Det verkar vara vanligast att börja bygga på våren, med gjutning av bottenplatta så snart tjälen gått ur marken. Finns det stora risker med att gjuta plattan och påbörja bygget innan vintern kommer? På så sätt skulle man ju få lite "försprång" och hinna flytta in innan hela sommaren hunnit passera. Är det bara en gammal kvarleva eller är det verkligen smartast att vänta med byggstart tills våren kommer?

Tacksam för lite synpunkter!
 
Egentligen är det bättre att bygga trähus på vintern. Luften är torrare, virket sätter sig inte lika mycket och en avfuktare kan jobba mer effektivt då. Men snickrar man själv så är det kanske inte så festligt att bygga huset på vinterhalvåret...
 
Jag hjäpte kompisen att renovera sitt hus under förra jul/nyårs -helgen. Det ställer rätt stora krav på motivationen när det är -20C (inne som ute) och t.ex. samtliga fönster/dörrar skall bytas....

Det är aldrig speciellt praktiskt att tvingas jobba med (tjocka) handskar men här var det mer eller mindre en nödvändighet :-/ . Lägg sedan till att byggströmmen blev kalasdyr samt att propparna gick titt som tätt med frysning av inkommande vatten, sönderfrusen vattenmätare m.m.

Frånsett ovanstående ;) finns det inga hinder att gjuta på vintern. Var nyligen med och gjöt en platta i -5 C och det gick alldeles utmärkt! Betongen kommer varm och sedan tillsätts en speciell "härdare", vi kunde börja köra glättaren efter endast ett par timmar.

Börja alltså att samla in pengar till byggel samt varma kläder så går det, men fick jag välja så blir det byggstart på våren. Vilket jag också har, 1:a Maj drar bygget igång ;)
 
Den varma betongen får jag för mig är dessutom av annan kvalitet och därmed dyrare....Ännu en nackdel till att bygga på vintern.

Men vi byggde i vintras och det gick jättebra. Visst tjocka handskar och - 8C inomhus är inte så kul men snickarna jobbar på för att hålla värmen och själv hinner man aldrig nicka till :D

Pratade med en vän som byggde i somras som hade ett helsicke med att spackla. Det var för varmt och torkade för fort. Vi kom snabbt överrens om att det bästa är nog att bygga på våren eller hösten. Men det finns nog nackdelar med det med :-/
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.