Jag har tagit bort golvet i källaren och är precis på gång att lägga ner en slinga med 58mm dräneringsslang för att suga radon med men då slog det mig att jag inte riktigt tänkt igenom hur jag ska koppla den mot fläkt.

Hur går jag lämpligast från dräneringsslang till spiro så jag kan koppla den på typ en Östberg 125mm fläkt och suga ut skiten? Jag hade tänkt gå över till 50mm avloppsrör innan jag går upp ur plattan och sen stega mig vidare på något sätt.

Ska du verkligen gå från 90mm dränslang till 50mm avloppsrör? Risken är ju att det blir ett rejält tryckfall. Om fläkten är 125mm så vore det dumt att gå ner innan du verkligen måste.

Du kan ju alltid använda gummiövergångar för att gå mellan spiro och tex avloppsrör, tex denna: https://markgrossen.se/ror-slang/gu...ing/?attribute_spannvidd=120-143mm+/+98-110mm

Den skulle gå på 125 spiro och 110 avlopp på andra änden. Den skulle gå direkt på denna https://markgrossen.se/dranering/draneringsror-slang/overgang-90-110mm-svart/ som i andra änden har 90-anslutning mot slang (vilket ditt dränrör borde vara?)

J jishi skrev:
Ska du verkligen gå från 90mm dränslang till 50mm avloppsrör? Risken är ju att det blir ett rejält tryckfall. Om fläkten är 125mm så vore det dumt att gå ner innan du verkligen måste.
50/58mm dräneringsslang. Mest därför jag tänkte gå till 50mm avloppsrör för där har jag hittat en muff med rätt storlek.

Ska kolla gummiövergången till 125mm spiro, tack för tipset.

Ja, 58mm blir ju helt klart knepigare. Hittar övergång från 58->92mm, som skulle gå att kombinera med en 90->110 övergång men du behöver en stump 90mm slang då.

Du får kanske leta bland gumminipplar som brukar ha lite olika storleksövergångar, kanske denna https://www.bauhaus.se/gumminippel-purus-kombi-64-58-50-40mm#go-to-pdf. Men hade ändå inte kört 50-avloppsrör, utan kanske 75. Ju mindre tryckfall du har fram till dräneringsröret, desto lägre fart borde du kunna köra på fläkten.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
J jishi skrev:
Ja, 58mm blir ju helt klart knepigare. Hittar övergång från 58->92mm, som skulle gå att kombinera med en 90->110 övergång men du behöver en stump 90mm slang då.

Du får kanske leta bland gumminipplar som brukar ha lite olika storleksövergångar, kanske denna [länk]. Men hade ändå inte kört 50-avloppsrör, utan kanske 75. Ju mindre tryckfall du har fram till dräneringsröret, desto lägre fart borde du kunna köra på fläkten.
Tror röret är 50mm innerdiameter så det kanske funkar med en sån här: https://www.bauhaus.se/gumminippel-purus-kombi-75-50-50-40mm

Har två slingor så jag kan grena in 2x75 i en 110a och sen till 125mm spiro.

Ja, det kan funka. Såg också att det finns 58mm styva rör som borde passa på skarvdon för slangen men vet inte riktigt om det hjälper i det här fallet.

Enda nackdelen med invändig gumminippel är att du får svårare att fixera det. Med en utanpåliggande kan du bara sätta på en slangklämma för att dra åt det lite så den inte glider av. Men om det inte kan röra på sig så spelar det kanske ingen roll.

Håller på att planera typ exakt samma jobb.. hur löste du det?

D
P pjkw skrev:
Håller på att planera typ exakt samma jobb.. hur löste du det?
Vi har en delad krypgrund så jag behövde göra en lösning med två pipor. Jag tog en 125 mm spirodel med en 100 mm T-koppling och i en ände en böj med avsmalning fr 125->100. I den andra änden sitter 125 mm Östbergfläkten (EC). Kopplingen mellan 100mm spiro och de båda dränslangarna som går in i krypgrunden var inte så svår eftersom jag körde med 100mm dränslangar. Biltema har (hade?) 100mm dränslang, orange. Poängen med att ha 2 st 100 mm till en 125 mm var just att det skulle bli lämpligt eftersom det blir ungefär samma totalarea på 2 st 100 som i 1 st 125.

D datja skrev:
Vi har en delad krypgrund så jag behövde göra en lösning med två pipor. Jag tog en 125 mm spirodel med en 100 mm T-koppling och i en ände en böj med avsmalning fr 125->100. I den andra änden sitter 125 mm Östbergfläkten (EC). Kopplingen mellan 100mm spiro och de båda dränslangarna som går in i krypgrunden var inte så svår eftersom jag körde med 100mm dränslangar. Biltema har (hade?) 100mm dränslang, orange. Poängen med att ha 2 st 100 mm till en 125 mm var just att det skulle bli lämpligt eftersom det blir ungefär samma totalarea på 2 st 100 som i 1 st 125.
Tack för svar, tyvärr är det just att jag vill ha smalare (50-60mm) som ställer till det.. har begränsad bygghöjd nämnligen.

Har du kunnat mäta något resultat?

P pjkw skrev:
Tack för svar, tyvärr är det just att jag vill ha smalare (50-60mm) som ställer till det.. har begränsad bygghöjd nämnligen.

Kolla efter rör och rördelar till centraldammsugare. Dom är (bland annat) 50mm. Finns övergångar från detta till normala ventilationsdimensioner.

P pjkw skrev:

Jag har 2st 54mm dräneringsslang under plattan, går över till 50mm avloppsrör, ihop till 75 och sen in i en radonfläkt och ut.

J jhall skrev:
Jag har 2st 54mm dräneringsslang under plattan, går över till 50mm avloppsrör, ihop till 75 och sen in i en radonfläkt och ut.
Hur ser kopplingen dräneringsslang -> avloppsrör ut, var köpte du dräneringsslangen (tycker bara jag hittar 60mm+ att köpa) och har du kunnat mäta något resultat?

D
  • Gilla
jhall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.