T Toogoodtobetrue skrev:
Jovisst, men inte om person 2 har betalningsanmärkningar, skuldsaldo och ingen inkomst.

Gör jag sbabs (jag vet att SBAB inte ger byggkreditiv) kalkyl får jag låna snudd på 3 miljoner om jag kryssar i ensamstående och 500 i kontantinsats. Kryssar jag i att jag är gift får jag låna drygt 1.7 miljoner.
Tänk dig för är mitt råd i all välmening, om du/ni måste "lura" banken för att få lån så är risken att ni lurar er själva och helt enkelt inte har råd. Om ni inte får lån med alla papper på bordet så är det en varningsklocka, och min bestämda uppfattning är att får man inte låna av bank så har man inte råd helt enkelt, och risken att detta kan sluta illa om en av er redan har svårt med ekonomin är stor utifrån den infon vi har.

Bra tips i tidigare inlägg, nybygge kostar ofta mycket mer än vad gemene man tror (jag vet har precis byggt nytt). Grundtips ta det ni estimerar i kostnad och lägg på 10% så kommer ni nära sanningen.

Detta kan andra bättre, men vad händer om ni skiljer er och du står för allt?

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Tänk dig för är mitt råd i all välmening, om du/ni måste "lura" banken för att få lån så är risken att ni lurar er själva och helt enkelt inte har råd. Om ni inte får lån med alla papper på bordet så är det en varningsklocka, och min bestämda uppfattning är att får man inte låna av bank så har man inte råd helt enkelt, och risken att detta kan sluta illa om en av er redan har svårt med ekonomin är stor utifrån den infon vi har.

Bra tips i tidigare inlägg, nybygge kostar ofta mycket mer än vad gemene man tror (jag vet har precis byggt nytt). Grundtips ta det ni estimerar i kostnad och lägg på 10% så kommer ni nära sanningen.

Att budget ska avvika så mycket som 10% vid byggnation håller jag inte med om, vår slutsumma avvek 1% från budget.

Allt hänger på hur nogrann man är vid budgetering, hur hårt man faktiskt håller sig till budget och inte gör en massa tillval, vilken entreprenadform man väljer samt givetvis en gnutta tur.

• Gilla
Toogoodtobetrue
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:

Nä, jag har inte för avsikt att överbelåna mig. Och har även betänkligheter när det gäller att stå helt själv på huskontrakt och lån utan att blanda in någon form av äktenskapsförord om det blir stora belopp. Och det blir förmodligen inte ett nybygge. Slut på den drömmen.

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Att budget ska avvika så mycket som 10% vid byggnation håller jag inte med om, vår slutsumma avvek 1% från budget.

Allt hänger på hur nogrann man är vid budgetering, hur hårt man faktiskt håller sig till budget och inte gör en massa tillval, vilken entreprenadform man väljer samt givetvis en gnutta tur.
Absolut, håller med. Gör man bra budget och inte frestas att välja till massor så bör man hamna nära. Tror dock många inte riktigt vet alla kostnader och vad det kostar att ställa ordning tomt osv. 1% är respekt, och det är lättare att räkna på nytt än på att renovera eftersom man inte vet vad som är dolt på gammalt. Att hålla budget är lika kul som att gå på krogen och säga innan, jag tar bara två öl. det blir lätt a va f*n jag tar en till när man känner sig stark. och det är väl ok så länge man har råd är min poäng så att man klara baksmällan.

T Toogoodtobetrue skrev:
Nä, jag har inte för avsikt att överbelåna mig. Och har även betänkligheter när det gäller att stå helt själv på huskontrakt och lån utan att blanda in någon form av äktenskapsförord om det blir stora belopp. Och det blir förmodligen inte ett nybygge. Slut på den drömmen.
Ge inte upp den drömmen, tror att det är ett rimligt projekt som skulle kunna kombineras med någon form av skuldsanering/nystart på din partners ekonomi med. Det blir svårt att rodda banklån och bygge med endast en kreditvärdig person. Att slippa oroa sig för ekonomiska hinder, skulder och annat bör väl även förbättra vardagen för er som familj med? Jag tror att med planering och målmedvetenhet så kan ni bygga om 3-5 år, vad är det i tid?
Om du orkar/vill vara mer transparent kring inkomster och utgifter i hushållet så tror jag att du får vettig hjälp här i ekonomiforumet kring taktik och planering. Ge inte upp husbyggardrömmen (om du inte verkligen vill då ;))

