Grannens Häck
Tänkte köpa en byggbod och sätta på ett sadeltak. Blir mer kosmetiskt eftersom bodens tak redan är tätt.

Hur svårt är det att göra egna takstolar för detta?

Ska vara tegelpannor uppe på tänker jag mig

Det är inte svårt att slå ihop takstolar, men det är inte alls säkert att du får göra det själv om du frågar kommunens bygglovsavdelning.

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Grannens Häck
Rejäl skrev:
Här har du lite hjälp men i och med att du bara kommer att ha ca 2.5m i spännvid på takstolen så behövs inga uträkningar utan du kan bygga med 45x120 virke förslagsvis..

[länk]
Tack

Bredden på boden är 2.9m längd 8.4m.

P
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Tack

Bredden på boden är 2.9m längd 8.4m.
Ok 2.9m är ingen spännvid att tala om😉

Grannens Häck
Jag tänkte nåt sånt här för att ha åtkomst till det platta taket på boden eftersom det är det vädertäta mot yttre världen.

• En skiss av en byggnad med ett enkelt sadeltak över en rektangulär struktur, troligtvis en bod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Jag tänkte nåt sånt här för att ha åtkomst till det platta taket på boden eftersom det är det vädertäta mot yttre världen.
Ja det går bara viktigt att förankra takstolen ordentligt vid anlaget där den landar på det gamla taket, tillverka en kil samt ordentliga vinklar med ankarskruv..
Det du får undersöka är att du har bärighet under takstolen så att den inte sjunker ned vid belastning..

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.