7 801 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Bygga ram till fönster
Hej,
Jag ska ta ner befintliga salningar (?) runt fönstren. Det sitter som en trälåda på insidan av fönstret och dessa ska bytas.
Måttet på fönsterna är 130x120.
jag tänker att jag tillverkar en ny låda av planhyvlat virke. Kanske 21x140 eller likande dimension. Jag gerar hörnen och limmar med PU. Eventuellt förstärker jag hörnen med tunna långa skruv.
vad använder jag för att spänna ihop ramen/virket. När jag arbetat med mindre ramar har jag använt ramspännare för någon hundralapp från Biltema men vad använder jag när jag ska jobba med 120x130cm?
Jag ska ta ner befintliga salningar (?) runt fönstren. Det sitter som en trälåda på insidan av fönstret och dessa ska bytas.
Måttet på fönsterna är 130x120.
jag tänker att jag tillverkar en ny låda av planhyvlat virke. Kanske 21x140 eller likande dimension. Jag gerar hörnen och limmar med PU. Eventuellt förstärker jag hörnen med tunna långa skruv.
vad använder jag för att spänna ihop ramen/virket. När jag arbetat med mindre ramar har jag använt ramspännare för någon hundralapp från Biltema men vad använder jag när jag ska jobba med 120x130cm?
Hej
Ja, salningar är rätt men även fönstersmyg.
Ber om ursäkt men får en känsla av att du överkomplicerar det hela lite men du kanske har bra skäl att tänka bygga som du gör.
Här är en länk till en kort film som visar hur man också kan göra:
Lycka till!
//Ronnie
Ja, salningar är rätt men även fönstersmyg.
Ber om ursäkt men får en känsla av att du överkomplicerar det hela lite men du kanske har bra skäl att tänka bygga som du gör.
Här är en länk till en kort film som visar hur man också kan göra:
Lycka till!
//Ronnie
Dock ska jag inte ha fönsterbräda utan jag ska bara ha en ”låda” och sätta in i fönstersmygen. Lådan sticker ut 3-4 cm från gipset in i rummet, dvs inget foder.
kräver väl att jag är noggrannare vid tillsägningen av gipset. Kommer nog köra en mjukfog mellan trä och gips.
tycker du inte jag ska gera hörnen på lådan. Dessa kommer ju vara synliga.
kräver väl att jag är noggrannare vid tillsägningen av gipset. Kommer nog köra en mjukfog mellan trä och gips.
tycker du inte jag ska gera hörnen på lådan. Dessa kommer ju vara synliga.
Klicka här för att svara