Behöver man bygglov för att bygga ut en komplementbyggnad, tex ett garage eller ett förråd?

Finns det någon storleksgräns (m2) för när bygglov behöver sökas?

S Skogsmulle25 skrev:
Behöver man bygglov för att bygga ut en komplementbyggnad, tex ett garage eller ett förråd?
Oftast, men utanför detaljplanerat område är det lite friare.

F fribygg skrev:
Oftast, men utanför detaljplanerat område är det lite friare.
Det är inom detaljplanerat område.

S Skogsmulle25 skrev:
Det är inom detaljplanerat område.
Då är det bygglovspliktigt eller anmälningspliktigt om du inte kan klara dej innom friggebodsreglerna.

Får man alltså bygga till ett garage med 15m2 utan bygglov?

Jag trodde ”friggeboden” skulle vara fristående?

S Skogsmulle25 skrev:
Får man alltså bygga till ett garage med 15m2 utan bygglov?
Knappast

S Skogsmulle25 skrev:
Jag trodde ”friggeboden” skulle vara fristående?
Javisst, max 15m2 och max 3m hög

Då är alltså friggebodsreglerna inte relevanta för min frågeställning?

S Skogsmulle25 skrev:
Då är alltså friggebodsreglerna inte relevanta för min frågeställning?
Om du inte har maxat friggebodkvadraten kan du sannolikt bygga eller bygga till ett litet fristående förråd som friggebod

Men frågan gällde inte ett fristående förråd. Frågan gällde en tillbyggnad på befintlig komplementbyggnad, alltså ett förråd som stått där sedan 70-talet.

Jag vill bygga ut förrådet.

S Skogsmulle25 skrev:
Men frågan gällde inte ett fristående förråd. Frågan gällde en tillbyggnad på befintlig komplementbyggnad, alltså ett förråd som stått där sedan 70-talet.

Sök lov, eller invänta ny byggregler.

S Skogsmulle25 skrev:

Det enkla svaret är att bygglov krävs.

Undantagen från bygglovskrav gäller bara om man bygger ut ett en- eller tvåbostadshus.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gsplikt/bygglovbefriade-atgarder/balkong/#h-5

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
D
Men om man istället bygger ett skärmtak (max 15m2) på förrådet så krävs inget bygglov.

U
S Skogsmulle25 skrev:

Börja med att beskriv nuvarande byggnad mer. Storlek, kvm och höjd? Avstånd till tomtgräns?
Är det uppfört med bygglov eller är det en friggebod?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Men om man istället bygger ett skärmtak (max 15m2) på förrådet så krävs inget bygglov.
Jo det kräver bygglov inom detaljplan.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.