Ok, nu till dagens kanske 'viktigaste' fråga som kanske mest bevisar hur mycket tid man har kommit att tillbringa på detta forum..:)

När jag uppdaterar forumsidan brukar jag klicka på uppdateringsknappen i min webbläsare (firefox). Det som händer då är att enbart själva sidan laddas om, men att senaste inläggen (innehållet) på själva sidan inte uppdateras. För att kunna se senaste inläggen "måste" jag klicka på "senaste inläggen" i menyn för att det ska uppdateras.

Detta kanske inte är världshistoriens största problem men är det en byggahus-bugg eller är det webbläsaren som är knas?

/N

Hej,

det är så som vBulletin (som är forumprogramvaran som vi använder) gör. När man gör en sökning efter senaste inläggen (dvs trycker på senaste inläggen) så tar den och sparar ner resultatet på servern och ger det ett visst id-nummer.
Sedan skickas man vidare till "visa redan ihopsamlat sökresultat"-sidan tillsammans med sitt id-nummer (som man kan se sist i adressfältet). På så sätt så behöver servern bara skriva ut resultatet istälelt för att söka på nytt igen.

Att göra en sökning är något som tar väldigt mycket datakraft och genom att ha det här systemet så sparar vi väldigt mycket datakraft. Utan det så hade det nog inte varit möjligt att erbjuda funktionen alls eftersom servern hade blivit alldeles överbelastad.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.