Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Beror såklart på höjden men allmänt så är 70cn överhäng mycket och det blir svajigt. Stötta av mot trädgårdsplattor lr plinta
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Om din altan är 1 meter hög eller i marknivå spelar det stor roll om du ska ha en plint eller bara löst på plattor.
Har du överhäng på 70cm får du gå upp rejält för att få det stummt men det är mycket troligt att du får gung i altanen, det trots att reglerna klarar bärigheten.
50cm överhäng är lämpligt som max enligt mig
Har du överhäng på 70cm får du gå upp rejält för att få det stummt men det är mycket troligt att du får gung i altanen, det trots att reglerna klarar bärigheten.
50cm överhäng är lämpligt som max enligt mig
Va pratar du om?
De var ju inte de som var frågan alls.
Plintar eller plattor var ju inte frågan. De va plintar eller inte.
Och du svara att höjden spelar roll vilket sen självklart inte gör.
För övrigt så klarar man 70 cm lätt utan svaj med normal dimensioner.
Byggt flertalet sådana och inte en besiktningpunkt på se och väldigt stabilt
De var ju inte de som var frågan alls.
Plintar eller plattor var ju inte frågan. De va plintar eller inte.
Och du svara att höjden spelar roll vilket sen självklart inte gör.
För övrigt så klarar man 70 cm lätt utan svaj med normal dimensioner.
Byggt flertalet sådana och inte en besiktningpunkt på se och väldigt stabilt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag föreslog ju plintar, vilket också var frågan i tråden. Om nu altanen är i marknivå skulle jag istället använda en trädgårdsplatta för det lilla överhänget.H hul skrev:Va pratar du om?
De var ju inte de som var frågan alls.
Plintar eller plattor var ju inte frågan. De va plintar eller inte.
Och du svara att höjden spelar roll vilket sen självklart inte gör.
För övrigt så klarar man 70 cm lätt utan svaj med normal dimensioner.
Byggt flertalet sådana och inte en besiktningpunkt på se och väldigt stabilt
Men hur mycket överhäng man kan ha och inte, det får var och en bestämma. Jag menar iaf att 70cm blir svajigt och därför behövs någon stötta
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Gräv bort jorden där häcken varit och jämna till marken med lite grus.R RobinK skrev:
Sen lägger du plattor där häcken varit och ställer reglar som du skriver din nya bärlina i
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Här har du en bild som visar det på ett bra sätt.http://3.bp.blogspot.com/-DGjXqo9-j...AWU/7AfkLxoLeOU/s1600/IMG_20140809_092852.jpg
Som på länken ska du inte göra om du väljer plattor. Krafterna hamnar helt fel.holmberg87 skrev:
Finns flera bra sätt att göra på:
Ta en stolpe och jacka ur för bärlinorna så reglarna får ett upplag inte bara hänger i spikarna.
Slå ihop två reglar så att de blir som en urjackad stolpe