Vilken tid ni lägger på att hjälpa mig, det är oerhört uppskattat!
Jag tror jag är med på det hela, har printat den första skissen jag fick från dig Justus och gjort lite anteckningar på för att försöka sammanfatta. Är jag på rätt väg?
Det enda jag inte är med på är Pagno's sista bild. Går det att utveckla den?
Japp, återkommer när jag kommit in.
Problemet jag har är att jag ser bilden hur jag bygger men har svårt att förklara den till andra som inte bygger lika ofta.
Måste träna på mina pedagogiska färdigheter, återkommer snart....
Japp!
Det rör sig här om ett i första hand geometriskt problem. De är nästan alltid lättast att förklara meden en bild. Eftersom allting blir väldigt tätt inpå i en knutpunkt skulle man nästan behöva göra en sprängskiss, men det innebär ju lite pyssel. Jag tycker du har fattat galoppen, att delarna måste geras både i plan och höjd.
Jag gör så här, istället för att skriftligen försöka förklara:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa är 45*70, fel dimension, vill bara visa med spillbitar. Dessa ligger på platten 70 bredden syns.
Mittbiten kapas bara i vinkel, den är klar så.
Logga in
Skapa konto
Biten till höger kapas så här om man vill göra det lätt för sig, nen då blir det ingen bra yta för råsponten annat än mot framkanten, valmningen.
Logga in
Skapa konto
Så till vänster om mittstecket behövs ingen fasning, men höger pil, den sidan behövs klyvas på längden så den högra takdelen vilar mot regeln.
Logga in
Skapa konto
men först centrum, då blir den förra gerningen fel, fungerar inte här.
Logga in
Skapa konto
Ny gerning, råsponten kapas efter mittstrecket, nu måste det klyvas, delen, höger pil, annars rider råsponten som kommer från huskroppen på regeln med pilarna. Vänster sida fungerar okej, men skall klyvas egentligen.
Logga in
Skapa konto
Här är en bild med första alternativet, alla tre är kapade/gerade på ett enklare sätt, fungerar.
Logga in
Skapa konto
Reglar mot reglar behövs för att få bättre stabilitet i taket.
Håller själv på att byta ett gammalt valmat tak just nu hemma på entrén.
Pagnos bilder understryker två saker. 1) Åsarna som går ut diagonalt måste fasas även på översidan i två riktningar för att hamna i plan med råsponten. Fasningsvinklarna går att räkna fram, men det är enklare att prova sig fram först. 2) Du kan behöva använda ytterligare några reglar i takkonstruktionen för att inte få för stort c/c avstånd för råsponten.
Liten edit i detta:
- Man behöver inte klyva, det går att sätta de diagonala reglarna så att de passar valmningen, i framkant vill säga.
Sedan fäster man en klyven bit i regeln för den takdel som kommer från huskroppen, men det är lika mycket tankeverksamhet om inte mer, för att passa in det rätt.
Det enda som händer då är att råsponten kan vila i luften där råspont möter råspont.
Det går även att bara sätta reglar helt utan att klyva.
Hmm, nu krånglar jag till det för mig själv, hoppas ingen vill veta hur jag menar....
Haha, jag är helt med på hur ni menar nu!
STORT tack, jag tror inte ni fattar hur mycket jag har tänkt, googlat, prövat men inte fått till det.
Jag ska nog få till det med alla bra bilder och förklaringar som jag nu satt ihop till ett dokument och printat och jag kan ha som hjälpmedel när jag bygger!
Satt och skissade lite till, och det kanske var en sak jag missat. Om ni tittar på min skiss nedan så blir ju ex. sidostyckerna cirka 140cm och även den som går rakt fram blir ju 140cm om man gör tänker 10cm överhäng samt att den mittnockbrädan är 40cm.
Men de sidogående i 45 grader blir ju då 190cm långa, vilket gör att om jag sågar dessa med 15graders lutning så blir det ändå inte samma vinkel som det andra eftersom längderna är olika. Eller tänker jag fel här? Eller var det detta ni var inne på när ni pratade om att man måste hyvla/klyva ner detta?
Satt och skissade lite till, och det kanske var en sak jag missat. Om ni tittar på min skiss nedan så blir ju ex. sidostyckerna cirka 140cm och även den som går rakt fram blir ju 140cm om man gör tänker 10cm överhäng samt att den mittnockbrädan är 40cm.
Men de sidogående i 45 grader blir ju då 190cm långa, vilket gör att om jag sågar dessa med 15graders lutning så blir det ändå inte samma vinkel som det andra eftersom längderna är olika. Eller tänker jag fel här? Eller var det detta ni var inne på när ni pratade om att man måste hyvla/klyva ner detta?
Alltså, till en början måste jag bara göra en snabb förklaring gällande dina grader på taket.
De tänker fel på de diagonala, om du ser hela taket rakt framifrån så är vinkeln 15 grader på den inre, mot huskroppen.
Nu skall du visualisera de båda som är på diagonalen, se dem som de blir när de sitter uppe, rakt framifrån i huvudhöjd, inte ovanifrån.
När du nu ser dessa reglar då är de diagonala också 15 grader lutande till höger, 15 grader lutning till vänster samt 15 grader framåt.
Du måste tänka parallellt mot huskroppen inte uppifrån som du nu gör.
Du kan inte byta tankesätt från en vinkel till en annan, det är fel att se de som är diagonala som diagonala.
Förläng nocken rakt ut, mät vinkeln åt höger och vänster i luften, det blir 15 grader då.
Ja just ja, de diagonala sågas inte i 15 grader sett ovanifrån, de sågas i 15 grader sett framifrån vilket är helt annorlunda, tänk tredimensionellt....
Ett litet tips om du är osäker på vilka vinklar du skall såga efter så är mitt råd att strunta
i vinklarna på papperet, de diagonala, fäst upp första regeln, den i mitten, rätt lutning, med en tving, loda eller vattenpass, rita, kapa, det fungerar bäst.
Vill du veta hur man räknar om vinklarna kan jag gå igenom det, har fått den frågan förr, mest gällande gerning och täljning av lister.
Men i ditt fall kanske du vill ha vinklarna klara till en ritning, är det så?
En detalj att tänka på när man ritar upp är att de diagonala åsarna inte ska ligga precis över stommens ytterhörn om man vill ha samma djup på taksprånget runtom (om inte diagonalerna råkar hamna 45 grader mot kort- och långsidor och på din skiss ser det ut att kanske bli just så). Skickar med en primitiv skiss för att illustrera problemet med några extrema fall.
Nu ber jag lite om ursäkt för denna förklaring.
Oftast möter jag motstånd, inte från dig ts, men andra, speciellt de lite mera välutbildade håller oftast inte med mig hur jag räknar om vinklar.
Jag undervisar i praktisk användning av matematiska uträkningar ibland.
Men jag använder mig av enklare metoder än formelsamlingar och innötning av tal.
Att förstå matematik och lära sig att det bara är så är ett av nutidens största problem i skolan.
Ett exempel med det jag har inne just nu:
Träbit, penna, mobil.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Denna bit är ritad i 45grader, följer man biten när man vrider den ser den likadan ut.
Vrider man biten till 45 grader lutning mot sig i ansiktshöjd är lutningen inte längre 45grader på strecket, närmare 22,5grader..om man drar en horisontell linje mellan lådan och bänkskivan.
Det intressanta är att biten följer horisontell linje, den mellan lådorna, många har lättare att tänka fel vid vinklar.
Det är den linjen jag lär ut som utgångsläge.
Så vid kapning/gerning av 45 graders vinkel mot vägg, bild ett så används vinkeln i bild två för gerning i samma vinkel men med 45grader förskjutning på diagonalen.
Vinkel i bild två kan man räkna med vilken utgångspunkt som helst, i överkant eller underkant med gradskiva, bara man utgår från samma utgångsläge.
I mitt fall i huvudhöjd, rakt framifrån...
Det hade varit lättare att visa på plats, det missas en del när man skriver.