2 667 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Bygga pelare att ha blandare i?
Vi hade tänkt ha vårat badkar i mitten av rummet och tänkte då bygga nån slags pelare som vi kan gömma rören i samt montera blandare på.
frågan är hur man bygger upp den så den blir stabil... mura med nån slags block? eller gjuta?
gjutningen tänkte jag isåfall kanske sätta grova gängstavar i med stora brickor på som jag tar igenom bjälklaget och ner i källare så att det spänns mot golvet och sen bygger en form runt det och gjuter...
nån som hänger med hur jag tänker?
ös på med förslag!!
frågan är hur man bygger upp den så den blir stabil... mura med nån slags block? eller gjuta?
gjutningen tänkte jag isåfall kanske sätta grova gängstavar i med stora brickor på som jag tar igenom bjälklaget och ner i källare så att det spänns mot golvet och sen bygger en form runt det och gjuter...
nån som hänger med hur jag tänker?
ös på med förslag!!
Renoverare
· Stockholm
· 20 593 inlägg
Rita på detta först, låter som det kan se lite si sådär ut. Inte bättre med golvblandare då?
rörmokaren var inte så imponerad av att ha rör som gick igenom tätskiktet men det kanske finns golvblandare som är godkända? problemet är ju oxå att vi redan har köpt blandare som ska sitta på pelaren, chefen där hemma är mycket noggrann med designen så det tog ju ett tag att hitta en som "passade" så det hade ju varit bra om vi hade kunnat använda den...
jag hade ju tänkt att ha kakel på pelaren och i mitt huvud låter det som det kan se ganska bra ut?
jag hade ju tänkt att ha kakel på pelaren och i mitt huvud låter det som det kan se ganska bra ut?
Renoverare
· Stockholm
· 20 593 inlägg
Om ni har en klack innanför pelaren så är det inga problem med rör ur golv. Jag hade nog gjort pelaren av våtrumsskivor. Se till att rita på dimensionerna, tror det kan se lite bulkigt ut med denna pelare mitt i badrummet
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 593 inlägg
Vid närmare eftertanke gäller det nog bara avloppsrör, var ett tag sedan jag läste säkert vatten, hur är det tänkt att man ska göra med golvblandare i Sverige?
Om ni tätskiktar "pelaren" så blir den ju betraktat som vägg och problemet är löst
Om ni tätskiktar "pelaren" så blir den ju betraktat som vägg och problemet är löst
Jo det var så vi tänkte göra, frågan är hur vi ska bygga pelaren?AndersMalmgren skrev:
Mura med några små smidiga block? Eller gjuta?
Eller går det att bygga den med vanliga reglar? Som en vägg?
Tacksam för all hjälp!
Renoverare
· Stockholm
· 20 593 inlägg
Regla med stålreglar och våtrumsskiva blir ju minst vikt iallafall, men jag tror det kommer se bulkigt ut, fundera på en golvblandare istället, men då måste du göra avsteg för de verkar inte godkända i Sverige
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Hur brett är blandarfästet? Hur mycket plats behöver rören? Där ligger väl minimåttet. Borde nog hamna någonstans runt 20x20cm.
Bygger du en sådan pelare med reglar och plywood borde den bli väldigt stadig.
Bygger du en sådan pelare med reglar och plywood borde den bli väldigt stadig.
blandaren är cc150 så med ringarna runt rören så borde den bli runt 20cm...
Ja det hade ju varit det allra enklaste att bygga med reglar... Kan ju faktiskt testa att bygga stommen och kolla om det blir stabilt!
Tusen tack för era inputs!
Ja det hade ju varit det allra enklaste att bygga med reglar... Kan ju faktiskt testa att bygga stommen och kolla om det blir stabilt!
Tusen tack för era inputs!
Om man gör det som en konstruktion av badrummet, då borde väl kraven uppfyllas? Med tätskikt runt allt och vad det innebär... Dock är det viktigt att tänka på att inga kopplingar blir dolda....
Men detta är bara en gissning ifrån min sida!
Så ni som kan det här bättre än mig... Rätta mig!
Men detta är bara en gissning ifrån min sida!
Så ni som kan det här bättre än mig... Rätta mig!
Renoverare
· Stockholm
· 20 593 inlägg
Alla speciallösningar blir väl granskade vid eventuellt försäkringsärende, men det borde ju räknas som en del av badrummets konstruktion ja
Renoverare
· Stockholm
· 20 593 inlägg
Jo, som jag sagt några ggr ovan, rita på detta i tex Sketchup, jag tror det kommer se bulkigt ut, jag hade nog kört på golvblandare
Jag skulle väl föreslå ett s.k "konstruktionsrör" i stål 220x120 som pelare. Påsvetsad fläns med hål i vilka ni kan bulta fast den i med gängstång som går ner till källaren som ni redan tänkt. Svetsa på ett "lock" efter att blandaren är installerad.
Det blir stabilt!
Det blir stabilt!
Klicka här för att svara