6 051 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Bygga ut en friggebod?
edit: Det ska stå bygga UT en friggebod som ämne, kan någon snäll moderator ändra?
Tittel ändrad
/Mats_O
Hej.
Jag har en friggebod på tomten (utanför detaljplanerat område) och jag har planer på att bygga till en halvt/helt inglasad altan i anslutning till denna.
Vad är möjligt?
Kan jag söka bygglov för detta, kommer det gå igenom?
Har någon gjort/hört talas om något liknande?
Själva utbyggnaden blir ca 9 m2 (boden är i nuläget bygglovsfria 15 m2)
Om det finns nått kryphål så kan jag anpassa ritningen men vill helst bygga i direkt anslutning till nuvarande boden.
Alla förslag och tips är välkomna.
Tittel ändrad
/Mats_O
Hej.
Jag har en friggebod på tomten (utanför detaljplanerat område) och jag har planer på att bygga till en halvt/helt inglasad altan i anslutning till denna.
Vad är möjligt?
Kan jag söka bygglov för detta, kommer det gå igenom?
Har någon gjort/hört talas om något liknande?
Själva utbyggnaden blir ca 9 m2 (boden är i nuläget bygglovsfria 15 m2)
Om det finns nått kryphål så kan jag anpassa ritningen men vill helst bygga i direkt anslutning till nuvarande boden.
Alla förslag och tips är välkomna.
Redigerat av moderator:
Hej, tack för svar.
Jo jag ska kolla med kommunen å se vad dom säger, förhoppningsvis är det inga problem men vill ändå ha lite kött på benen innan jag ger mig på ev bygglovsansökan
Har kollat runt en del på nätet men inte hittat nån info öht om utbyggnad till en friggebod, är det verkligen ingen som provat detta tidigare?
Jo jag ska kolla med kommunen å se vad dom säger, förhoppningsvis är det inga problem men vill ändå ha lite kött på benen innan jag ger mig på ev bygglovsansökan
Har kollat runt en del på nätet men inte hittat nån info öht om utbyggnad till en friggebod, är det verkligen ingen som provat detta tidigare?
Det är lite det jag undrar över. Om det slutar vara en friggebod, blir det att jag behöver söka lov för hela bygget då? eftersom det går från fria 15 till sammanlagt 24 i det här fallet.
Ska ju som sagt kolla med kommunen och se vad dom säger. Tills dess tar jag gärna emot all information jag kan få, skulle vara kul att höra från nån som har gjort liknande eller vet hur det fungerar.
Ska ju som sagt kolla med kommunen och se vad dom säger. Tills dess tar jag gärna emot all information jag kan få, skulle vara kul att höra från nån som har gjort liknande eller vet hur det fungerar.
Liknande trådar
-
Ska bygga friggebod - aldrig byggt någonting förut
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga friggebod utan att fråga kommunen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga ut genom att bygga in en friggebod mot boningshuset
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga ut en friggebod
Utbyggnad och tillbyggnad -
Gammal bod utan bygglov, bygga ytterligare en friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus