626 läst ·
6 svar
626 läst
6 svar
Bygga ut uthus
Jag försöker tolka nya bygglovsreglerna och blir inte riktigt klok. Vi vill bygga ut uthuset som idag är på 25 kvm till ca 34 kvm. Eftersom jag redan har ett attefallshus så kan jag inte bygga enligt de befriande reglerna utan bygglov. Men när jag läser de nya relger ser det ut som jag kanske kan göra en attefallstillbyggnad istället på uthuset?
Detaljplan:
Två våningar får den totala byggnadsarean per fastighet vara 160kvm eller 1/7 av tomtytan. Av denna area får byggnadsarean för uthus vara högst 40kvm.
Idag:
Detaljplan:
Två våningar får den totala byggnadsarean per fastighet vara 160kvm eller 1/7 av tomtytan. Av denna area får byggnadsarean för uthus vara högst 40kvm.
Idag:
- Huvudbyggnad om 113 kvm per plan, 2 plan, byggt 2009
- Uthus om 25 kvm, byggt 1940 talet
- Attefall om 30 kmv, byggt 2021
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Du bör kunna bygga ut det under de nya reglerna, men inom detaljplanerat område så får ju största huset max vara 30 kvm, om det skall vara bygglovsfritt.Dudeish skrev:
Jag försöker tolka nya bygglovsreglerna och blir inte riktigt klok. Vi vill bygga ut uthuset som idag är på 25 kvm till ca 34 kvm. Eftersom jag redan har ett attefallshus så kan jag inte bygga enligt de befriande reglerna utan bygglov. Men när jag läser de nya relger ser det ut som jag kanske kan göra en attefallstillbyggnad istället på uthuset?
Detaljplan:
Två våningar får den totala byggnadsarean per fastighet vara 160kvm eller 1/7 av tomtytan. Av denna area får byggnadsarean för uthus vara högst 40kvm.
Idag:
- Huvudbyggnad om 113 kvm per plan, 2 plan, byggt 2009
- Uthus om 25 kvm, byggt 1940 talet
- Attefall om 30 kmv, byggt 2021
På hus som du byggt genom bygglov bör du dock kunna bygga ut det upp till 30kvm om jag tolkar de nya reglerna rätt. Eftersom ditt uthus byggdes på 40-talet så lär det finnas bygglov (friggebodar och attefallare fanns ju inte då).
Detaljerna kring den nya lagen håller ju på att tas fram, men såhör srkiver boverket om tillbyggnader:
Jag tolkar det som att ni kan bygga ut ert uthus utan lov eller anmälan.Bygglov för tillbyggnad av andra byggnader än komplementbyggnader och komplementbostadshus
- Det krävs bygglov om tillbyggnaden är större än 30 m2 eller överstiger byggnadens taknock.
- Det går att göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men totalt högst 30 m2 per byggnad.
- En bygglovsbefriad tillbyggnad kan göras på alla sorters byggnader, alltså inte bara på en- och tvåbostadshus.
Ett uthus är per definition en komplementbyggnad så ett sådant får inte byggas ut med 30 kvm. Uthus är den äldre historiska termen för en komplementbyggnad.klaskarlsson skrev:
Men är uthuset under 30 kvm inom detaljplan så får man bygglovsfritt riva det eller ändra det så att det blir maximalt 30 kvm om man håller sig inom potten.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Fast om uthuset är inskrivet i ett bygglov så är det väl ok ? Då är det ju en "annan sorts byggnad" ? Det har ju inte tidigare fallit under friggebod eller attefallare iaf ?Claes Sörmland skrev:
Ett uthus är per definition en komplementbyggnad så ett sådant får inte byggas ut med 30 kvm. Uthus är den äldre historiska termen för en komplementbyggnad.
Men är uthuset under 30 kvm inom detaljplan så får man bygglovsfritt riva det eller ändra det så att det blir maximalt 30 kvm om man håller sig inom potten.
Eller detta är kanske just sådana detlajer som måste utarbetas regler kring ?
Att en komplementbyggnad har uppförts med bygglov ändrar inte på detta. Det beror på 1 kap 4 § PBL som innehåller en legaldefinition av komplementbyggnd:klaskarlsson skrev:
"komplementbyggnad: en fristående byggnad som kompletterar en byggnad och inte är inredd med en självständig bostad,"
Det finns alltså inget som skiljer en en fristående byggnad som kompletterar en byggnad och inte är inredd med en självständig bostad som är uppförd med eller utan bygglov. T ex en friggebod eller ett garage. Båda byggnaderna är enligt legaldefinitionen komplementbyggnader. Därmed får de ej byggas ut med 30 kvm som andra byggnader.
(Men båda får byggas ut till största storleken 30 kvm inom detaljplan enligt de bygglovsfria undantagen. Så den gamla friggeboden som är max 10 eller 15 kvadratmeter får byggas ut till 30 kvm utan bygglov om det finns kvadratmetrar kvar i potten medan garaget som redan är 45 kvadratmetrar (och kanske redan har för hög nockhöjd) inte får byggas ut utan bygglov.)
Inga av mina byggnader (bostadshus och komplementbyggnader), varken där vi bor nu, där vi bodde tidigare eller i sommarstugan har några bygglov. Så skulle man kräva att komplementbyggnader är uppföda med bygglov så hamnar alla gamla byggnader i nån gråzon...
Klicka här för att svara