Jag hade lite samma problem när jag skulle bygga i kulturminnesområde av nationalintresse. Vad jag gjorde var att jag gick till en arkitekt och fick huset som vi drömt om uppritat för att passa stadsarkitektens smak.

Sedan skickade jag ut ritningarna till 6-7 olika hustillverkare och gav dem chansen att ge offert. Under detta arbete fick jag en massa tips som har visat sig vara värdefulla. När vi fått ett förslag från en av de större husfabrikanterna som vi kände var rätt för oss gick vi till en lokalentreprenör. Vi körde med helt öppna kort, dvs visade hela offerten och allt underlag.
Han sa att han kunde matcha det, men då detta är en mindre entreprenör krävde vi mervärde för att risken är större hos honom.

Från ett pressat förslag från en större fabrikant fick vi följande mervärde:
Bättre takpapp
mer isolering
råspont i varje vägg innanför gipset
mer isolering i mellanväggar
dyrare ytterpanel
samt kök, vitvaror, sanitetsvaror prissatta och klara för att lyfta ur kontraktet om dessa ej passade oss.

Dessutom är snickaren på plats killen som vi har förhandlat med så kontakten blir mycket rak. Sedan fick vi en hantverksmässighet som är mycket hög, ex har vi liggande panel vilken han har limmat ändarna på så att det blir ordentligt tätt

Det negativa är att han inte riktigt har kunnat hålla tiderna, så som det ser ut idag kommer vi bli vi fem veckor försenade

Och ja vi kommer klara oss med 9000 kr i månadskostnad ;D

LindaLu skrev:
Om man nu beställer från en leverantör och dom lev. allt till tomten sk. lösvirke?! Kan man då kontakta en lokal byggfirma som blir byggherre och sköter resten??
Har ni redan nu kontakt med en sån byggfirma?

Visst finns det firmor som kan leverera bara materialet i lösvirke (Fiskarhedenvillan t ex) och då får ni själva ta ansvar för grunden. Men om ni är rudisar inom byggbranschen borde ni fundera på att bygga på totalentreprenad, då tar husfirman ansvar för hela bygget (inklusive grund) och ni har bara kontakt med en enda motpart.

Vad gäller utrustning och planlösning kan ni fundera ut vad ni vill ha och göra en skiss och gå med den till en husfirma. De har konstruktionskunniga som kan hjälpa er. Bestäm gärna i förväg vilka lister, fönster och dörrar osv ni ska ha. Även hur många eluttag, datauttag etc ni vill ha och var de ska vara.

Alternativt kan ni gå till en arkitekt som kan göra konstruktionsritningar och stycklistor och efter det gå till en byggfirma och beställa färdigkapat virke från ett sågverk. Men det tar mycket tid att administrera ett sånt byggsätt. Å andra sidan har ni ett guldläge i norr med närhet till sågverk och många arbetslösa snickare...

Till sist en repetition av olika begrepp hämtade från Byggahus' ordlista:
Byggherre: Den som genom upphandling av entreprenad eller i egen regi låter utföra ett byggnadsprojekt för egen räkning. Det är byggherren som ansöker om bygglov och ansvarar för att gällande lagstiftning följs.
Byggledare: Den som administrerar byggprojektet åt byggherren. Ansvarar bl a för samordning, kostnadsstyrning, upphandling och uppföljning. Byggherren kan själv vara byggledare. Ofta är en byggmästare, arkitekt eller en husfabrikant byggledare.

Ghetto????

Du vet ju hur man skaffar sig kompisar du... det märker ju jag!!! 8)

LindaLu skrev:
Nej vi har ingen Byggherre nu för vi kollar hus tillverkare just nu.

Det är DU som är byggherre. Se förklaringen ovan.

Om ni bor långt norr ut känns det väl lite konstigt att skicka upp en hussats?
Vi fick vårt virke ner skickat istället

Bara en liten fundering

LindaLu skrev:
Bygherre hit och byggledare dit...
Jag blir bara skrämd av att ha på sig en titel =ansvar?! när det gäller sånt jag inte kan och behärskar (bygga hus)
Det ÄR ett stort ansvar man tar på sig när man bygger hus. Vill man komma undan så lindrigt som möjligt väljer man totalentreprenad eller köper ett modulhus (typ Älvsbyhus, Modulent, Hjältevadshus...). Hjältevadhus har ju lite gammal stil på en del av sina kåkar...

Huset du beskriver kan du nog få inom den budget som du angav (beror på hur stort ni tänkt er) men då vill det till att ni på något sätt ser till att ni slipper topplån. Uppe i norr så brukar inte nybyggda hus värderas så högt så det finns risk för att det blir ett stort topplån.

Så sant att Stockholm bara är en punkt i vårt långa land..Vill man inte dra sig uppåt kan man ju dra sig neråt..Visserligen något dyrare tomtpriser men ändå en bråkdel av stockholmspriserna. Skidbackarna är få men i gengäld är det nära till andra trevligheter, exempelvis Tyskland...=billiga byggmaterial och drycker 8) Trevlig helg på er alla förresten ;)

LindaLu skrev:
Tack för alla bra tips.

Vi tycker mycket om Lapplis hus från fi. men jag vet inte vad Stadsbyggnadskontoret säger om snickarglädjen på husen. Men jag väntar på pris, de kanske blir svindyra. Någon som vet mer?

Ghetto.... jag/vi är så fruktansvärt glad att vi har flyttat hit. Här finns allt för att man ska må bra, och när jag läser era insändare om tomtpriser så lider jag med er. Vi har själva kollat och har många vänner som byggt där nere.
Tomten jag pratade om - Berättade jag att det tar 20 min med bil till stan i rusningstrafik/köer!!!! En skidbacke finns brevid, det är bara ta skoter dit. ;D ;D

Hoppas ni trivs endå där nere, men ni vet väl att Stokholmo bara är en liten pungt på hela sverigekartan? ;)

Linda
Lappli husen är väldigt fina, och det visar sig på priset också. Jag fick ett pris och dom ligger på ungefär på mellan 6-850 000 beroende på modell. Det är en byggsats du får, huruvida det är med stomresning eller inte kommer jag inte ihåg, men det ingår inga vitvaror, golv, tapeter osv. osv. så priset rusar iväg ganska rejält.

Vad gäller Stockholmo och pricken på kartan så kan jag efter en snabb titt i kartboken konstarera att "vi" har nåt som inte ni har.... och det är just den där pricken i kartan :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.