7 755 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Bygga upp odlingsbäddar mot stödmur i tomtgräns
Hej!
Jag har tidigare i den här tråden ställt lite frågor om kraftiga spaljéer i tomtgräns.
Nu har jag fynderat lite och ett annat alternativ skulle ju kunna vara att bygga lådor (murade eller i trä) mot stödmuren för att få upp en planteringsyta i grannens markhöjd (för att sedan plantera rejäla buskar där). Jag ringde stadsbyggnadskontoret för att fråga om de trodde att det skulle behövas bygglov för det, men de kunde inte svara på en gång utan ville att jag skulle maila dem med fastighetsbetäckning och allt. Jag blev av olika skäl inte så sugen på det, och jag fick inte heller ur honom vad det var som var avgörande för bedömningen.
Är det någon här som kan hjälpa mig? Upp till 110 cm kan det ju inte vara något problem, men allt över det kompliceras väl både av frågan om bäddarna ska räknas som "kruka" eller "mur" och av det faktum att det redan står en stödmur där.
Söka bygglov är nog inget alternativ, jag vill varken vänta på någon handläggning eller ställa några frågor till grannen eller ge honom möjlighet att motsätta sig något. Jag vill bygga och veta vad jag måste göra för att återställa det till "lovfritt" skick.
Jag har tidigare i den här tråden ställt lite frågor om kraftiga spaljéer i tomtgräns.
Nu har jag fynderat lite och ett annat alternativ skulle ju kunna vara att bygga lådor (murade eller i trä) mot stödmuren för att få upp en planteringsyta i grannens markhöjd (för att sedan plantera rejäla buskar där). Jag ringde stadsbyggnadskontoret för att fråga om de trodde att det skulle behövas bygglov för det, men de kunde inte svara på en gång utan ville att jag skulle maila dem med fastighetsbetäckning och allt. Jag blev av olika skäl inte så sugen på det, och jag fick inte heller ur honom vad det var som var avgörande för bedömningen.
Är det någon här som kan hjälpa mig? Upp till 110 cm kan det ju inte vara något problem, men allt över det kompliceras väl både av frågan om bäddarna ska räknas som "kruka" eller "mur" och av det faktum att det redan står en stödmur där.
Söka bygglov är nog inget alternativ, jag vill varken vänta på någon handläggning eller ställa några frågor till grannen eller ge honom möjlighet att motsätta sig något. Jag vill bygga och veta vad jag måste göra för att återställa det till "lovfritt" skick.
Medans jag skrev kom jag på att jag ju borde kunna "höja marken" 50 cm (bygglovsfritt) för att sedan från den nya nivån bygga 110 cm enligt reglerna om staket? Det räcker nog.
Observera att inget kommer att sticka upp en enda centimeter från grannens sida, det är bara frågan om att förlänga ytan i samma nivå som han redan har den.
Observera att inget kommer att sticka upp en enda centimeter från grannens sida, det är bara frågan om att förlänga ytan i samma nivå som han redan har den.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
njaa. Bygger du odlingslådor så räknas de troligen inte som staket, utan det är nog 50cm som gäller för dina lådor.
jag är inte säker på att det är OK, att du använder grannens stödmur som en sida i dina lådor. I princip så kan ju grannen välja att schakta bort sin stödmur, då får inte dina planteringar rasa in på grannens tomt.
jag är inte säker på att det är OK, att du använder grannens stödmur som en sida i dina lådor. I princip så kan ju grannen välja att schakta bort sin stödmur, då får inte dina planteringar rasa in på grannens tomt.
Tack för svar!
Det spontana svaret från stadsbyggnadskontoret var att 110 cm var ok, men över det blev det mer oklart. Tomtgränsen verkar gå exakt "ovanpå" muren (det står ett gammalt staket där) så jag skulle tro att den vertikala ytan är på min tomt. Men jag tänkte nog inte bygga öppet mot muren i alla fall, det är en såpass enkel grej att bygga fyra sidor på lådan och då slipper jag ogräs via rötter + att det över huvud taget borgar för mindre tjafs.
