Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
Vi har köpt ett hus där det finns ett inrett rum i bottenplan med egen utgång från gatan. Nu funderar vi på att göra om den markerade delen på planskissen till uthyrningsdel där den angränsande matkällaren skulle bli kök med en liten tvättmaskin och befintlig wc göras om till ett mkt litet badrum med typ stockholmsdusch eller liknande. Vi skulle i så fall också sätta upp en innervägg i korridoren för att avgränsa uthyrningsdelen från resten av källarplanet. Vad tror ni, skulle det funka? Vad behöver vi tänka på för att det ska bli bra? Stort tack på förhand för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
När jag inredde vår källare behövde vi två utrymningsvägar. Trappan till entréplan räknades som en och så behövdes en till så det finns en risk att du behöver ha kvar dörren alternativt ta upp en ny någon annanstans.ElisabetElisabet skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
Ah, tack för input! Har för mig att jag läst någonstans att fönster av en viss storlek kan räknas som utrymningsväg, måste kolla upp det närmre.Henkan Sundberg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Ja det läste jag med i samband med min ombyggnation. Men det var inte bara storlek, tror även det hade att göra med hur högt upp det var från golv till fönster så att det skulle gå lätt att klättra ut vid ev. brand.ElisabetElisabet skrev:
Hej!
Vill igentligen bara uppmuntra till att hyra ut. Jag byggde om en av våra flygelbyggnader till uthyrningshus. Det är inte i samma hus som för er men ändå nära vårat hus.
Nu bor det två studenter där. Det har fungerat otroligt bra. Vi märker knappt av dem. Skattereglerna är ju väldigt fördelaktiga också. Sen att man hjälper studenter med ett bra boende känns också bra.
Vill igentligen bara uppmuntra till att hyra ut. Jag byggde om en av våra flygelbyggnader till uthyrningshus. Det är inte i samma hus som för er men ändå nära vårat hus.
Nu bor det två studenter där. Det har fungerat otroligt bra. Vi märker knappt av dem. Skattereglerna är ju väldigt fördelaktiga också. Sen att man hjälper studenter med ett bra boende känns också bra.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
Tack för uppmuntran, det uppskattas verkligenkatos skrev:
Hej!
Vill igentligen bara uppmuntra till att hyra ut. Jag byggde om en av våra flygelbyggnader till uthyrningshus. Det är inte i samma hus som för er men ändå nära vårat hus.
Nu bor det två studenter där. Det har fungerat otroligt bra. Vi märker knappt av dem. Skattereglerna är ju väldigt fördelaktiga också. Sen att man hjälper studenter med ett bra boende känns också bra.
Som student har jag bott i både källare och stall.
Det gick utmärkt.
Däremot har jag efteråt lär mig att ingendera var utformat för boende enligt de krav som finns bl a med avseende på brandskydd mm mm. I Boverkets byggregler hittar ni de krav som ställs för att en byggnad ska vara lämplig för boende. Att inreda en bostad i befintlig byggnad kan kräva anmälan till kommunen (i vissa fall bygglov). Planerar ni att hyra ut är det viktigt att ni som hyresvärd ser till att regler efterföljs, så kolla upp det innan ni börjar bygga om. Kontakta samhällsbyggnadskontoret på kommunen så kan de guida er.
Jag bifogar en länk till Boverket där det finns info kring inredning av ytterligare bostad.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/
Däremot har jag efteråt lär mig att ingendera var utformat för boende enligt de krav som finns bl a med avseende på brandskydd mm mm. I Boverkets byggregler hittar ni de krav som ställs för att en byggnad ska vara lämplig för boende. Att inreda en bostad i befintlig byggnad kan kräva anmälan till kommunen (i vissa fall bygglov). Planerar ni att hyra ut är det viktigt att ni som hyresvärd ser till att regler efterföljs, så kolla upp det innan ni börjar bygga om. Kontakta samhällsbyggnadskontoret på kommunen så kan de guida er.
Jag bifogar en länk till Boverket där det finns info kring inredning av ytterligare bostad.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
Tack för tankar, länk och tips!M MetteKson skrev:Som student har jag bott i både källare och stall.Det gick utmärkt.
Däremot har jag efteråt lär mig att ingendera var utformat för boende enligt de krav som finns bl a med avseende på brandskydd mm mm. I Boverkets byggregler hittar ni de krav som ställs för att en byggnad ska vara lämplig för boende. Att inreda en bostad i befintlig byggnad kan kräva anmälan till kommunen (i vissa fall bygglov). Planerar ni att hyra ut är det viktigt att ni som hyresvärd ser till att regler efterföljs, så kolla upp det innan ni börjar bygga om. Kontakta samhällsbyggnadskontoret på kommunen så kan de guida er.
Jag bifogar en länk till Boverket där det finns info kring inredning av ytterligare bostad.
[länk]
Klicka här för att svara