8 058 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Bygga skjutdörr - snedtak
Hallå,
Förvaring i snedtak, tänkte bygga egna skjutdörrar med MDF bredvid respektive takfönster.
Måtten på ena sidan är höjd 160cm och bredd 130 cm. Tänkte köra en hafa skjutdörrsbeslag K30, funkar den? Hur lång är den skenan?
Om jag ska köra två dörrar på 65 cm.
Eller är det någon som har en bättre ide?
Den andra delen är 170cm bred och 160cm hög. Rädd att K30 skenan är för kort, någon som vet? Här tänkte jag också köra två dörrar lika stora, alltså 85cm breda. Är det så man gör?
Vilken tjocklek ska jag ha på MDF:en?
Tänkte måla mdf:en vit sen, hur gör jag det snyggast, vilken färg?
Sen skulle jag vilja täcka in takskenan med en låda och måla den vit, går det att göra på något snyggt sett?
Tacksam på svar på mina funderingar ovan.
Kan tänka mig att det är en del som har fixat skjutdörrar och har erfarenhet.
Mvh
Tommie
Förvaring i snedtak, tänkte bygga egna skjutdörrar med MDF bredvid respektive takfönster.
Måtten på ena sidan är höjd 160cm och bredd 130 cm. Tänkte köra en hafa skjutdörrsbeslag K30, funkar den? Hur lång är den skenan?
Om jag ska köra två dörrar på 65 cm.
Eller är det någon som har en bättre ide?
Den andra delen är 170cm bred och 160cm hög. Rädd att K30 skenan är för kort, någon som vet? Här tänkte jag också köra två dörrar lika stora, alltså 85cm breda. Är det så man gör?
Vilken tjocklek ska jag ha på MDF:en?
Tänkte måla mdf:en vit sen, hur gör jag det snyggast, vilken färg?
Sen skulle jag vilja täcka in takskenan med en låda och måla den vit, går det att göra på något snyggt sett?
Tacksam på svar på mina funderingar ovan.
Kan tänka mig att det är en del som har fixat skjutdörrar och har erfarenhet.
Mvh
Tommie
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Gjorde skjutdörar i förra huset med Elfas skenor och hjul. Skenorna kan måttbeställas. De fyra dörrarna gjordes av 12 mm spånskiva c:a 200x90 cm och blev väldigt tunga när de slog i ändlägena. De blev svajiga och böjda pga en trälist som krympte. M.a.o. är spånskiva inget bra materialval för skjutdörrar. MDF är ju ännu tyngre, men dina luckor blir ju mindre. Ett tunt men starkt skivmaterial med en stadgande metallprofilram vore bäst till luckorna, men då kan man ju gå och köpa måttbeställda på en gång. Det går säkert att nå acceptabelt resultat med ett hemmabygge om man är noggrann. Lycka till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga skjutdörr - förslag på lösning
Fönster & Dörrar -
Bygga garderobsvägg med Ikea-skjutdörrar
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga superlåga skjutdörrar 100-120cm höga x 140cm breda
Hemma hos -
Bygga egna skjutdörrar - var hittar jag prylarna som behövs?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga själv - Ekfanérade skjutdörrar
Inredning