Som muren ligger och är utformad i övrigt finns det inte en chans i helvetet att han skulle vilja riva den i alla fall. Den definierar ju hans marknivå och om den revs skulle hela hans baksida förvandlas till en brant slänt - formodligen skulle han kunna få problem med själva huset också.
Det spontana svaret från stadsbyggnadskontoret var att 110 cm var ok, men över det blev det mer oklart. Tomtgränsen verkar gå exakt "ovanpå" muren (det står ett gammalt staket där) så jag skulle tro att den vertikala ytan är på min tomt. Men jag tänkte nog inte bygga öppet mot muren i alla fall, det är en såpass enkel grej att bygga fyra sidor på lådan och då slipper jag ogräs via rötter + att det över huvud taget borgar för mindre tjafs.
Som muren ligger och är utformad i övrigt finns det inte en chans i helvetet att han skulle vilja riva den i alla fall. Den definierar ju hans marknivå och om den revs skulle hela hans baksida förvandlas till en brant slänt - formodligen skulle han kunna få problem med själva huset också.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Att 110cm är OK borde du nog få skriftligt på. Med tanke på planerna du skriver om i den andra tråden, så misstänker jag att spaljebygget kanske inte blir helt populärt hos grannen. Då kan det vara extra viktigt att följa regelverket.
Jag vet egentligen inte vad grannen tycker, varken om en spalje eller om lådor. Jag tror faktiskt inte att han har något emot det; han har tidigare sagt att han kan tänka sig sätta ett plank uppe på stödmuren. Han har också planterat en häck, problemet med den är bara att han har satt små skott som kommer att ge insynsskydd om tidigast om fyra-fem år. Trots att vi har erbjudit oss att betala för stora plantor av samma växt på deras tomt. Nu vill jag dock lösa det hela själv och på vår sida om tomten eftersom han inte riktigt verkar kunna säga vad han egentligen vill eller har för planer.
Redigerat:
Men alltså du har såklart rätt! Jag borde höra vad det är som gäller. Problemet är ju dock det att jag aldrig i helvete kommer att vänta på något bygglov innan jag sätter igång. De är helt sinnessjukt sega här i Stockholm (tog oss två år att få bygglov till utbyggnad och renovering av huset).
Varning, bara för att det står ett staket på muren så är det inget sim säger var gränsen går! Tvärtom rekommenderar man att murar, staket etc byggs helt på ena tomten, för att undvika tvister senare. Det kan alltså mycket väl vara så att såväl mur som staket står flera cm eller mer in på grannens tomt.
Jo, SBK sa samma sak så jag kollade tomtgränsmarkeringen och muren går exakt i tomtgräns. Det är möjligt att själva staketet skulle bedömas tillhöra deras tomt ifall någon kom och mätte, men det spelar egentligen ingen roll.
Ett alternativ kan ju vara att bygga 50 cm höga odlingslådor med spaljé på baksidan som växter, t.ex. murgröna (eller annan vintergrön klätterväxt), kan klättra upp på. Det finns ju bara regler för att en spaljé (som då borde klassas som staket/plank) inte får vara mer än 50% täckt.
Om det sen växer murgröna som är helt tät på den är en helt annan sak...
Du kan ju sen plantera morot och potatis eller nåt annat i lådorna utöver murgrönan...
Om det sen växer murgröna som är helt tät på den är en helt annan sak...
Du kan ju sen plantera morot och potatis eller nåt annat i lådorna utöver murgrönan...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga uppvärmt rum i kallförråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad använda för att bygga upp 7 mm under skenor för glaspartier?
Fönster & Dörrar -
Hur ska vi bygga upp vårt långsmala badrum med snedtak?
Badrum -
Bygga upp duschrum efter fuktskada, hur bygga med tätskikt?
Badrum -
Återuppbygga gammal komplementbyggnad som inte längre finns
Juridik