/Bygger hus och längtat i 10 år

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
G Gullebrand skrev:
Ge inte upp den drömmen, tror att det är ett rimligt projekt som skulle kunna kombineras med någon form av skuldsanering/nystart på din partners ekonomi med. Det blir svårt att rodda banklån och bygge med endast en kreditvärdig person. Att slippa oroa sig för ekonomiska hinder, skulder och annat bör väl även förbättra vardagen för er som familj med? Jag tror att med planering och målmedvetenhet så kan ni bygga om 3-5 år, vad är det i tid?
Om du orkar/vill vara mer transparent kring inkomster och utgifter i hushållet så tror jag att du får vettig hjälp här i ekonomiforumet kring taktik och planering. Ge inte upp husbyggardrömmen (om du inte verkligen vill då ;))

Vi vill nog bara flytta en gång till nu och det inom 3 år till ett ställe vi vill bo på tills sonen gått klart skolan iallafall. Det får räcka med ett skolbyte. Sen har vi inte helt samma önskemål, så vi måste jobba på den biten.

Vill tyvärr inte outa mer om ekonomin. Vi har ju naturligtvis en anledning till att vi inte kan flytta förrän om två år och att vi åtminstone i dagsläget tror oss veta vilka förutsättningar vi kommer att ha då.

Finns det någon möjlighet att ordna arbete där ni bor och låta bli att flytta?

S
Kan man inte göra en bodelning? Då borde din ekonomi bli åtskild från din mans ekonomi.
Jag tycker du gör rätt i att drömma och kalkylera. Det finns en bra app som heter byggkalkyl som är gratis, den använde jag hela mitt bygge.
Bygger du nytt slipper du amorteringskravet via SBAB under de 5 första åren. Dock är ju risken att man blir inlåst i boendet på grund av det.. ..

H heimlaga skrev:
Finns det någon möjlighet att ordna arbete där ni bor och låta bli att flytta?
Nej. Vi tog en chansning och flyttade och jag bytte jobb och bransch för tre år sedan men jag längtade tillbaka för mycket och är nu tillbaka på mitt gamla jobb. Finns inga jobb i min bransch här och även om jag skulle lyckas få ett jobb i fel bransch igen skiljer det sig för mycket i lön.

S Shiraz skrev:
Kan man inte göra en bodelning? Då borde din ekonomi bli åtskild från din mans ekonomi.
Jag tycker du gör rätt i att drömma och kalkylera. Det finns en bra app som heter byggkalkyl som är gratis, den använde jag hela mitt bygge.
Bygger du nytt slipper du amorteringskravet via SBAB under de 5 första åren. Dock är ju risken att man blir inlåst i boendet på grund av det.. ..
Vet inte hur bodelning i äktenskap fungerar men har svårt att se att det påverkar framåt i tiden?

S Shiraz skrev:
Verkar som det kvittar... [länk]
Jag fattar inte riktigt, men känns inte som en bodelning i äktenskapet skulle tillföra något i min bolånekalkyl.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
S
T Toogoodtobetrue skrev:
Jag fattar inte riktigt, men känns inte som en bodelning i äktenskapet skulle tillföra något i min bolånekalkyl.
Min tanke är att man delar solidariskt skulder i äktenskap. Om du har bodelning så kan du säga att ni inte har blandad ekonomi. Alltså ni är gifta men står på egna ekonomiska ben.

S Shiraz skrev:
Min tanke är att man delar solidariskt skulder i äktenskap. Om du har bodelning så kan du säga att ni inte har blandad ekonomi. Alltså ni är gifta men står på egna ekonomiska ben.

Nej, man delar inte solidariskt på skulder när man är gift. Men om vi skulle genomföra en bodelning innebär det ju att vi fördelar de tillgångar och skulder som vi har nu lika. Dvs jag går back och han går plus. Om jag då vill köpa ett hus kommer jag att ha mindre kontantinsats (för om jag har fördelat mina tillgångar till maken kommer de gå till hans skulder) och banken räknar fortfarande på att jag ska försörja honom i kalkylen. Det går ju inte att skriva bort försörjningsplikt.?Så fattar inte varför vi skulle göra så?
Bodelning är väl inget man kan ”ha” utan något man gör för att fördela tillgångar vid en given tidpunkt. Det omfattar ju inte eventuella framtida tillgångar och skulder?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
G Gullebrand skrev:

Kommer ju självklart fortsätta drömma, titta på tomter och husmodellen och göra kalkyler. En vacker dag kanske det funkar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.