Hej!

Jag ska fälla en ca 15 meter hög björk på min gård och tänkte bygga en sandlåda till lillen av den.

Min plan är att kapa fyra lika långa bitar och sedan gräva ner dem lite i marken och fästa dem i varandra med någon variant av knuttimring. Där sandlådan ska stå tänkte jag ta bort gräset och lägga en fiberduk först.

Jag har inte så stor erfarenhet av liknande projekt så jag tar gärna emot tips.

Eftersom jag inte gör plankor behöver väl inte virket torka?
Behöver man behandla trädet på något sätt?

Hälsningar
Kristoffer
 
rösen skrev:
Hej!

Jag ska fälla en ca 15 meter hög björk på min gård och tänkte bygga en sandlåda till lillen av den.

Min plan är att kapa fyra lika långa bitar och sedan gräva ner dem lite i marken och fästa dem i varandra med någon variant av knuttimring. Där sandlådan ska stå tänkte jag ta bort gräset och lägga en fiberduk först.

Jag har inte så stor erfarenhet av liknande projekt så jag tar gärna emot tips.

Eftersom jag inte gör plankor behöver väl inte virket torka?
Behöver man behandla trädet på något sätt?

Hälsningar
Kristoffer
Tja, om du bara skall ha sandlådan i ett par månader går det väl bra ;) . Björk ruttnar tämligen omgående i det skicket och det finns inget att skydda det med heller.
 
Hoppsan, jag tänkte att den i alla fall skulle hålla i flera år. Tur att jag frågde först! Tack för ditt svar!

Så om jag fäller den är det lika bra att mata braskaminen med den? Någon som har tips på något annat jag skulle kunna göra med den?
 
Björk är fint möbelvirke, men den brinner fint också. Tänk på att veden ska torka ordentligt, bra tork nu i vårsolen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.