Ska till och bygga en vedbod och skulle vilja ha lite tips om hur man gör det lämpligast, gärna med några fina bilder / ritningar

Ska få plats med ca 3-4 m3 ved

Jag är också intresserad av att få lite tips angående detta....
:)

Fixa först hörnen i 90 graders vinklar.
Storleken kan variera, jag själv har plats för 3 lastpallar i bredd.
Testas med att mäta diagonalerna. Då de är lika långa är det bra.
Platta till hörnen ordentligt med ex en 10 x 10 cm träbalk. Lägg sedan en 40 x 40 cm trädgårdsplatta i våg i varje hörn. På plattorna lägger du tjärpapp för att slippa fuktvandring upp i hörnstolparna.
Bygg hörnstolparna med 10 x 10 cm virke valfri höjd, de bakre dock lägre än de främre så att taket lutar bakåt.
Fäst vågräta reglar ex 45 x 70 bak och på sidorna. Längst upp ska reglar finnas mellan främre och bakre stolparna att spika plåttaket mot.
Till "väggar" spikas stående virke ex 22 x 95 med mycket luft mellan varje bräda. Veden ska ju torka.
Men den främre väggen då?
Själv har jag en pressening som är anpassad efter hela sidan, på så sätt blir det lätt att last in/ur veden.
I botten ska det givetvis ligga lastpallar så att veden inte kommer i kontakt med marken och blir sur.
Överkurs är att lägga singel i botten under lastpallarna. De ruttnar annars efter ca 10 år, jag har struntat i det. Jag har bytt ut dem förra året.
Det finns givetvis flera modeller av vedbod. Den här är dock enkel att bygga och praktisk att använda. Om du inte vill ha pressenning fram så är det bara att fortsätta med väggar där och bygga dörr. Dock lite krångligare att lasta veden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.