Hej!

Jag har gett mig på ett försök att bygga en trekantig odlingsbädd och vill kapa brädorna så jag kan montera den med ändträet emot varandra. Det har blivit uppenbart att geometri inte är min starkaste sida, hur ska man tänka när man vill göra det här?

Tanken är att måtten ska vara 2550x1900x1900mm och har räknat ut graderna som vinklarna ska ha, men jag lyckas inte riktigt med det när jag försöker kapa. Vinklarna blir allt för vida och gör att trekanten inte "formas".

Min tanke var att man räknade ut vinkeln i ett hörn, delade det på två och sen kapade båda ändarna i den vinkeln mot varandra. Tänker jag helt fel?

Hej!

Stämmer vinklarna på bilden med de du använder?

Triangel med vinklar A=47.852°, B=47.852°, C=84.297° och sidor a=1,900, b=1,900, c=2,550.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, så jag kapade vid vinkel A och B med 24grader "inåt" så att ändträet skulle mötas.

Det här okapade delar, men här kapade jag de rödmarkerade delarna i 24 grader på gersågen och det blev inte bra som jag beskrev i inlägget.

• Två träbrädor med kapade ändar i 24 grader, med rödmarkeringar där kapningen inte blev bra enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av det lilla jag minns från matematiken så hade fungerat att halvera vinklarna om det varit en liksidig triangel. 180/3=60/2=30
Nu är ju en sida längre och vinkeln behöver då delas vinkelrätt mot den motstående sidan. Ska se om jag hittar en bild som visar detta bättre.

Bästa svaret

Dina vinklar A+B är 180-~49= 131*/2=65.5* ska du alltså kapa för att få rätt

• Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
Ah okej, är det så man ska räkna. Tack!

Följdfråga då, om ens kap- och gersåg endast kan vinklas till 60grader. Vad gör man då?

Du kan använda dig av en mall som är 45 grader till exempel. Och sedan ställa in sågen på 20,5 grader.

• Gilla
Qvint
  • Laddar…
Båda era tips fungerade superbra, tack så jättemycket för hjälpen!

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.