Jag är nybörjar så jag börjar med att be om ursäkt om det kan låta som dumma frågor.

Jag skulle vilja bygga en egen stol av stål men iom att jag bor i en lägenhet så blir det svårt att svetsa.
Då undrar jag om man skulle kunna använda fyrkantsstål rör som man kapar och sedan borra och skruva fast dem i varandra. Skulle det fungera?

Om inte, har ni något förslag på hur man skulle kunna göra om man ej kan svetsa?

Düsseldorff
Problemet är alltså att du bor i lägenhet? Svetsa ihop stolen ute på gården.

Limma

Jag tror att det blir svårt att få till hållbara skruvförband. Mycket lättare att få det stabilt genom att svetsa. Känner du ingen som kan hjälpa dig att svetsa?

Man blir hur som väldigt begränsad om man ska skuva, det är svårt med vinklar och många vassa hörn och raka former. Blir också ganska tråkigt att kapa med bågfil efter ett tag (efter halva andra snittet ungefär, speciellt om man inte har ordentliga sätt att spänna fast delarna)
Lättast är nog att kolla om du har någon i närheten med iaf en vinkelslip och en svets av enklaste modell. Gärna en platt yta att vara på.
I min värld är det iaf sånt man har hemma om man bor i hus men har lärt mig att man kan ha andra intressen också.... tydligen....

Kanske tom någon här som kan ställa upp, men du får ha en bra plan. Som första projekt är nog en stol ett ganska långt projekt om det ska bli bra, inget man smäller ihop på en eftermiddag eller helg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.