall för mig. Ett av objektiven är ett teleobjektiv och det har jag planerat skall användas till vinterfåglar. Just nu har jag bara tid med trädgården..

Och så din fråga, jag har matat vinterfåglar under många år men jag slutar när våren kommer eller ungefär vid den här tiden. Såhär tänker jag, det vi erbjuder våra vinterfåglar är ju egentligen en väldigt ensidig kost. Det är för deras överlevnad och till glädje för oss, i nämnd ordning. Fåglar tar den mat som bjuds och som kräver minst energi att hämta, jag tror att vår fågelmat är alldeles för ensidig för fågelungar att matas med. På våren när värmen kommer finns det en omväxlande föda att mata ungarna med.

Dessutom är fröna vi köper besprutade och talgen i talgbollarna är inte bästa kvalitet, ibland ratar fåglarna dessa bollar om det finns alternativ. Så, naturen (om man inte håller på med kemikalier i trädgården) är det bästa skafferiet både för föräldrar och för småttingar.

15. PNO
    Medlem · Nivå 13
    Både talgbollar och jordnötter är väldigt feta och härsknar med tiden och jag tror det är därför som fåglarna ratar dom efter en tid. Brukar kunna lukta riktigt illa för oss också. Köper aldrig stora mängder av annat än solrosfrön numera.

Våra vanligaste holk-fåglar går ju in på insektsdiet så snart det finns insekter, så jag tror i sig inte att det spelar så stor roll om man lämnar frön ute en bit in på sommaren. När jag någon gång glömt matarna ute så har intresset för dom fallit väldigt fort med värmen. Bara kajorna som käkar till slut, men dom äter ju vilken skit som helst, och verkar trivas med det...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: