Hej, jag vet inte om det är rätt forumdel att posta i men någon vänlig moderator kanske kan flytta den i så fall?

Vi äger en lantrbruksfastighet där all mark, odling och betesmark är utarrenderad. Nu funderar arrendatorn på att lägga ner djurdelen och därmed får vi en del betesmark som kommer att växa igen. Så nu funderas det på om det går att göra något produktivt med den istället. Och då föll tanken på att bygga villor för uthyrning.

Tanken vi leker med är 4 villor av Smålandsvillan/Älvsbyhus med inredd övervåning, dvs perfekt för barnfamiljer.
Vi ligger bra till mellan två städer som kommer in på topp 10 storleksmässigt och hus i byn säljs omgående, det är många som vill hit då det verkligen är mitt på landet.

Så frågan är, går det att få ekonomi i det? Gården är belånad till 8% så det finns gott om utrymme att belåna den för investeringar och marken har vi ju redan. Börjar det bli krångligt om man skall bygga för uthyrning kontra eget boende? Jag antar att det är kommunen man ska prata med oavsett? Behöver man några övriga tillstånd?
Köper man 4 hus på en gång borde det ju finnas viss prutmån dessutom. Och vad kan man ta i hyra för en nybyggd villa på 140 kvadrat?

Många vill köpa tomter men vi vill inte sälja, tråden: Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller?? | Byggahus.se är en bra indikation på varför. Men hyr man ut är det ju teoretiskt lättare att bli av med folk.

Det är än så länge väldigt luftiga tankar, men man måste ju börja någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.