5 148 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Bygga platsbyggd säng och garderob i barnrum, vad tänka på?
Om ett tag får vi tillgång till vårt nya hus, och jag har planer på att göra en platsbyggd säng, garderob och bokhylla till min dotters rum. Detta är första gången jag jobbar med något platsbyggt, eller snickeri för den delen, så jag tar tacksamt emot era råd och tankar. Jag har hur som ett par konkreta frågor.
Detta är min övergripande plan.
Bygga upp stommen i 45x70 reglar, som jag fäster i vägg och tak. För att inte förstöra golvet så tänker jag att reglarna ligger mot golvet med någon duk emellan för att minska gnissel.
MDF-skivorna tänker jag att jag sågar med cirkelsågen. Antar jag skruvar upp skivorna först innan jag sågar upp hålet för sängen, bokhyllan och garderoben? Så att jag kan se att allt blir rakt med laser i rummet?
Sen har jag förstått att man vill runda kanterna något för att färgen ska fästa bättre på MDFen, att man ska måla något extra på sidorna av MDFen för att "sluta kanterna"?.
Jag tänkte grundmålda MDFen innan jag skruvar upp dem, spackla och slipa skvarvarna (så många gånger som krävs) och sen måla de två lagerna snickerifärg efteråt.
Har lämnat 3mm spel mellan lådurtag och lådfront, tänkte använda 700mm skenor så att det går att justera vettigt.
Sängen tänkte jag en resårbottenstomme på 90x200. Är det något särskilt man bör göra för att inte hela konstruktionen ska knarra?
Är det något mer jag bör tänka på? Vad är de svåraste momenten?
Stommen
Rendering
Hur jag tänker mig det se ut i rummet.
Detta är min övergripande plan.
Bygga upp stommen i 45x70 reglar, som jag fäster i vägg och tak. För att inte förstöra golvet så tänker jag att reglarna ligger mot golvet med någon duk emellan för att minska gnissel.
MDF-skivorna tänker jag att jag sågar med cirkelsågen. Antar jag skruvar upp skivorna först innan jag sågar upp hålet för sängen, bokhyllan och garderoben? Så att jag kan se att allt blir rakt med laser i rummet?
Sen har jag förstått att man vill runda kanterna något för att färgen ska fästa bättre på MDFen, att man ska måla något extra på sidorna av MDFen för att "sluta kanterna"?.
Jag tänkte grundmålda MDFen innan jag skruvar upp dem, spackla och slipa skvarvarna (så många gånger som krävs) och sen måla de två lagerna snickerifärg efteråt.
Har lämnat 3mm spel mellan lådurtag och lådfront, tänkte använda 700mm skenor så att det går att justera vettigt.
Sängen tänkte jag en resårbottenstomme på 90x200. Är det något särskilt man bör göra för att inte hela konstruktionen ska knarra?
Är det något mer jag bör tänka på? Vad är de svåraste momenten?
Stommen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rendering
Logga in
Skapa konto
Hur jag tänker mig det se ut i rummet.
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Tänk på att inte såga mdf-skivorna inomhus. Dammet är fullt av formaldehyd som inte är bra att inandas, så såga utomhus.
Svåraste momentet är nog att få exakt lika stor glipa runt alla lådfronter. 😁
Ett tips är att grunda spacklet, när du slipat och spacklat klart, innan du färdigstryker för att få samma glans överallt.
Annars verkar du ha tänkt igenom det bra.
Ett tips är att grunda spacklet, när du slipat och spacklat klart, innan du färdigstryker för att få samma glans överallt.
Annars verkar du ha tänkt igenom det bra.
Värt att tänka på:
Handtagen till lådorna under sängen kommer med stor sannolikhet inte att hålla i längden.
Dessa kommer att klivas på, medvetet eller omedvetet, vid i och urstigning. Det räcker med en gång så är hålet eller handtaget trasigt. Jag talar av egen erfarenhet : )
Kanske push to open eller fräsa ur handtag.
Handtagen till lådorna under sängen kommer med stor sannolikhet inte att hålla i längden.
Dessa kommer att klivas på, medvetet eller omedvetet, vid i och urstigning. Det räcker med en gång så är hålet eller handtaget trasigt. Jag talar av egen erfarenhet : )
Det här är en jättebra tanke och jag har tänkt den flera gånger. Det finns väl egentligen två saker som gjort att vi inte gått på 120.C Chonguis skrev:
Elementet som är "inbyggt i väggen" börjar 93cm från väggen. Det kanske inte är en jättegrej(?) men isåfall hade det platsbyggda täckt 30cm av elementet, vilket också kanske gett känslan av att det inte var så genomtänkt, mam måste då in I garderoben för att snurra på elementinställningen med. Men förslag på att göra det snyggt mottages gärna. Ett alternativ är ju att ta bort det gamla elementet och sätta dit ett nytt kortare, och sätta igen hålet.
Det andra var väl att det äter mer av rummet, men rummet är ändå okej stort.
Se bild nedan
Ah, då förstår jag. Jag hade nog inte heller byggt för ett element. Det blir ju ett större projekt att flytta det.
Om du vrider ut sängen 90 grader, får den plats eller hamnar den i dörröppningen då? Så att bokhyllan och sängen bildar ett L.
Om du vrider ut sängen 90 grader, får den plats eller hamnar den i dörröppningen då? Så att bokhyllan och sängen bildar ett L.
Tack, väldigt praktiskt tips man aldrig inte ens tänkt på förens det var för sent...C Chonguis skrev:Värt att tänka på:
Min fru funderade på att ha något som nedan, de kanske är lite mer skyddade iom att de inte sticker ut nämnvärt. Resten av huset är 30-tal med stuckaturer och burspråk osv så den äldre stilen skulle nog passa.
Jag hade nog anpassat måtten på garderob och lådor så att insatser från tex IKEA passar. Då kan man sätta in lådor, korgar mm sedan om man vill.
Ambitiöst nybörjarprojekt, lycka till.
90cm räcker gott även för vuxna så länge man sover själv.
Jag skulle dock vända på bäddningen. Bokhyllan behöver inte vara lika djup som garderoben (inte ens garderober brukar vara 90cm djupa). Utrymmet bakom bokhyllan blir då en bra sänghylla. Och fortare än du önskar kommer det behövas uttag för laddare där.
90cm räcker gott även för vuxna så länge man sover själv.
Jag skulle dock vända på bäddningen. Bokhyllan behöver inte vara lika djup som garderoben (inte ens garderober brukar vara 90cm djupa). Utrymmet bakom bokhyllan blir då en bra sänghylla. Och fortare än du önskar kommer det behövas uttag för laddare där.
Eventuellt skulle man kanske kunna göra en försänkning i luckfronterna som beslaget kan sitta i så blir det lite mer skyddat.A Auxilium skrev:
En sak till jag vad det gäller sängmöbler är att det kan vara skönt om det finns lite utrymme att få in hälarna under kanten på sängen. Det gör det lättare att få sitt masscentrum över fötterna när man reser sig ur sängen (pappa konstaterade att det var en miss i den sängmöbel han byggde åt sig och mamma när jag var liten).
Ett sätt att få till det som också gör handtagen mindre utsatta är att göra ett litet överhäng (typ 3-4cm) ovanför lådorna under sängen.