2 035 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Bygga permanentbostad av fritidshus?
Bor i lägenhet (hyresrätt) och har ett gammalt torp utan VA som fritidsställe. Vi drömmer om att bygga till torpet med något rum + badrum, och installera vatten/avlopp (har egen borrad brunn) och drömmer om att flytta ut sedan när vi går i pension.
Men ni som har gjort om fritidshus till permanentboende: Hur fick ni lån till bygge för permanentstandard om ni bodde i en annan, permanent bostad redan?
Men ni som har gjort om fritidshus till permanentboende: Hur fick ni lån till bygge för permanentstandard om ni bodde i en annan, permanent bostad redan?
Ni behöver mest troligt bygglov och tillstånd för någon typ av avloppsanläggning. Kolla först om det finns en detaljplan för området (hos kommunen), den bestämmer vad som får byggas, storlek, bygghöjd, antal byggnader osv. Banken kan bevilja lån för dessa projekt om dom bedömer att fastigheten har en bra värde.
Tack för svar! Vårt torp ligger verkligen på landet, utanför detaljplanelagt område. Men själva frågan är om bank brukar bevilja lån för utbyggnad till permanentstandard, när man har ett annat permanentboende? Jag tror inte att banken skulle säga nej till att få låna mer på torpfastigheten om vi redan nu bodde permanent i den. Men det går ju inte att bo permanent på torpet utan att säga upp vår lägenheter där vi är skrivna. Och på torpet kan vi inte bo permanent utan vatten och avlopp. Har nån annan varit med om liknande dilemma?Jonatan79 skrev:
Ni behöver mest troligt bygglov och tillstånd för någon typ av avloppsanläggning. Kolla först om det finns en detaljplan för området (hos kommunen), den bestämmer vad som får byggas, storlek, bygghöjd, antal byggnader osv. Banken kan bevilja lån för dessa projekt om dom bedömer att fastigheten har en bra värde.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Låter som en spännande projekt! Starta gärna en tråd när det blir verklighet av planerna
!
Prata med banken och beskriv era planer för torpet. Behöver ni låna max 85% av det ni köpte torpet för, kan ni som regel få ett vanligt bolån på stående fot. Vill ni låna mer än så, kan banken vilja ha mer underlag i form av värdering från en mäklare och offerter på de jobb ni tänker göra på huset. Då kan det istället bli fråga om ett byggkreditiv, som har högre ränta, men kan omvandlas till vanligt bolån när huset är färdigt.
Tillägg: banken är inte intresserad av var ni är folkbokförda. De gör sin kreditprövning, och räknar på att ni ska ha råd med lånet. I kvar-att-leva-på-kalkylen räknas hyran för er lägenhet som en kostnad, vilken som helst.
Prata med banken och beskriv era planer för torpet. Behöver ni låna max 85% av det ni köpte torpet för, kan ni som regel få ett vanligt bolån på stående fot. Vill ni låna mer än så, kan banken vilja ha mer underlag i form av värdering från en mäklare och offerter på de jobb ni tänker göra på huset. Då kan det istället bli fråga om ett byggkreditiv, som har högre ränta, men kan omvandlas till vanligt bolån när huset är färdigt.
Tillägg: banken är inte intresserad av var ni är folkbokförda. De gör sin kreditprövning, och räknar på att ni ska ha råd med lånet. I kvar-att-leva-på-kalkylen räknas hyran för er lägenhet som en kostnad, vilken som helst.
Tack för tipset om byggkreditiv Det ska vi absolut ta reda på mer om! Jag undrar om det är vanligt att göra på detta sätt. Tacksam för fler erfarenheter!SågspånPappspikEternit skrev:
Låter som en spännande projekt! Starta gärna en tråd när det blir verklighet av planerna!
Prata med banken och beskriv era planer för torpet. Behöver ni låna max 85% av det ni köpte torpet för, kan ni som regel få ett vanligt bolån på stående fot. Vill ni låna mer än så, kan banken vilja ha mer underlag i form av värdering från en mäklare och offerter på de jobb ni tänker göra på huset. Då kan det istället bli fråga om ett byggkreditiv, som har högre ränta, men kan omvandlas till vanligt bolån när huset är färdigt.
Tillägg: banken är inte intresserad av var ni är folkbokförda. De gör sin kreditprövning, och räknar på att ni ska ha råd med lånet. I kvar-att-leva-på-kalkylen räknas hyran för er lägenhet som en kostnad, vilken som helst.
Klicka här för att svara
