På tomten finns en mindre skog med en imponerande produktion av löv, spritt i ett tjockt lager.
Där skulle kunna vara en fin dunge men just nu är där bara skräpigt.
Sly och diverse dumpat avfall.
Jag tänker att bygga en rätt rejäl "låda" av tryckt virke, hitta nån isolering på bygghandeln och sätta på insidan.
Bygga någon form av väderbeständigt tak...
Det finns säkert andra som gjort liknande! Vad är den mest produktiva och effektiva komposten man kan bygga?
Mest frågor har jag om isoleringen och om locket.
Jag tänker att bygga en rätt rejäl "låda" av tryckt virke, hitta nån isolering på bygghandeln och sätta på insidan.
Det finns säkert andra som gjort liknande! Vad är den mest produktiva och effektiva komposten man kan bygga?
Har gått i likande tankar, har ett stort tak av kanalplast som är dags att byta, funderar på att använda det som både isolering och skydd mellan trä och kompost. Möjligen får man måla/täcka om man bygger med ljusinsläpp.
Borde gå att få gratis. Någon som provat?
Borde gå att få gratis. Någon som provat?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
En roterande varmkompost är väl effektivast, men kanske svårt att få till volymen om man vill hantera mer än köksavfall.
Misstänker att man får snabbare kompostering av löven om man finfördelar dem först, såg ett klipp på en som hade löven i en tunna och stoppade ner häcktrimmern för att finfördela dem och minska volymen.
Misstänker att man får snabbare kompostering av löven om man finfördelar dem först, såg ett klipp på en som hade löven i en tunna och stoppade ner häcktrimmern för att finfördela dem och minska volymen.
Under 20 års tid hade jag ett enormt fläktgaller på ungefär 2 m diameter. Samt en plasttunna med massa borrade hål. I plastunnan komposterades det lite fortare. Och sedan åkte det över i den stora. Dög hur bra,som helstC Civilpolisen skrev:På tomten finns en mindre skog med en imponerande produktion av löv, spritt i ett tjockt lager.
Det snabbaste är att kunna vända/lufta komposten och troligen tillsätta något kväverikt.
Bäst för träden är att låta det ligga.
Om jag skulle kompostera större mängder löv skulle jag göra ringar av nät, enkelt att fylla och tömma och det blir inte en kompakt packad klump.
Hade jag bråttom skulle jag köra vanliga varmkomposter och lövet varvat med hästgödsel och träflis.
Bäst för träden är att låta det ligga.
Om jag skulle kompostera större mängder löv skulle jag göra ringar av nät, enkelt att fylla och tömma och det blir inte en kompakt packad klump.
Hade jag bråttom skulle jag köra vanliga varmkomposter och lövet varvat med hästgödsel och träflis.
Tack för ditt svar! Det tåls att beakta!
Du vet inte, men jag berättar.
Där är en extrem överproduktion av löv vilket har resulterat i drivor av organiskt material invid huset, garaget, vid jordkällaren och på resten av den delen av tomten.
Det är för mycket natur, helt enkelt!
Träden växer med raketfart, så där behövs verkligen ingen näring eller extra gödsel!
Tvärt om! Bromsmedicin vore önskvärt!
Du vet inte, men jag berättar.
Där är en extrem överproduktion av löv vilket har resulterat i drivor av organiskt material invid huset, garaget, vid jordkällaren och på resten av den delen av tomten.
Det är för mycket natur, helt enkelt!
Träden växer med raketfart, så där behövs verkligen ingen näring eller extra gödsel!
Tvärt om! Bromsmedicin vore önskvärt!
Jag byggde en sån här som finns i Uppsala botaniska, fast jag byggde med tra fack. Jag tycker det funkar jättebra med flera fack för komposten.
Min kompost består av 3 stora fack. Första facket samlar jag I hela sommaren. Nästa vår vänder jag komposten och flyttar till fack 2. Så forts sätter jag 2an läggs 3an , året därpå har perfekt kompostera i 3an. Detta rullar på hela tiden år efter år, jag har inget tak utan vattnar min kompost så den inte torkar ut.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga ut hus från 1800-talet - hjälp oss göra det rätt!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är det här rätt uppsättning för att bygga ett system med egen brunn?
Vatten & Avlopp -
Byggaren förstörde tillgängligheten och kräver extra betalt
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Bygga växthus - välj rätt konstruktion, storlek & placering
Artikelkommentarer -
har man rätt till betald jurist även mot storföretag utöver vägbyggare?
Juridik