M Martin_Högqvist skrev:
ja som sagt så kan jag inte få svar från min kommun då dem inte ser nån anledning att hjälpa mig få till ett garage utan jag har ju fått googla mig fram.

och det med åldern håller jag helt med om, det är lite skillda tankar om man säger så.
Men inget garage = hyra nån typ av lokal resten av livet och den kostnaden lär ju uppgå till ex antal tusen per år, så att bränna iväg 50-100 tusen på att få lös rätten att bygga känns inte helt orimlig.

detaljplanen säger enl vad jag förstår att ett garage på 30 kvm får byggas, 30kvm enl mig är ett förråd inte ett garage med plats för att meka osv.
Så starten var att bygga 120 kvm, men med tanke på omständigheterna så kan jag leva med 70kvm, men framtiden för ju avgöra. jag ska kontakta markägaren som äger marken runt min fastighet och se över möjligheten att få köpa en bit angränsande mark och då bygga garaget är om det nu ska va en helt omöjlig uppgift att ha det på min nuvarande tomt.
Att utvidga befintlig fastighet genom att köpa en bit av grannens fastighet medför inte per automatik att du får större byggrätt.

Vad säger detaljplan om byggrätt? Den kan vara angiven i kvadratmeter eller i procent av fastighetens storlek? Det är av betydelse i ditt ärende.

Om du köper en bit av grannen men inte gör en sammanslagning utan äger två fastigheter, får du inte bygga garage utan att det finns en huvudbyggnad. Garage ses som komplementbyggnad, och som ordet säger, är just ett komplement till en huvudbyggnad.

Jag är osäker på om minskning till 70 kvm hjälper, garaget är fortfarande mer än dubbelt så stort i förhållande till vad detaljplanen tillåter.

Kan du lägga upp detaljplanen? Det är lättare att ge råd med den som underlag.

Jag kan nämna att mitt svar är baserat på hur det fungerar. Även om PBL gäller i hela landet så kan tolkningarna skilja sig.
 
  • Gilla
DBSP
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Att utvidga befintlig fastighet genom att köpa en bit av grannens fastighet medför inte per automatik att du får större byggrätt.

Vad säger detaljplan om byggrätt? Den kan vara angiven i kvadratmeter eller i procent av fastighetens storlek? Det är av betydelse i ditt ärende.

Om du köper en bit av grannen men inte gör en sammanslagning utan äger två fastigheter, får du inte bygga garage utan att det finns en huvudbyggnad. Garage ses som komplementbyggnad, och som ordet säger, är just ett komplement till en huvudbyggnad.

Jag är osäker på om minskning till 70 kvm hjälper, garaget är fortfarande mer än dubbelt så stort i förhållande till vad detaljplanen tillåter.

Kan du lägga upp detaljplanen? Det är lättare att ge råd med den som underlag.

Jag kan nämna att mitt svar är baserat på hur det fungerar. Även om PBL gäller i hela landet så kan tolkningarna skilja sig.
Rättar mitt inlägg, jag tappade ett par ord i sista stycket. :) Så här ska det vara;

”Jag kan nämna att mitt svar är baserat på hur det fungerar i min kommun.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.