Jag har byggt grunden till en vedbod av impregnerat virke i stolpar mm som jag fått gratis ..som står på cementblock+takpapp.

Nu vill jag ha glesa väggar,men jag har ingen lust att köpa "dyra" brädor till detta budget-bygge.Kan jag använda en massa sly-träd att fästa på väggen,det skulle smälta bra in i miljön. Vad är det för skillnad på slyträd ock virke? bygger man hus av gran eller tall? Inga andra träd eller? är det nåt med kådan som gör att träet håller sig länge?

Jag har tillgång till bl.a Alm, Rönn,Syren Jag kunde borra fast med självborrande skruv. Granslanor hade väl varit bäst..men det har jag inte så många. Sen tänkte jag använda armeingsjärn -galler på vissa sidor..det blir ju luftigt ocl bra. (har sett andra som använt det) Tak finns naturligtvis på bygget.

Hej,

Man bygger normalt hus av konstruktionsvirke som oftast är av furu (tall), gran är vanligt till panelbrädor. Anledningen till att man oftast bygger med furu är främst att det är det billigaste virket som det går att få långa raka plank/reglar ur. Det går naturligtvis att bygga med andra träslag också och visst kommer det fungera att bygga med sly. Skillnaden är väl främst att det inte kommer att gå att ytbehandla dessa så att de får skydd mot väta och uv-ljus. Det lär nog hålla i rätt många år ändå.

Ytterligare en skillnad är ju att reglar/brädor som du köper är nedtorkade till en given fuktkvot (18% tror jag är vanligt). Ska du använda sly som du sågat ner nyligen så kommer det innehålla massor av fukt. Eftersom du skruvar upp detta på en tryckimpregnerad stolpkonstruktion så tror jag dock inte att det spelar någon större roll, sly:t kommer torka med tiden.

Kör på du!

Redigerat:
Tack vectrex!
Jättebra svar.
Jag kör vidare med "man tager vad man haver" Jag vill bara ha nåt så veden inte rasar ut...nåt snabbt ock lätt..Allt går ju att ändra senare om man vill. Jag har ju ett bra tak så det torkar väl någorlunda där i solen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.