Hej,

Jag tänker bygga ett växthus i min trädgård i sommar. Problemet är att det några decimeter ner i jorden är det absolut STENhårt! Tom med jordborr (bensindriven) är det näst intill omöjligt att ta sig ner mer än ungefär 4dm. Gissar att det är hårdgjort när huset byggdes. Det är svårt att ta sig in i trädgården med grävmaskin så det är inte ett alternativ.

Växthuset jag är mest intresserad av har ingen sockel: https://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthus/imperial-10m2/imperial-100.html och behöver då att man bygger en egen av tex lecablock. Men är detta väldigt risky business om man bara lyckas komma ner ca 4dm istället för ”ner till frostfritt” som rekommenderat?

Köper jag ett växthus med sockel antar jag att jag kan sätta plintar i hörnen och fästa sockeln i dem, men ska man mura sockeln gissar jag att hela konstruktionen riskeras av frostsprängningar? Eller blir det hårdgjorda inte påverkat av frosten?

Hur hade ni som har bättre koll tänkt? Ska jag välja ett annat växthus med sockel?

Om det hårda lagret är ett tillräckligt tjockt lager makadam (ca 20 cm) och där botten sluttar mot husets dränering så att det alltid är väldränerat så bör det inte vara ngn överhängande risk för tjälskjutning.

Det hårda lagret kan också vara alv i lerjord, och särskilt då under sommaren när det är torrt i marken. Vi har lerjord med alven ca 30 cm ner under matjordslagret. På vintern är marken som ett gungfly, medans den på sommaren förvandlas till ett stenhårt betonggolv.
Vi har hästar/hagar och att manuellt spetta ner staketstolpar är hopplöst på sommaren. Det gör man när marken är blöt, dvs under vinterhalvåret normalt. Då går det lätt.

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
Tack för svaret, men jag vågade inte chansa och köpte ett med sockel istället 😊 så med mycket blod, svett och tårar lyckades vi få till plintar och byggde på det istället!

Claes Sörmland
Ja, bild på det hårda lagret!

Är det naturligt eller kross/fylle?

Generellt är det bara att vattna mycket rikligt så mjuknar marken. Det är lite fel tid på året för handgrävningsprojekt, bättre i oktober november efter regnen. Eller på vårkanten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, bild på det hårda lagret!

Är det naturligt eller kross/fylle?

Generellt är det bara att vattna mycket rikligt så mjuknar marken. Det är lite fel tid på året för handgrävningsprojekt, bättre i oktober november efter regnen. Eller på vårkanten.
Det är naturligt, lera skulle jag tippa på… vi körde på med vatten för att kunna gräva ner plintarna och det hjälpte nog lite, men mest blir vattnet bara stående.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ok, då är det nog bara en tidsfråga - att vattnet behöver mer tid för att tas upp av leran. Sen kan jag utifrån beskrivningen gissa att det rör sig om silt, partikelstorleken mellan ler och finsand. Den blir verkligen som vattenavstötande betong när den torkar. Man känner igen den för den fastnar på redskapen när det är blöt och man hanterar den, liksom bygger på spaden.

Ett tips för andra med silthaltig morän är att investera i en bilmaskin (eller en borrhammare som kan bila). Sen lossa jordlagret 10-15 cm i taget med bilmaskinen och sen skyffla eller ösa upp det.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, då är det nog bara en tidsfråga - att vattnet behöver mer tid för att tas upp av leran. Sen kan jag utifrån beskrivningen gissa att det rör sig om silt, partikelstorleken mellan ler och finsand. Den blir verkligen som vattenavstötande betong när den torkar. Man känner igen den för den fastnar på redskapen när det är blöt och man hanterar den, liksom bygger på spaden.

Ett tips för andra med silthaltig morän är att investera i en bilmaskin (eller en borrhammare som kan bila). Sen lossa jordlagret 10-15 cm i taget med bilmaskinen och sen skyffla eller ösa upp det.
Ja, det där med att det bygger upp på spaden känns igen! Vi körde med bensindriven jordborr och vatten men fick ändå använda spett och gräva för hand delar av det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.