sankaboy skrev:
Kom på att det måste bli rätt mycket extrajobb att låta nya gå upp på det gamla.
För man kan väll inte bara lägga takbjälkarna uppe på det befintliga takets råspont, utan man måste väll bryta upp taket så man kommer åt takstolarna, så man har något att fästa i som bär.
Jag skulle mäta ut var takbjälkarna går, och sen skruva de nya i de gamla rakt igenom råsponten.

sankaboy skrev:
Om man sätter nya taket kant i kant med det gamla, hur fäster man takbjälkarna då? Tar man bort plankan bakom takrännan så man kommer åt takstolarna vid takfoten eller sätter man upp en regel på ytterväggen under takfoten och fäster alla takbjälkar i den?
Regel på ytterväggen under takfoten och fästa bjälkarna i. Eventuellt kan man ju såga av gamla takfoten vid väggen för att få en snyggare övergång.

• Gilla
Pejoh86
  • Laddar…
Har hämtat ut ritningar och dokument från Stadsbyggnadsexdpeditionen och hittade ritningar samt beräkningar på grunden till nuvarande utbyggnad som jag har tänkt bygga på.

Har lite svårt att tyda beräkningarna, men någon här kanske kan tolka och berätta om nuvarande grunden klarar den extra belastning påbyggnaden skulle ge.
Balken 5-6 är under en liten balkong/altan och kommer således inte belasta något extra.

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
beräkning1.jpg
Skapa konto
beräkning2.png
Skapa konto

JKrister: Även om jag låter det nya taket gå upp en bit på det nuvarande så är det fortfarande ett skärmtak eller föreslår du att bygga ett sadeltak på utbyggnaden.
Om man bygger sadeltak, reglar man upp på samma sätt som ett platt pulpettak och sedan bygger takstolar som sadeltak över det?

Det som gör mig tveksamt till att dra taket en bit upp på det nuvarande är att det blir en smal bit (0,5m) av det gamla taket på varje sida om det nya vilket jag är lite tveksam till.

Redigerat:
Var bara tvungen att testa att rita in ett sadeltak istället. Tycker det ser rätt bra ut faktiskt.
Har ritat taket med 14 respektive 22 graders lutning.

Med 14 graders vinkel behöver jag inte göra något åt takluckan. Med 22 graders vinkel kan jag lika gärna gå upp till nock och behöver då göra om takluckan. Vinden skulle bli rätt mycket större om man bygger till nock.

Vad tycker ni?
Sedan gäller det att grunden klarar av vikten (Se förra inlägget).

14_grader-sadel.jpg
Skapa konto
14_grader-sadel2.jpg
Skapa konto
22_grader-sadel.jpg
Skapa konto

Redigerat:
peternicklas
Jag hade gått upp till nock. I vår kommun vill de att taklutningarna ska vara så lika som möjligt, vet inte varför. Du får ju även ett bra utrymme med högt sadeltak.Första förslaget hade jag aldrig gjort. För många ställe som kan läcka in vatten.

100 gånger snyggare med sadeltaket! Det andra ser ut som en typisk "ful utbyggnad". Inget illa ment, gillar bara inte den typen :)

Håller med om att första förslaget inte blir något bra, men när jag ändå hade ritat den så kunde jag lika gärna ta med den.

Jag gillar faktiskt nr 2 för att påbyggnaden inte ser allt för stor ut. Nr 3 gör att hela tillbyggnaden ser så mycket större ut, men arbetsmässigt gissar jag att det inte är någon skillnad.

I detaljplanen kan jag inte hitta något om att man bör försöka ha samma taklutning iallafall, men det kanske är kommunen som har svar på det.

Skulle jag låta taket gå upp till nock skulle vinden bli rätt mycket större, vilket inte gör mig något. 1/3 av vinden får inredas enligt detaljplan, vilket redan är gjort. Men blir vinden större så kan jag inreda mer. :-)

Rent praktiskt med tanke på spannet för takstolarna på tillbyggnaden. Gör man bäst i att lägga reglar från nuvarande takfot ut mot nya ytterväggen och sedan bygga takstolar tvärs uppe på det för att få till ett sadeltak?

Kom på att jag har inte angivit yttermåtten på huset så här kommer de inkl. ändring där taket går till nock. (Klick på bilden för att förstora så man ser måtten)

sadel-dim.jpg
Skapa konto

Efter lite jämförande och funderande så tycker jag att alternativet med sadeltak som går till nuvarande nock blir snyggast.

Något jag inte har tänkt på är att man behöver ju inte låta nuvarande vinden gå ut i tillbyggnaden utan man skulle kunna använda takhöjden till att göra ett loft på halva delen och ett rum med dörr under där familjens tillökning kan få ett rum. (Väntar tvillingar)

Vad tror ni tid och prismässigt att bygga pulpettak från takfot och ut respektive sadel till nock. Hur mycket kan det skilja?
Är inne på att låta någon bygga påbyggnaden som ett regntätt skal och att jag sedan när jag har tid över isolerar och fixar insida. Tillökningen behöver antagligen inte rummet förrän om 2-3 år.

Alt 2 på sista bilden ser bra ut.

Nu har jag skissat på en konstruktion där jag skulle kunna få väldigt bra takhöjd i påbyggnaden om jag väljer sadeltak.

Har jag tänkt rätt?
Är det så här man gör eller hur löser man det?
Hur gör man när man ska ha ca 30cm isolering sedan i taket?
Isolering mellan taksolarna går bra men kan man ha det mellan takåsarna också och få det att bli bra?

Takåstak.jpg
Skapa konto
Takåstak2.jpg
Skapa konto

Kom på att det ska vara några kortlingar mellan reglarna i ytterväggen och sedan har jag inte ritat med några öppningar för fönster med dess avlastare osv. Men frågan handlar mest om typen av takstolar/takåsar. Men påpekan om detaljer tar jag gärna emot också. Kanske något jag inte har tänkt på.

Redigerat:
Verkar som att jag inte kommer längre här.

Var kan jag få svar på mina frågor om konstruktion så jag kan börja rita på en planlösning?
Behöver ju veta om man kan göra som jag har tänkt så jag får fri takhöjd eller om jag måste använda traditionella takstolar.

Vad är det för typ av takstolar i äldre delen av huset? Gavelväggen borde klara belastningen, men frågan är om gamla taket gör det.

Så här ser det ut på ritningarna. En ramtakstol skulle jag gissa.

Takstolar.png
Skapa konto

Jag skulle valt att ha en takstol vilande på den nya väggen istället för alla stående pelare på gamla husetstak. Då kommer inte gamla huset belastas med mer än tidigare.

Kanske otydligt ritat men jag tänkte mig takåsar mellan nya och gamla ytterväggen för att få takhöjd och men att man låter de gå vidare fram till befintligt tak.
Skulle man använda tex ramtakstolar på tillbyggnaden så behöver man ändå fortsätta in på befintligt tak med mindre och mindre takstolar.
Jag ser ingen skillnad. Med sadeltak vet jag inte hur man ska kunna låta bli att belasta nuvarande takstolar mer eller mindre.

Det går nog fint. Min tanke var bara att med den designen belastas gamla huset med drygt hälften av nya taket. Ställer man en ramtakstol i skarven men på nya väggarna belastas bara gamla taket med den del av nya taket som är precis ovanför (en last gamla huset redan burit)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.