Hej!
Har en lada som jag vill få in lite ljus till och tänkte ersätta skivorna som täcker idag och bygga fönster. Min tanke är att göra egna i samma form som finns. Vad tänker ni?
Träslag etc?
Skära ut i skiv form och lima ihop till rätt tjocklek eller hur hade ni gått tillväga?

• Vit lada med röda dörrar och skivor, plats för fönster. Grönt gräs och grusväg i förgrunden, trädtäckta kullar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit lada med röda skivor fästa på fasaden där fönster planeras att byggas för mer ljusinsläpp.
    Skapa konto
  • Rödvit lada med täckta fönsteröppningar och sliten fasad, omgärdad av grönska.
    Skapa konto
  • Fönsterformad nisch i ladans vägg, täckt med träskiva och omgiven av sprucken puts, olika material och verktyg runtom.
    Skapa konto
  • En gammal ladugårdsvägg med en bågformad nisch och en trädörr, omgiven av murbruk och några träplankor lutade mot väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ja det där var ju en tråkig lösning, satt antagligen spröjsade i gjutjärn inmurat förr? Skulle väl gå att få svetsat på ngn verkstad.

H hapazard skrev:
Ja det där var ju en tråkig lösning, satt antagligen spröjsade i gjutjärn inmurat förr? Skulle väl gå att få svetsat på ngn verkstad.
Ja det hade varit trevligt, men låter dyrt?
Göra egna i trä är kanske billigare.

Mät hålen och leta på nätet efter begagnade gjutjärnsfönster.
Garanterat någon standardstorlek som finns fler av.
/W

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mät hålen och leta på nätet efter begagnade gjutjärnsfönster.
Garanterat någon standardstorlek som finns fler av.
/W
Ah smart. Förutom blocket och Facebook marketplace vad finns det mer?

Hur fäster man förresten glaset i metallbågar traditionellt? Stift som i trä funkar ju inte...

H hapazard skrev:
Hur fäster man förresten glaset i metallbågar traditionellt? Stift som i trä funkar ju inte...
Tänkte samma sak. Jag har hittat lite metallbågar online nu men tänkte precis den tanken, hur lägger man glas i dem och hur fäster man dem, känns som det är smidigare att jobba med trä bågar.

Daniel_N la upp ett exempel på fönsterbygge i trä någon gång i år men jag hittar det inte och hinner inte leta vidare just nu.

G Gårdsdrömmar87 skrev:
Ah smart. Förutom blocket och Facebook marketplace vad finns det mer?
Loppisar, "Spiken i kistan", byggnadsvårdsbutiker. De vet hur man fäster glaset. Inte uppvärmt=gjutjärnsfönster, uppvärmt=träbågar.
/W

G Gårdsdrömmar87 skrev:
Tänkte samma sak. Jag har hittat lite metallbågar online nu men tänkte precis den tanken, hur lägger man glas i dem och hur fäster man dem, känns som det är smidigare att jobba med trä bågar.
"Glas monteras med lämplig svart fogmassa."

https://qvesarum.se/products/gjutjarnsfonster-oppningsbart-640x1190

Verkar trovärdigt, tycker jag.

• Gilla
Gårdsdrömmar87
  • Laddar…
W Weimik skrev:
"Glas monteras med lämplig svart fogmassa."

[länk]

Verkar trovärdigt, tycker jag.
Jo, men hur gjorde man förr (eller om man vill vara traditionell)

• Gilla
Gårdsdrömmar87
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jo, men hur gjorde man förr (eller om man vill vara traditionell)
Har endast kännedom om ett enda mtrl för att "fästa"/täta rutor - linoljekitt.
Innan dess satte man rutorna i sågade spår (träbågar såklart).
För metall så används väl ibland gjutna kanter/piggar, eller plåtvik där plåt använts. Oavsett så behövs ngt mer för att hålla glasen på plats. Kan inte komma på ngt annat vattenfast än linoljekitt.
I den mån metallbågar använts innan linoljekittet var uppfunnet (eller känt på våra breddgrader) så var de nog öppna, dvs inga glas.

• Gilla
Gårdsdrömmar87
  • Laddar…
RoTe
Han har man följt länge 😀

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.