Vi funderar på att bygga ut vårat hus, i samband med det kan det bli aktuellt att flytta köket något. Vi har gjuten platta på mark med golvvärme. Vatten och avlopp till köket kommer behöva flyttas ett par meter. Jag förstår att det inte är en omöjlig uppgift men är den ens rimlig? Vad kan ett sådant tillgrepp gå på och hur går man ens tillväga?

Sen undrar jag om man kan koppla på golvvärme på tillbyggnaden?

Tanken är att den ska vara på vår altan som består av gjuten platta med 10 cm isolering i, dock utan kantelement (kommer det ens hålla?).

Hela utbyggnaden är tänkt att bli ca 60 kvm på ett plan.

I min fantasi så kostar utbyggnaden en miljon. Låter det på ett något så när rimligt? Vi har nu ett Ballingslöv kök som jag tänker att man kan försöka sälja, vitvarorna behåller vi och det nya skulle bli det matta svarta från Ikea.

Som golv vill vi ha slipad betong, tak önskar vi svart plåt, en avskiljevägg i exponerad betong. Möjligtvis med en kamin i.

Vi har ganska tacksamma kontakter samt kan tänka oss göra en del själv så som att regla upp väggar.

Jag har en tydlig idé om hur jag vill att det ska bli men ska ändå ta hjälp av en arkitekt för att se om jag missar något.

Det är verkligen bara en dröm än så länge. Mina stora frågor är egentligen hur man gör med vattnet, avloppet och golvvärmen samt en hint om budget.

Gamla avloppet låter man ligga kvar. Det man får göra är att dra en ny gren. Bila upp och ansluta på lämpligt ställe. Risken är ju att man skadar befintliga rör.

Ska du bygga ut så måste utbyggnaden klara energikraven för ny byggnad. 10cm isolering kommer inte räcka så du kommer behöva göra om ute plattan helt.

Varför inte behålla befintligt kök och bara flytta det. Ev. Byta luckor. Borde vara billigare än ett helt nytt kök.

Du behöver ge mer information om utformningen på huset. En komplett planlösning med tänkt utbyggnad underlättar

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Gamla avloppet låter man ligga kvar. Det man får göra är att dra en ny gren. Bila upp och ansluta på lämpligt ställe. Risken är ju att man skadar befintliga rör.

Ska du bygga ut så måste utbyggnaden klara energikraven för ny byggnad. 10cm isolering kommer inte räcka så du kommer behöva göra om ute plattan helt.

Varför inte behålla befintligt kök och bara flytta det. Ev. Byta luckor. Borde vara billigare än ett helt nytt kök.

Du behöver ge mer information om utformningen på huset. En komplett planlösning med tänkt utbyggnad underlättar
Jag tittade tillbaka på bilder nu och inser att det inte alls är bara 10 cm isolering i uteplatsen utan den är isolerad som husgrunden. Det som skiljer är kantelementen, så det var ju himla skönt.

Planritningen visar hur det ser ut nu förutom att det inte finns något sovrum 4, det är däremot tänkt att det nu ska bli ett sovrum där.

Köket MÅSTE inte flyttas, jag får bara inte ihop hur jag vill ha det utan att göra så men det är där arkitekten kommer in.

Så som jag tänker nu blir det ett sovrum istället för kök och köket flyttas till matrummet. Då kan jag få ett paralellkök som är större än vad vi har nu. Uteplatsen täcker hela baksidan och tanken är att väggen vid matrummet ska öppnas upp. Nya matrummet hamnar precis utanför och vardagsrummet till vänster.

• Armeringsnät och isolering i en uteplats under konstruktion som förbereds för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundisolering av uteplats med tjockt skikt synligt, kantelement samt träkonstruktion, i byggfas.
    Skapa konto
  • Svartvit bild av en planritning över en bostad med markerade rum och mått.
    Skapa konto
Undrar om det inte bara går att dra rören till ny plats för kök ovanför plattan. Det är väl bara 2-3m som det ska flyttas?

Golvvärme för utbyggnaden får man försöka dra in på något smidigt sätt. Kanske längs ytterväggen genom sovrummet?

Om plattan håller utan kantbalk beror helt på marken, vad har du för jordart?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Undrar om det inte bara går att dra rören till ny plats för kök ovanför plattan. Det är väl bara 2-3m som det ska flyttas?

Golvvärme för utbyggnaden får man försöka dra in på något smidigt sätt. Kanske längs ytterväggen genom sovrummet?
Fast om man drar ovanför måste det ju döljas på något sätt. Golvet ska inte höjas. Eller förstår jag fel?

Det skiljer lite i höjd på husets grund och uteplatsen vilket är väldigt bra för då finns det utrymme att täcka golvvärmen. Sen lägga ett lager över hela så man får ett homogent betonggolv.

W witten skrev:
Om plattan håller utan kantbalk beror helt på marken, vad har du för jordart?
Det är gammal åkermark så lerjord

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.