Jag har ett enplans fritidshus från 1973. Det står på plintar på berg och är av typ västkuststuga. Huset är knappt 50 kvm och detaljplanen tillåter en huvudbyggnad om 80 kvm. Jag funderar på att förlänga huset (inga vinklar) och utöka ytan med 30 kvm. I tillbyggnaden vill jag få till ett extra sovrum samt en hall (som saknas i nuläget). Det behövs inte vatten eller avlopp i nya delen, bara el. I nuläget har jag betongplattor på taket. Men jag funderar på att byta till takpapp eftersom taket börjar bli gammalt (taklutning ca 27 grader). Jag vill hålla nere kostnaderna och jag tycker takpapp är charmigt på ett fritidshus .
Utbyggnaden är tänkt att ske åt höger på bilden. Motsvarande ca trädäcket längd i framkant.
Så till mina frågor:
1. Vad bör jag räkna med för kostnad för att bygga ut 30 kvm i ett plan på plintar enligt ovan?
2. Vad kan det kosta att därefter lägga ett papptak på hela härligheten om 80 kvm byggyta med 27 graders taklutning?
Utbyggnaden är tänkt att ske åt höger på bilden. Motsvarande ca trädäcket längd i framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så till mina frågor:
1. Vad bör jag räkna med för kostnad för att bygga ut 30 kvm i ett plan på plintar enligt ovan?
2. Vad kan det kosta att därefter lägga ett papptak på hela härligheten om 80 kvm byggyta med 27 graders taklutning?
Hej,S SOLSOL skrev:Jag har ett enplans fritidshus från 1973. Det står på plintar på berg och är av typ västkuststuga. Huset är knappt 50 kvm och detaljplanen tillåter en huvudbyggnad om 80 kvm. Jag funderar på att förlänga huset (inga vinklar) och utöka ytan med 30 kvm. I tillbyggnaden vill jag få till ett extra sovrum samt en hall (som saknas i nuläget). Det behövs inte vatten eller avlopp i nya delen, bara el. I nuläget har jag betongplattor på taket. Men jag funderar på att byta till takpapp eftersom taket börjar bli gammalt (taklutning ca 27 grader). Jag vill hålla nere kostnaderna och jag tycker takpapp är charmigt på ett fritidshus .
Utbyggnaden är tänkt att ske åt höger på bilden. Motsvarande ca trädäcket längd i framkant.[bild]
Så till mina frågor:
Hur gick det?
Jag har nästan exakt samma fundering. En västkuststuga från 1973 som jag vill förlänga. Krypgrund på befintlig del men jag tror jag kör gjuten platta på nya delen. Ska heller inte ha vatten i utbygget.
Klicka här för att svara