Som rubriken lyder.. Ska bygga trädäck som blir ungefär 5.40 x 8.20. Är tänkt att det ska byggas på plint och INTE fästas i huset utan det blir nedgrävda plintar där också.
Ska byggas i 45x170 reglar som blir bärlina och det man skruvar trallen i också..
och trallen blir 28x120.
Mitt bekymmer är att jag får inte ihop matten med hur många plintar jag behöver.. :O
Tacksam för alla svar!
Ska byggas i 45x170 reglar som blir bärlina och det man skruvar trallen i också..
och trallen blir 28x120.
Mitt bekymmer är att jag får inte ihop matten med hur många plintar jag behöver.. :O
Tacksam för alla svar!
3 st rader ( 5,40 ) och första raden vid huset 0,4 -0,5 m ut från grund. Nästa 5 plint 2,1 m mellan ( 8,4 ) då blir det ett stadigt plan att gå på. vill du så kan du sätta ett vinkelspikbleck i grund/altan på ytterändarna, Varför så grova till att skruva trallen i , är det för höjdens skull eller , det ska vara 600 C/C för trallen och det man då brukar använda är 45X95. I ditt fall om du tycker det är klent, gå ner till 45X120 det räcker och blir över
Bilden visar hur det är tänkt, Trädäcket i rött, ramen och reglar. 45x170. I ett plan, ingen bärlina. Därav lite grövre material. Trallen kommer ligga horisontellt då måttet är ungefär 5,3m.
Inte skruvas i huset utan allt på plint.
Inte skruvas i huset utan allt på plint.
Hänger inte med på vad du menar.. Se mitt senaste svar..J jonaserik skrev:3 st rader ( 5,40 ) och första raden vid huset 0,4 -0,5 m ut från grund. Nästa 5 plint 2,1 m mellan ( 8,4 ) då blir det ett stadigt plan att gå på. vill du så kan du sätta ett vinkelspikbleck i grund/altan på ytterändarna, Varför så grova till att skruva trallen i , är det för höjdens skull eller , det ska vara 600 C/C för trallen och det man då brukar använda är 45X95. I ditt fall om du tycker det är klent, gå ner till 45X120 det räcker och blir över
Bra med info, din tanke inga bärlinor och överslag 600 C/C som är lite normalt, bara reglar ( 5,400 mm )rakt ut då blir det många plintar när det ska/bör vara 600 C/C för trallen. 8400/600 = 14 st + 1 st på slutet bärande reglar X 3 st plintar på varje Det blir många plintar då, mycket gräva, PS det finns som standard bara 5100 mm trall
Detta är inte min hemmaplan direkt.. Överslag?J jonaserik skrev:Bra med info, din tanke inga bärlinor och överslag 600 C/C som är lite normalt, bara reglar ( 5,400 mm )rakt ut då blir det många plintar när det ska/bör vara 600 C/C för trallen. 8400/600 = 14 st + 1 st på slutet bärande reglar X 3 st plintar på varje Det blir många plintar då, mycket gräva, PS det finns som standard bara 5100 mm trall
Japp C/C 600 mellan reglarna. Det ska även vara reglar mellan dem långa reglarna.
Har trall som är 5,4
Det är dom som normalt ligger som bärare av trallen ovanpå bärlinorna, som jag sa tidigare har du inga av dom så blir det många plintar eftersom C/C är 600 mm normalt för trall, kanske tänka om detta med bärlinor och överslag. 3 st bärlinor 8,4 m = 5 plint och reglar 45X95 över dom 600 C/C = ca 14 st. Tänk även på att du kanske vill sätta ytterbrädor för att få ett bra avslut ner mot mark, ska du ha räcke, blir det tänka till för infästning av stolpA Ante89 skrev:
Tack! Saken är att det kommer bli ganska nära mark, därför är valet såhär. Och göra förarbetet för å bygga på betongplattor finns det inte tid till..J jonaserik skrev:Det är dom som normalt ligger som bärare av trallen ovanpå bärlinorna, som jag sa tidigare har du inga av dom så blir det många plintar eftersom C/C är 600 mm normalt för trall, kanske tänka om detta med bärlinor och överslag. 3 st bärlinor 8,4 m = 5 plint och reglar 45X95 över dom 600 C/C = ca 14 st. Tänk även på att du kanske vill sätta ytterbrädor för att få ett bra avslut ner mot mark, ska du ha räcke, blir det tänka till för infästning av stolp
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Tack. Men har plintar som jag ska anväda.. och har inte gjort marken redo för att den ska stå på plattor.. Grusen som är där är som va under gamla trädäcket. som jag bara spridit ut någorlunda jämnt då det nya blir större.Johannes Carlsson skrev:
Eller du menar att man ska köra några plintar å några plattor?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Tänkte bara plattor, men det går ju att sätta plattor där plintarna inte räcker till. Plintar i så fall mot yttre kanten och plattor närmast huset
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Det är onödigt att göra som du beskriver, det räcker att bara skruva i sidan
Förstår att du har plintarna hemma men du måste verkligen gilla att gräva om du ska plinta på den där låga höjden.
Har det stått en altan där utan problem så ser jag inte varför du inte kör plattor istället.
Sälj plintarna, köp plattor, spara tid.
Har det stått en altan där utan problem så ser jag inte varför du inte kör plattor istället.
Sälj plintarna, köp plattor, spara tid.