Var i färd ätt måla om en vindslucka som sitter i söderläge till vind ovan garage. Finns tydligen ingen friskluftsventil ventil in så något sådant skulle behöva montetas.
Nu hade jag tänkt behålla karmen som den är men när jag skrapade bort lös färg så verkar karmen så sprucken att det nog är bäst att bygga en ny.
Frågan är om det finns färdigbygda att köpa eller hur lätt det är att bygga en egen? Har en del spillvirke och diverse träspontar som legat invändigt i golv tidigare.
Kruxet är att karmen har en "klack" där luckan ligger an mot vid stängning. Kanske lättast att fästa ihop två separata träribbor?
Nu hade jag tänkt behålla karmen som den är men när jag skrapade bort lös färg så verkar karmen så sprucken att det nog är bäst att bygga en ny.
Frågan är om det finns färdigbygda att köpa eller hur lätt det är att bygga en egen? Har en del spillvirke och diverse träspontar som legat invändigt i golv tidigare.
Kruxet är att karmen har en "klack" där luckan ligger an mot vid stängning. Kanske lättast att fästa ihop två separata träribbor?
Produkter som diskuteras: "skrapade färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vår ser ut såhär, så ska gångjärn på lär det borras i muren och är väl inte helt förtjust i den tanken. :/KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Där sitter säkert ett regelverk, som det går att bygga ut från, innanför teglet.K kattparet skrev:
Det är nog inget annat att göra än att plocka fram stegen och klättra upp och kika
Tycker inte mig se något regelverk öht tyvärr. Kröp in på insidan och letade och tittade, men det är bara karmen, samt murbruk ovantill och mursten nertill och på sidorna. Är som sagt inkilat någon form av tjock papp eller gummiaktigt jox, börjar fundera på om det är den som håller allt på plats. I så fall är det frågan om hur man ska konstruera en ny lucka när regelverk saknas.KnockOnWood skrev:
Mått på öppningen har jag, och möjligen virke, men osäker på hur man ska bygga den.
Skulle ha tagit kort när jag var upp nyss men glömde telefonen inne :O
Men det enda synliga i träväg jag minns är en typ wellpappskiva några cm från murverket.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nu är inte tegelväggar min grej egentligen, men jag skulle nog försökt så här:
Tillverka en luck-karm och en lucka efter måtten på murverkets öppning.
Borra t.ex. fyra hål i karmen och in i teglet.
Sätt upp med långa skruv/spik, och fyll sedan springan runt om med PU fogskum.
Då tror jag det kommer att hålla bra och sitta stadigt.
(Konstigt att ingen annan här kan ge lite hjälp
)
(Konstigt att ingen annan här kan ge lite hjälp
Lät som en bra idé. Får se om jag hinner med detta innan vintern. Semestern är slut för min del. (Folk har nog för fullt upp att svara på forumet antar jag)KnockOnWood skrev:
Nu är inte tegelväggar min grej egentligen, men jag skulle nog försökt så här:
(Konstigt att ingen annan här kan ge lite hjälp)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden